Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#482 - Aandacht verplaatst

 

AANDACHT VERPLAATST

Het wende dat familie en vrienden als eerste vroegen hoe het met mijn partner ging. Zijn dementie, lange tijd onopgemerkt gebleven, viel ook hen meer en meer op. Ik verzorgde hem, een zorg die intensiveerde. Na de vraag hoe het met hem ging, informeerde men of ik het aankon en hoe lang ik dat dacht vol te houden. Sommigen vroegen wat we zouden doen als mijn energie en kunde voor verdere zorg tekort zouden schieten. Kon mijn partner daar nog over meepraten? Al die vragen gaven mij het gevoel dat ik geen entiteit meer was, maar enkel mijn mans verlengstuk. Mijn koudjes, spier- en reumatische pijnen en hoofdpijnen wilden mijn naasten niet meer met mij delen. Het negeren van mijn buikpijn die langzaam toenam en waar geen pijnstiller bij kon komen, lukte me wonderbaarlijk goed.
Alles wat ik hoorde en las over dementie, oorzaken en gevolg, nam ik gretig in me op. Het hield me bezig in de spaarzame uren als mijn man sliep en ikzelf door de pijn uit mijn slaap gehouden werd. Het lezen verblijdde me omdat het hem in een uitzonderingspositie zette. Zijn proces leek tot stilstand gekomen, een toestand die in al mijn informatiebronnen onvindbaar was.
Hoe gelukkig voelde ik me toen hij naast me op de bank kwam zitten, nog voor de zon opkwam, en me in zich op leek te nemen. Hij zag mijn gekwelde uitdrukking en vroeg waar het pijn deed. Was hij de oorzaak of mankeerde ik iets waar hij geen weet van had?
Eindelijk kon ik me uiten: 'Je kent me door en door, het is mijn buikpijn die me dwarszit.'
'Is het dan geen tijd voor een afspraak bij de huisarts?'
'Ja, dat had ik al veel eerder moeten doen. Dank dat je er voor mij bent liefste.'

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie,

Een beklemmend verhaal met lichte troost aan het einde. Helaas herkenbaar voor veel mantelzorgers... De inhoud is best zwaar, je zou ervoor kunnen kiezen om iets lucht erin te brengen door bijvoorbeeld meer dialoog erin te brengen, iets meer illustreren dan vertellen. In de 300 woorden kun je dan minder inhoud kwijt, maar het zou het geheel meer inleefbaar kunnen maken denk ik.

Anyway, graag gelezen!

Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, het is inderdaad een zwaar onderwerp. Het is mooi hoe je in beeld brengt hoe zwaar het is voor iemand die een partner met dementie heeft. Hoe de mantelzorger vergeten wordt en alle aandacht naar de dementerende gaat. Voor mijn gevoel komt het nog beter tot zijn recht als je het in de tegenwoordige tijd zet. 

Vanaf de zin "Zijn proces leek tot stilstand gekomen, een toestand die in al mijn informatiebronnen onvindbaar was." leest het voor mij echter niet geloofwaardig meer. Ik heb dementie bij verschillende familieleden meegemaakt. Ze hebben geen oog meer voor hun naasten, laat staan de kwaaltjes die zij hebben. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Martin, dank voor het lezen. Je hebt gelijk dat ik het wat luchtiger kon maken, ik koos er bewust voor dat in de laatste zin te proberen.

@Fief, dank voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt dat je het laatste stuk ongeloofwaardig vindt. Ik schreef het vanuit de gedachte dat dementerende in een ( niet totaal) gevorderd stadium soms nog een helder moment hebben, zeker in een fictief verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, bravo hoe je de noden van de partner verwoordt. Ik ga volledig met jou akkoord dat dementie soms zeer traag evolueert, waardoor de omgeving door de dementerende al eens op een verkeerd been wordt gezet en het lijkt of er niets aan de hand is. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit de informatie aan het begin van het verhaal maak ik op dat de situatie al enige tijd bestaat en de zorg al behoorlijk zwaar is. Dan is naar mijn idee de dementie ook al gevorderd. Ik zie dan een dementerende niet reageren zoals hier gebeurd. Maar dat is hoe ik het verhaal interpreteer met de kennis en ervaring uit mijn eigen omgeving.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een zeer 'raar' einde met de zwaarte van het begin. Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal begrijp (zie Fief)

ook bv deze zin:

Het hield me bezig in de spaarzame uren als mijn man sliep en ikzelf door de pijn uit mijn slaap gehouden werd.

de man is zwaar ziek, dus ga ik ervan uit dat hij veel slaapt? en jij hebt constant buikpijn, dus zijn dat toch geen spaarzame uren?

enfin, het ligt aan mij ongetwijfeld!

GG!

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag Elrie,

Bedankt voor je verhaal. Wat een aangrijpend onderwerp. Ik vind dat de opdracht echt terug te lezen is. Het einde vind ik ook erg mooi. Ik weet niet zo veel van het verloop van dementie, maar ik kan me zo voorstellen dat patiënten ook nog wat heldere momenten hebben. Ik vind het dan ook niet ongeloofwaardig, maar juist heel mooi. Een laatste beetje contact tussen de partners.

De eerste alinea leest voor mij wat stroef. Ik zou een moment kiezen, een korte scène waarin je dit gevoel en deze informatie weer over te brengen. Een korte dialoog, bijvoorbeeld met de buurman of de dokter, of een moment van zorg voor de antagonist. Ik ben niet tegen beschrijven, maar ik denk dat een schets van de situatie het verhaal nog meer tot leven brengt.

Ik snap ook niet zo goed waarom ze alle informatie over dementie zo gretig in haar opneemt. Is een stilstand in het proces echt zo uitzonderlijk dat er niets over te vinden is? Misschien is het beter om een gesprek met een arts na te vertellen.