Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#484 “I’ll make you an offer you cannot refuse …”

Ik moet hier weg. Toen ze nog leefde, kreeg moeder de volle lading van haar echtgenoot. Heeft ze ooit echt genoten van die bullebak? Door de manier waarop hij nu tegen mij tekeer gaat, betwijfel ik of hij wel mijn vader is. Partner- en huisgeweld  lijken wel hand in hand te gaan met armoede. Wie niets bezit, hoeft niet veel in te pakken. Met wat kledij uit de kringloopwinkel, mijn dagboek en een foto van mama in mijn rugzak, trek ik de deur van mijn thuis achter mij dicht. De bullebak  zal mij niet missen.

Er wacht mij eerst een voettocht door het bos. In de zomer ga ik er graag wandelen, ‘s winters is vooral het deel met de dichtbegroeide naaldbomen eng. Het is ijzig koud,  doch wie tot zijn achttiende nooit een warm nest heeft gekend, kan tegen een stootje. Het dichte sparrenbos waar ik benauwd voor was, valt mee. Het is er windstil en de opeengehoopte naalden op de grond vormen een dik tapijt. Ik zet mij met de rug tegen een boom en eet de homp brood die ik vanmorgen meeritste.

Boven mijn hoofd rits het ook. Sneeuwvlokken dwarrelen  uit  de boom. Twee pluimstaarteekhoorns staren mij aan. Droom ik of praten die twee met elkaar?

“Vraag jij het maar.”
“Neen, jij bent de oudste. Jij moet het vragen, maar doe het wel keurig.”
In een wip staan beide diertjes voor mij.
“Meisje, juffrouw of mevrouw, dat is Pip en ik ben Pep. Wij heten u hartelijk welkom.”
Ik weet niet wat ik mij hier moet bij voorstellen. Was ik in slaap gevallen?
“Jullie kunnen praten?”
“Ja, maar enkel andere dieren en bijzondere mensen verstaan ons.”
“Ben ik dan bijzonder?” vraag ik met een grimas die Pip en Pep heel hard aan het lachten brengt.
“Dat zullen wij meteen merken”, zegt Pip. “Mogen wij elk een stukje van dat lekkere hapje dat u in uw handen heeft?”
“Jullie mogen mij tutoyeren, hoor. Dit is slechts een droog stuk brood.”
“Wat is tutoyeren, Pip?”
“Weet ik veel, Pep, maar dat droog stukje ziet er best lekker uit.”

Ik leg uit wat tutoyeren betekent en geef hen een brokje dat ze gretig opknabbelen.
Pep neemt terug het woord.
“Weet u, ik bedoel jij, dat de mensen die bereid zijn iets te delen met een ander ook de taal van de dieren verstaan?”
Ik geef toe dat ik het nooit eerder heb ervaren.
“Dat komt,” zegt Pip “omdat dit geen gewoon bos is, maar een sprookjesbos. Hier kan iemand als jij met alle dieren  praten.”
“Las jij vroeger sprookjes?” vraagt Pep.
“Wij hadden geen geld om boeken te kopen.”  Ik toon hen de foto van mijn mama. “Voor het slapengaan vertelde ze mij verhaaltjes, zo uit het hoofd.”
“In dit bos staat het huisje te verkommeren dat ooit dienst deed in allerlei sprookjes. Als je daar wilt wonen zullen alle dieren  je helpen om het op te knappen.”
Dit is een aanbod, dat ik niet kan weigeren …

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, heel mooi, Schmetterling. Graag gelezen.

Partner- en huisgeweld  --> dit leest voor mij dubbelop. Ik zou eerder kiezen voor enkel huiselijk geweld.

Het dichte sparrenbos waar ik benauwd voor was valt mee. ---> hier mis ik een komma achter "was"

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief voor jouw reactie. Oeps, weer een kommaatje vergeten. Wie agressief is tegenover zijn partner is dat niet noodzakelijk t.o.v. andere huisgenoten. Omdat het hier na de partner de dochter (?) betreft, vind ik niet dat het dubbelop is.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, met de quote uit een maffiafilm en het aantreden van een bullebak vroeg ik mij af hoe dit tot een sprookje kon leiden, maar dan bloeit het open, met sprekende dieren en al. ZGG. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Huiselijk geweld is de algemene term voor geweld binnen het gezin, of het nu tegen de kinderen en/of de parner is. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Heerlijk, sprekende dieren, zoals dat hoort in een sprookje Schmetterling. Leuk gevonden, die babbelende eekhoorns, samen overleggend, ik zie het zo voor me. En je hoofdpersoon leefde nog lang en gelukkig, hoop ik!

Een tip; schrap zinnen die niet noodzakelijk zijn, hiermee maak je het verhaal sterker. Laat nog wat te raden over voor de lezer. De eerste zinnen bijvoorbeeld vind ik overbodig, ik zou het verhaal starten met deze zin; ‘Wie niets bezit, hoeft niet veel in te pakken.’ Ik denk dat je de lezer dan meteen te pakken hebt. Ook deze zin zou ik schrappen; ‘In de zomer ga ik er graag wandelen, ‘s winters is vooral het deel met de dichtbegroeide naaldbomen eng.’ Dat je hoofdpersoon er in de zomer graag wandelt, heeft verder namelijk geen betekenis voor het verhaal. Je zegt een paar zinnen later dat je het naaldbos eng vindt, dus dan herhaal je het. 

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi sprookje! Ik zie het voor me, en een mooi einde :). Ik heb er weinig op aan te merken. Misschien dat "op een wip", "in een wip" moet zijn?

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Lizette voor de feedback. Ik ben niet overtuigd over het schrappen want dan moet er op een andere manier uitgelegd worden waarom de jonge vrouw weg wil. Idem voor het bos: dat de hp er in de zomer graag is geeft het contrast aan met de situatie in de winter en ergens moet het 'winterse' in het sprookje beginnen (cfr. de opdracht). 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor Schmettering, mooi sprookje met sprekende - heel beleefde.- eekhoorns. Iets meer conflict in die dialoog had het voor mij spannender gemaakt, het einde is leuk gevonden!

GG!

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tony, het conflict zat al in het eerste deel van het verhaal en toen het een sprookje werd heb ik het verstaanbaar willen houden voor de kindertjes of zoiets. Thanks voor de GG.