Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#483 Foutje

“Neen, makkelijk was het niet”, zegt Pieter tegen Jules, met wie hij vroeger op school zat.
“Ik wist niet dat je voor die baan kon solliciteren. Had ik dat geweten was ik met je meegegaan”, antwoordt Jules.
“Jij, Jules. Ik denk het niet. Dan had je in de gymles beter moeten presteren. Weet je wat er allemaal komt bij kijken?”
“Geen idee, maar dat ga je mij nu zeker vertellen?”
“Het lijkt op een circusschool.  Elke dag zijn er klimoefeningen, evenwichtsproeven, loopwedstrijden gewichtheffen en ga zo maar door. Volgens mij is de opleiding tot helper van de Sint moeilijker dan die van de paracommando’s bij het leger.”
“Neen, Pieter, inderdaad niets voor mij. Ik verafschuw alles wat met het leger te maken heeft.”
“Jij doelt natuurlijk op de wapens en het vechten, maar dat komt bij de Sint niet te pas.”
“Ben je al met de heilige man op stap geweest sindsdien?”
“In onze hoofdstad was er dit jaar een gebrek aan helpers. Ik mocht meteen op stap met de ploeg in het centrum van Brussel. Ik ben er nu nog ondersteboven van.”
“Hoezo ondersteboven, wat gebeurde er?”
“Stel je voor: op enkele pakjes stonden de namen van een prins en een prinses met als adres: Koninklijk Paleis, Brussel.”
“Dat is wel het makkelijkste adres dat je je kan voorstellen, toch?”
“Ja maar Jules, man, toen ik met een collega boven op het dak van het paleis naar de schoorsteen zocht, ging plots een sirene loeien. Binnen de kortst mogelijke tijd zagen wij blauwe zwaailichten het paleizenplein oprijden en kwam een helikopter aangevlogen die een felle lichtstraal op ons richtte.”
“Dan waren jullie wel snel terug beneden, zeker? En de Sint, was die niet in de buurt?”
“Gelukkig kwam hij in volle galop met de witte SWV aangereden en heeft hij de vergissing kunnen uitleggen. Het hoofd van de beveiligingsdienst was wel Franstalig, maar voor de Sint, die alle talen spreekt, was dat geen probleem.”
“Hoe heeft Sinterklaas zich daar dan uitgepraat? Geef toe, Pieter, je gaat niet zondermeer op het dak van de koning dansen?”
“Wij hebben er niet gedanst, man. De uitleg was simpel. Wij stonden natuurlijk op het verkeerde dak. Het paleis in het centrum is de werkplek van de koning en de koningin. De koninklijk familie met de prinsessen en prinsen wonen in het paleis van Laken.  Dat was natuurlijk de plaats waar de Sint op ons stond te wachten.”
“Die Sint was dan wel supersnel ter plekke.”
“In vogelvlucht is dat niet zo heel ver en SWV stamt uit de familie van Pegasus en kan in noodgevallen ook vliegen. “
“Hebben de koningskinderen hun pakjes uiteindelijk gekregen?”
“Zeker, de hoofdman van de security heeft ons met zijn witblauwe SUV naar de ingang van het juiste paleis gereden.  Bij het uitstappen riep hij:  Allez, bonne chance, les Pères Fouettar”

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pure dialoog, leuk Gi! Creatief gevonden! en supersnel! GG!

(in het begin heb ik gevoel dat je nog wat kan schrappen, (luidop lezen helpt vaak om te vinden of mensen echt zo spreken!))

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, dank om te reageren. Ik weet niet zo meteen wat ik na het vele schrappen, nog kan weglaten. Misschien praten de mensen in mijn hoofd wel zo? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tgohja tis persoonlijk

Dat is wel het makkelijkste adres dat je je kan voorstellen, toch?”
“Ja maar Jules, man, toen…

ja maar jules man, zou ik bv weglaten

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Knap verhaal, ik heb het heel graag gelezen. Het einde snap ik niet zo, maar dat is misschien omdat ik geen Frans spreek zoals de Sint. Voor de rest geen bemerkingen. Goed.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wilfried, tof dat je het graag las. Als je dat laatste zinnetje op je computer intikt en vraagt het te vertalen krijg je het meteen: 'Komaan en veel geluk, Pieten.'

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Gi

Leuk verhaal. Ik denk dat dit woordje fout is 'korst'?

Even een kleine opmerking. Je werkt met dialoog en dat is goed, maar probeer volgende keer het gesprek eens aan elkaar te lijmen: ik bedoel daarmee, tussen de dialoog iets laten gebeuren, buiten het gesprek om, zoals even achter de oren krabben, brommende stem, etc... want dan wordt het nog levendiger.

Grappig verhaal wel.

Johanna 

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Johanna, dank voor de feedback. Ik heb een 't' toegevoegd aan kortst en ga de volgende keer wat meer lijm gebruiken. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een dialoogverhaal. Dat doe je niet zo vaak, volgens mij. Het pakt goed uit. Wel leuk dat je ook in deze vorm de kenmerkende Gi informatiedichtheid weet te verwerken.