Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #485 - Goedbedoeld irritant

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 485e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #485 - Goedbedoeld irritant

Door Nadine van de Sande

Bij deze wekelijkse schrijfopdracht hoort een inleiding.

Ik had laatst een aantal zware dagen achter de rug en ging om mijn hoofd leeg te maken op zoek naar schrijftips die mijn schrijversblik wat konden verruimen. Ik downloadde een setje van een website dat naar mijn mailbox gestuurd werd. Achtenveertig uur later kreeg ik opnieuw een mail, met de volgende opbouw en strekking:

Twee dagen geleden heb je mijn schrijftips ontvangen. Heb je er al naar gekeken? Misschien wel, misschien niet, maar dat is ook oké. Misschien heb je het wel zo druk met je leven dat je daar even geen ruimte voor had. Een van de vervelendste dingen aan schrijven is dat je je overweldigd kan voelen en niet weet waar je moet beginnen. 
Natuurlijk gaat het je lukken, maar het kan stressvol zijn. Daarom schreef ik die tips voor je. Hier zijn ze nog eens, als je ze nodig hebt. Als je ze gelezen hebt, laat je me dan weten of ze nuttig voor je zijn?. Persoon [ naam] schreef al: …..

Hopelijk heb je wat aan mijn tips! 

Natuurlijk weet ik als schrijfcoach dat je (beginnende) schrijvers af en toe een hart onder de riem moet steken. En iedereen die schrijft, weet hoe kwetsbaar en eng dat kan zijn. Ik zag dus wel in dat die mail goedbedoeld en misschien zelfs effectief geschreven was/ kon zijn voor de gemiddelde lezer van die tips. 

Maar op dat moment dacht ik alleen maar dat ik na een werkdag te moe was voor een goedbedoelde motivatie vanuit een automatisch gegenereerde mail. Dat terwijl er in de mail staat dat ik ‘het misschien wel zo druk’ heb. Misschien is een week wachten met zo’n mail een betere timing. 
Ik ben er nog steeds niet uit of ik dit passief agressieve marketing of goedbedoelde motivatie moet vinden. 

Zo komen we bij de schrijfopdracht:
Schrijf een verhaal van maximaal 400 woorden waarin je personage iets goedbedoelds zegt of hoort, maar wat als irritant wordt ervaren. De uitdagingen daarbij zijn dat:

  • je personage ondanks de irritatie moet inzien dat het idee goedbedoeld is en zelfs zou kunnen werken als je personage in een andere gemoedstoestand zou verkeren. 
  • het óók duidelijk en terecht is dat je personage even niet ontvankelijk is voor iets behulpzaams. 
  • Voor een extra uitdaging werkt de goedbedoelde actie averechts vanwege de (manier van de) toenadering. 

Natuurlijk staat het je vrij om over elk onderwerp te schrijven, het verhaal hoeft niet over schrijven of een schrijversreis te gaan. 

Succes! 

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Daarnaast doceert ze een cursus autobiografisch schrijven bij de Ondernemersschool. Als manuscriptredactrice en schrijfcoach helpt ze schrijvers het beste uit hun werk te halen.

Banner Schrijven Magazine