Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#483 En ... actie!

Het zit er weer op. Alle bezoeken zijn rond en de pakjes zijn op hun juiste bestemming geraakt. Sinterklaas heeft zijn gouden staf in de hoek gezet en zit met zijn staf medewerkers rond de tafel voor een feedback. De jongste Piet vraagt de Sint welke herinnering hem zoal is bijgebleven.

“Ik kreeg onlangs een bijzondere brief.  Hij was afkomstig van niemand minder dan mijn vroegere medewerker,  Nicodemus genaamd. In de brief van de heilige man, want ja hoor, hij behoort ook tot de heiligen, stond:

Eerbiedwaardige hoogheilige man,
Geachte Sinterklaas,

Bijna niemand kent mij nog sinds ik van het toneel verdween. Vroeger vormden wij nochtans een mooi trio. U zat prachtig uitgedost met uw mijter en staf op uw witte schimmel . Links van u liep Piet, die de zak droeg. Ik torste jouw boek en liep rechts van Schoon weer vandaag.  
Waarom is mij nog steeds een raadsel, maar plots was ik op uw Sintentocht niet meer welkom.  Had het iets te maken met mijn taak als secretaris en de schrijffouten die soms slopen in de kinderwensen  die ik moest noteren?
Het kan ook gelegen hebben aan de opkomst van de computer, waar ik toen weinig van begreep. Verschillende jonge Pieten waren wel mee met de moderne technologie en aasden op het baantje om alles te digitaliseren. De meeste Pieten vonden ook dat ik te traag werd om met u en hen op stap te gaan.
Nu lees ik dat er veel heibel bestaat rond het Pietenprobleem en dat er veel gegoocheld wordt met het begrip: ‘traditie’.
Behoort u zelf, waarde Sint, niet tot de traditie en denkt u niet dat uw volgers die de tradities in stand willen houden horen te weten dat ik erbij hoor?  Net als de Pieten was ik, Nicodemus, jarenlang uw handlanger en ik wil niet langer vergeten worden. Ik heb mij de laatste jaren trouwens bekwaamd in het gebruik van de sociale media en denk dat ik nu menige Piet een poepje kan laten ruiken.

Met genegen hoogachting,

Uw toegewijde Nicodemus

Zo, wat denken jullie hiervan?  Ik heb de brief voor het Sinterklaasfeest van dit jaar even terzijde gelegd, maar wat zal ik die brave man voor de toekomst laten weten?”

De medewerkers, die nog voor het merendeel uit Pieten bestaan, krabben zich in hun kroeshaarpruiken.  De jongste, die daarnet de vraag aan de Sint stelde, weet raad.

“Wij zijn al druk bezig voor een reeks filmpjes op TikTok voor volgend seizoen.  De reeks heet Hoor wie klopt daar kinderen?  Af en toe zijn er scènes waar u, Sinterklaas zult moeten aan meewerken. Om u niet altijd te laten opdraven,  kan die Nico u bij sommige opnames vervangen. Voor zover ik begrepen heb, is het ook een oude man, niet?”

“Heftig, bro”, glundert de Sint

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, Schmetterling, Nicodemus. Ik was hem ook helemaal vergeten, al moet ik erbij zeggen dat ik hem nooit in levende lijve heb ontmoet, maar zijn naam herinner ik mij nog als de man die alles in het boek van de Sint noteerde.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling

Erg goede invulling van de opdracht. Ik had nog nooit gehoord van Nicodemus, maar dat is ook weer opgehelderd.

Je verhaal leest vlot, is mooi geschreven. De integratie van de brief en de reactie erop: puik gedaan.

Erg van genoten.

Johanna

   

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: Ah, toch iemand die zich Nicodemus nog herinnert, zij het wat vaagjes. Dank voor het lezen.
@ Johanna: Een zevental jaren geleden, het moet de tijd geweest zijn dat het Pietenprobleem in NL ten top werd gedreven stond er in een of andere publicatie een open brief van Nicodemus. Die inspireerde mij tot dit verhaal. Tof dat je genoten hebt. 
@Hadeke: dank je voor de reactie, mocht je het nog niet hebben gedaan, loont het echt te moeite om de naam van deze 'heilige' te googelen. Je zal versteld staan.