Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#482 Terugtoveren

Terugtoveren

‘Zo, zijn er Indianen in de buurt?’ vraagt ze en wappert met haar handen voor het gezicht.
Het leek me een goed idee, maar nu slaat de twijfel toe. Misschien had ik toch nieuwe kolen moeten kopen en niet de zak leeg moeten schudden, die al jarenlang op een plank onder een afdakje naast de schuur stond.
‘Hoezo?’ vraag ik onschuldig.
Ik zie haar nauwelijks staan. Het lijkt of de dikke wolken rook haar achtervolgen.
‘Aan de roestige staat van de ketel te zien en aan de zwarte rook met witte damp, vermoed ik fijnstof, koolmonoxide, vluchtige organische stoffen, polycyclische aromatische koolwaterstoffen en roet. Hoe langer je het vlees blootstelt aan deze extreme hitte hoe meer de koolwaterstoffen toe zullen nemen.’
‘Zal ik er nog een aanmaakblokje bij gooien?’
‘Je weet dat in de witte variant kerosine zit. Daar kun je een gebarsten huid van krijgen.’
Even weet ik niet meer wat ik zo aantrekkelijk aan haar vond. Ik open voorzichtig de deksel. Ze komt achter me staan en slaat haar armen om me heen. Ik voel de warmte van haar lichaam door onze kleding heen naar mijn rug trekken. Daarvandaan verspreidt het zich verder en verglijdt naar een kriebel in mijn buik.
Ik zie het indicatiestreepje vlak boven de laag gloeiende houtskool. Max, staat erboven. Ik schuif de deksel weer terug en mijn oog valt op het logo.
Max Weber, denk ik. De man van de onttovering. Het effect dat de magie wordt weggeredeneerd door de wetenschap. Vandaag laat ik me niet onttoveren.
‘En weet je dat de ontbrandingstemperatuur …’ zegt ze in mijn oor.
Ik voel haar warme adem langs mijn wang strijken, draai me om en kus haar vol op de mond.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik heb het verhaal nu een paar keer gelezen, maar ik krijg niet goed hoogte van wat je precies wilt vertellen. Het verhaal is vlot geschreven en er staan leuke elementen in, maar ergens mis ik de clou.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik was er al een beetje bang voor, maar dacht dat met de kennis van de opdracht de lezer wel mee zou gaan in het verhaal.

Het is sowieso een associatie-verhaal. Heb een zinnetje toegevoegd.

Dank voor je reactie. 

Deze week wat weinig tijd, dus mijn reacties bij anderen lukt deze keer waarschijnlijk niet. 😀

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, ik weet hier ook niet precies of het nu over een rokerige barbecue gaat (omdat de naam Weber valt), of wat je in feite wilt vertellen. Eén opmerking: als er woorden zijn die twee lidwoorden verdragen kiezen Nederlanders bijna steeds voor het tegengestelde. Ik heb altijd geleerd 'het' deksel te zeggen en schrijven, de meeste woorden die op 'sel' eindigen zouden meestal onzijdig zijn. Daarom stoot 'de' deksel mij tegen de borst. Anyway!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk wel, de strijd om een gezellig houtvuurbbq, en de betovering ervan, of toch eerder het comfort van een Max Weber, of aansteken met kerosine? of op de oude indianenmethode. Dan de twijfel of je de relatie met zo een wicht wil onderhouden, en dan toch maar toegeeft aan de humane warmte.

It makes total sense!

ZGG

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap Tony, door de walmen heb jij het licht gezien. Menige zomerse namiddag wordt verknald door (de stank van) de bbq van de buren. Daarom ben ik geen fan. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag Hadeke,

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het een vermakelijk verhaal met een vrij duidelijke boodschap. Ik lees de opdracht er ook in terug.

Daarnaast vind ik het contrast tussen de personages goed uitgevoerd. Ook de eenheid van het verhaal (weinig heen-en-weer gespring) vind ik goed passen bij de lengte van het verhaal. Ik heb geen kritiekpunten!

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor de reacties. Leerzaam om te zien hoe verschillend het verhaal bekeken wordt.