Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#485 - Roodgelakte teennagels

Suz moest eerlijk toegeven dat Sarah er geweldig uitzag. Haar vriendin zat in kleermakerszit met vrolijk roodgelakte teennagels op haar bank. Haar sportoutfit zat strak om haar fitte lichaam. 

Ze was een totaal andere vrouw dan een half jaar geleden. Toen zat ze onderuitgezakt met huilogen op dezelfde plek. Compleet overvallen door de scheiding en de nieuwe liefde van haar inmiddels ex-man. Weken had Suz naar haar geluisterd, tot haar bestie uiteindelijk uitvloog naar een hippe kroeg met andere pas gescheiden singles.

Nu zat er een nieuwe vrouw tegenover haar. Ze dronk niet meer, deed obsessief aan hardlopen en probeerde Suz van haar vegan dieet te overtuigen. Wat, tegen een moeder met drie hongerige mannen, waarvan twee prepubers, volkomen onbegonnen werk was. 

De rode blos op Sarahs wangen verraadde meer en Suz hoefde niet lang op details te wachten. Voor de kruidenthee op tafel stond brandde ze los. Zij had "de ware" ontmoet. Hij was GE-WEL-DIG! Ze konden uren praten, hij kon verschrikkelijk goed luisteren en ze bedreven nachtenlang de liefde. 

Suz schonk de kruidenthee in en dacht aan de snelle tussen neus en lippen door seks van alweer weken geleden. Haar zoons liepen "twentyfourseven" door het huis terwijl Sarahs kinderen bij haar ex waren. Logisch dat ze uren hartstochtelijk samen konden zijn, dacht Suz jaloers. 

Terwijl ze probeerde haar aandacht erbij te houden ging haar vriendin enthousiast door, ‘Je zou echt eens moeten proberen meer tijd vrij te maken voor jezelf’ zei ze gloeiend van verliefdheid. ‘Het is belangrijk om jezelf op de eerste plaats te zetten, weet je. Dat deed ik ook, en kijk nu hoe geweldig alles gaat!’

Het klonk als een goedbedoeld advies, maar Sarah ging volledig voorbij aan het feit dat zij helemaal niet veel ruimte had voor spontane "tijd voor mezelf". Haar woorden raakten een gevoelige snaar en Suz voelde haar tranen branden. 

‘Gaat het wel?’, vroeg Sarah ineens. Er viel een stilte en Suz liet haar hoofd moedeloos zakken. 

‘Geef mij je telefoon eens?’ zei Sarah kordaat. Verward deed Suz wat ze vroeg. Ze zag haar een Whatsappje versturen. 

Sarah haalde haar benen uit de kleermakerszit en ging rechtop zitten. ‘Ik heb je man net een spannend berichtje gestuurd’ zei ze knipogend. ‘En’ op een toon die geen tegenspraak duldde ‘Ik haal jullie jongens zo van school.’ 

‘Wanneer heb jij voor het laatst je teennagels rood gelakt?’

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe weet Suz dat Sarah een appje verstuurd, ze geeft haar telefoon weg. Idee goed bedoeld trouwens. Vraag me af wat haar man vind van het appje. Graag gelezen .

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal met mooie balans tussen irritant en goed advies. Ik zag de details zo voor me. Met plezier gelezen :).
Het enige waar ik wat in de war was, was met de zin "Ik haal jullie jongens zo van school". Ik dacht dat ze bedoelde: ik haar ze wel van school voor je, dan heb jij een paar minuten rust. Later bedacht ik me dat ze waarschijnlijk bedoelde dat de jongens ook bij haar zouden zijn die avond, zodat Suz lekker met haar man het spannende whatsappje tot realiteit kan maken :D. Die uitspraak zou wellicht wat duidelijker kunnen, zodat het meteen duidelijk is dat Suz zonder de jongens zal zijn vanavond.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zijvanhetkasteel,

Je verhaal zit goed in elkaar, maar ik heb er - vanuit het oogpunt van een coach- een beetje moeite mee. In dit geval is dat een compliment! 

Ik mag Sarah niet en dat is waarschijnlijk ook je bedoeling. Ze is, zoals je zelf al schrijft, te veel op zichzelf gericht en doet niet de moeite om zich in haar vriendin te verplaatsten alvorens van alles te preken en zelfs te bekritiseren. Om dan ook nog eens te bepalen voor Suz dat zij die avond met haar man alleen is.... Het is goedbedoeld, omdat Sarah ook wel weet dat Suz toe is aan een avondje romance, maar om dan zodanig haar doen en laten te bepalen, alleen omdat zij vind dat dat 'zo hoort' omdat het 'voor haar wel werkt'... daar krijg ik hele nare kriebels van. Dwingend op een manier die ik van mijn vrienden niet zou pikken, hoe goedbedoeld ook. 

En zo heb je zowel goedbedoeld als irritant heel goed uitgewerkt in de opdracht. Ook al weet ik dan als coach niet te zeggen welke van de twee ik de overhand vind hebben. 

Schrijftechnisch trouwens nog een compliment voor je schrijfstijl: relatief eenvoudig, maar wel vlot! 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik las je verhaal met veel plezier alhoewel het voor mij iets subtieler had gemogen tussen de twee dames.

Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. 

JohnDoe - Het aantal woorden beperkte mij om de reactie van de man te beschrijven. Dat had het verhaal zeker een verrassende wending kunnen geven.

Karel - Misschien is het einde wat kort door de bocht en had ik dat duidelijker kunnen opschrijven. Ik neem je advies mee. 

Nadine als bedenker van deze schrijfopdracht - Ik had eerst wat moeite een klik bij ‘goedbedoeld irritant’ te vinden. Daarom voelt jou antwoord voor mij als een extra compliment. Je reactie van de irritatie is scherp geanalyseerd. Dank je wel.

Elrie - Ik snap je weerstand helemaal en ik twijfelde ook om sommige woorden te gebruiken. Ik weet dat in sommige vriendschappen zo’n gesprek als deze nog braaf is.