Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#482 Verstoord imago

Eva staat bij de bushalte, de bus is weer eens laat.
Haar hart maakt een sprong als ze de Mercedes van haar vader verderop langs de weg ziet stoppen. Ze wil haar hand opsteken, als aan de andere kant ook een deur opengaat en een breedgeschouderde man uitstapt. Deze heeft ze nooit eerder bij haar vader gezien. Hij lijkt wel een gorilla.
De mannen lopen naar de buurtsuper waar ze zojuist nog een blikje Cola kocht voordat de winkelier ging sluiten. In de hoop dat ze met haar vader mee naar huis kan rijden, loopt Eva de mannen achterna.

Bij de winkel houdt ze stil als ze haar vaders stemgeluid hoort.
‘We hebben je al meerdere keren uitstel gegeven, Khalid. Je weet dat Carlos niet graag op zijn geld wacht.’ Hij klinkt dreigend, angstaanjagend zelfs. Zo anders dan de stem van de zachtaardige, lieve man die ze dacht te kennen.
‘Alsjeblieft, ik moet mijn gezin onderhouden. Nog één week, dan heb ik het hele bedrag bij elkaar, echt,’ smeekt de man.
‘Dat zei je vorige week ook. Ik hou er niet van als mensen liegen.’ Het ijzige in haar vaders stem bezorgt Eva koude rillingen.
‘We zullen een voorbeeld moeten stellen, Khalid.’
‘Nee!!’
Er klinkt gestommel, gevolgd door twee doffe knallen en een bons.
Eva verstijft. Dan rent ze in paniek naar een gebouw iets verderop en verschuilt zich in de portiek.

Pas als ze de auto ziet vertrekken, durft ze tevoorschijn te komen. Aarzelend en met haar hart in haar keel loopt ze terug naar de winkel. Voor de toonbank ziet ze tot haar afgrijzen de winkelier liggen in een flinke plas bloed; de kassa staat open, de lade is leeg.
Walgend vraagt ze zich af hoe de zachtaardige man die ze ‘vader’ noemt, zo’n beest kan zijn.

------------------------

Originele einde:

Er klinkt gestommel, gevolgd door twee doffe knallen en een bons.
Eva verstijft. Dan rent ze in paniek naar een gebouw iets verderop en verschuilt zich in de portiek.
Een paar tellen later komt haar vader met de gorilla naar buiten.

Pas als ze de auto ziet vertrekken, durft ze tevoorschijn te komen. Aarzelend en met haar hart in haar keel loopt ze terug naar de winkel. Voor de toonbank ziet ze tot haar afgrijzen de winkelier liggen in een flinke plas bloed; de kassa staat open, de lade is leeg.
Kokhalzend rent ze de winkel uit.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Wat een spannend verhaal, je voert de spanning mooi op. Ik heb te doen met Eva, de onttovering is duidelijk. In de zin :' de mannen lopen naar de supermarkt waar ze zojuist nog een blikje cola kocht,' struikelde ik over het woord zojuist. Waarom dat is, weet ik niet want het woord is wel goed gebruikt. Arme Eva, ik gunde je een betere vader.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, originele invulling van de opdracht is dit. Ik struikelde niet zozeer over het woord 'zojuist' dan wel hierover: 
buurtsuper: voor mij een nieuw woord, maar ik zou voor de tweede keer dat je het gebruikt in de tekst een synoniem bedenken;
... die ze met Khalid aanspreken: dit is dubbelop, de naam Khalid viel reeds eerder;
schuilt -----> verschuilt;
... een flink plas bloed ----> een flinkplas bloed. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, op alle fronten heb je gelijk. Ik heb dit verhaal al een aantal keren herschreven voor ik het plaatste en de fouten niet meer gezien. Ik heb het aangepast. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ik schrijf al mijn hele leven 'het' portiek, maar blijkbaar is dit een woord waarvoor twee lidwoorden gelden. Begrijpelijk dat anderstaligen het Nederlands een moeilijke taal vinden om te leren.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, voor mijn gevoel moet het ook "het portiek" zijn, maar ik vond tegenstrijdige informatie en heb daarom voor "de" gekozen. Wat vind je? Veranderen in het portiek?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg creatieve invulling van de opdracht. Jammer dat je niet meer woorden had want je spant het spannend uit. Op zich is het einde wat teleurstellend. Je zou een meer verrassend einde kunnen verzinnen, het kokhalzen lijkt een makkelijke oplossing. Maar dat ben ik natuurlijk weer.

Zoals steeds vlot geschreven!

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, mijn gevoel zegt: het portiek, maar volgens 'Ensie' en 'Encyclo.nl 'is het woord vrouwelijk en zou dus enkel 'de' kunnen. Mogelijk is er verwarring met het woord portaal. Dat is een 'het' woord en kan gebruikt worden als synoniem voor portiek. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, je weet niet wat er na het kokhalzen gebeurt ... Fijn dat de rest je wel kon bekoren. Bedankt voor het lezen.

Gi, ik laat het zo maar staan.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

Mooi verhaal, spannend.

Toch even een bedenking. De mannen lopen naar de buurtsuper terwijl er toch een tijdspanne is tussen het ogenblik dat Eva om haar cola ging, net voor sluitingstijd. Is de winkel ondertussen dan niet gesloten?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Wilfried, bedankt voor je reactie. Ik begrijp je bedenking bij de tijdspanne. Zoals ik het voor me zag, was de winkel gesloten in de zin dat er niets meer verkocht werd. De winkelier moest echter nog afsluiten. De mannen zullen niet tijdens de openingstijden van de winkel hun geld komen halen, lijkt mij. 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

OK voor de verklaring. Is aanvaardbaar en zoals je uitlegt heel plausibel. Kan best.

Was maar een bedenking van mij.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag Fief,

Een originele invalshoek voor het verhaal. Ik vind de spanningsboog goed. Het originele einde vind ik eigenlijk beter dan het nieuwe einde. Het is duidelijker en ik heb er meer een beeld bij. Ik zou de laatste zin alleen schrappen, ik denk dat iedereen zich bedenkt dat het geen aangenaam aanzicht moet zijn.

Nog een kleine opmerking: ’Bij haar vader’, kun je schrappen. Dat ze die man nog nooit gezien heeft houdt dus ook in dat ze die man nog nooit bij haar vader gezien heeft.

Ook zou ik wel een beetje een beeld willen hebben van de man die beschoten is, of de man die onder druk gezet is. Zo leven we meer mee met die personages.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, bedankt voor je reactie. Het blijft lastig om iedereen ter wille te zijn. 
Je opmerking over de man die de hp bij haar vader ziet, begrijp ik. 
De winkelier speelt naar mijn idee een ondergeschikte rol in dit verhaal. Het maakt niet uit hoe hij eruit ziet of hoe hij onder druk is gezet (ik denk eigenlijk dat dat laatste wel duidelijk is). Het gaat er hier om dat de hp haar vader van een voetstuk ziet vallen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Dat begrijp ik, dat het niet draait om de winkelier. M.i. zou het de onttovering nóg sterker te maken, door het voelbare leed te vergroten.