Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#480 Snijvlees

Echt, mevrouw, het blijft bijzonder. Hoe je verrast kunt worden als je weerstand verwacht wanneer je een mes in een borst steekt. Maar dan blijkt het alleen maar een lichte hapering te zijn zoals van de schil van een meloen. Je verwacht tenminste een rib of borstbeen, of iets anders dat voorkomt dat je tot in longen steekt. En als je dan vervolgens met aandachtige halen een opening forceert en met twee dunne vingers tast langs die ribben, daar tussen glijdt en de plaats bepaalt waar het hart zit. Mevrouw, er bestaat niks beters. Dat eerste moment van verrassing, dat is iedere keer weer magisch.

Ik was tweeëntwintig toen ik dit voor het eerst deed. Ik wist nergens van natuurlijk, ik maakte er een rotzooi van, mevrouw! Maar het gevoel van de eerste snede is niet veranderd. Inmiddels heb ik geleerd te snijden met het minste bloedverlies en misschien wel belangrijker: snijverlies. Want ik ga voor het hart, maar de huid is in sommige kringen ook geld waard en hoe meer die intact is, hoe meer die oplevert.

Ik heb ooit geprobeerd te villen van onder de oksel, vanwege die zichtbare snedes, maar dat heb ik laten varen. De prijs van een hart steeg sneller dan die van een huid en de moeite die je moet doen om de hoek van oksel naar hart te nemen, vreselijk. Want da's achter de long door, mevrouw. Ik heb het laten zitten. Je maakt keuzes hè. Ik vertel u gewoon hoe ik het aanpak, dan kunt u zelf bepalen hoe u het gaat doen. Is het voldoende zo? U hebt mijn nummer hè, dus als u nog vragen hebt? Veel succes, ik hoor graag eens hoe het gaat.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, je zet de lezer kundig op het verkeerde been. Eerst denk je, slager, dan chirurg, maar het blijkt moorddadig. Knap gedaan. De vorm waarin je het geschreven hebt, vind ik iets minder. Een aantal zinnen lezen niet lekker of ingewikkeld. Hier en daar ontbreken de nodige komma's. Maar het idee vind ik top. Wel een bijzonder kookboek.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Na de sappige kookverhalen is dit recept niet voor de zwakke magen. Vanwaar deze titel eigenlijk? Het kan ook hartstocht zijn vanwege het onderwerp en de tocht die door de opening tussen de ribben komt. 

Lekker weggelezen!

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, de titel is er vaak zomaar opeens. Ik vond ooit het woord "snijvlees" (in de Brabantse schoonfamilie) zo'n archaïsche vervanging van mijn eigen Utrechtse "vleeswaren" dat het is blijven hangen en hier weer oppopte. Jouw suggestie doet mijn talige hart ook wel sneller kloppen, Jascha.  Dank!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Vooral dat heerlijke 'slagerstoontje' met het directe aanspreken. Mooi gedaan. Graag gelezen. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vroeg me af of dit verhaal gaat over een moordenaar om organen of om een chirurg. Misschien kan dit met een paar woorden duidelijker worden tenzij je dit in het midden wilt laten. Lange zinnen kunnen best. Niet iedereen houdt van eenvoudige zinnen.