Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#479 Elluf Elluf

Loflied

Sint Maarten, Sint Maarten
We nemen er nog een
dansen, springen, hossen
met velen nooit alleen

Sint Maarten, Sint Maarten
Je weet niet wat je ziet
De mantel die je deelde
is nu een rekwisiet

Sint Maarten, Sint Maarten
het begin van carnaval
Schuimend bier in glazen
Daarnaast een bitterbal

***

Naweeën van Elf Elf

Drinkebroer, wat deed je stoer
je brein gehuld in nevel
geen zinnig woord verliet je mond
Drinkebroer, die laatste toer
liep je zwalkend langs de gevel
tot je op de tast de huisdeur vond

Drinkebroer, je maag klinkt hol,
je hoofd zit vol met watten
en je wilt alleen maar water
Drinkebroer, dit is je tol
Nooit zo dol geweest op katten
Zit je nu met een flinke kater

***

Onzin en zo

Pimpelpaars en knallend rood
Donkergroen en hoge nood
Hinkstapsprong van boom naar boom
Op de koffie witte room

Bitterzuur en botergoud
Zomerwarm en winterkoud
Korte rokken, lange broek
Crompouce naast de peperkoek

Lallen, brallend in mineur
Dronken van de rozengeur
Een zanger zonder gage
Alcoholpercentage

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel sfeervol dichtwerk, Fief! Ik denk altijd: carnaval is toch in februari? Wat is dat dan op die gekkengetaldag? Ik lees: een gezellige manier om de winter door te komen. Wordt er alleen gebouwd aan praalwagens in schuren of gebeurt er die maanden nog meer carnavalesks?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk!

Ik heb het gevoel dat het derde couplet van je eerste lied niet helemaal loopt. Ook bij de andere teksten stok ik soms. Ik denk dat onze rijmcoach daar vast de juiste aandacht aan zal geven.

In ieder geval word ik van de sfeer al vrolijk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, de elfde van de elfde is voor ons het begin van het carnavalsseizoen. Dan worden de hoogheden geïnstalleerd en in de loop naar het carnaval zelf vinden een aantal activiteiten plaats. Met het bouwen van de praalwagens zijn de clubs al begonnen. Carnaval blijft natuurlijk het hoogtepunt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik lees de tekst denk ik op een andere manier. Voor mij loopt het wel, maar Musonius zal ongetwijfeld jouw mening delen. Ik wacht het af.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Mooie liedjes, maar ze slaan meer op de start van het carnavalsseizoen dan op het sint-maartensfeest. De cadans is in orde, maar strofe 3 vers 4 van het loflied telt een heffing te veel in vergelijking met de andere verzen. Als je deze wijzigt in (Daar)naast een bitterbal past het beter in de vorm die je hebt gekozen.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Zelf kom ik qua cadans ook nog niet in het reine met:

Schuimend bier in de glazen

Voor mijn gevoel zou de 'de' wegmoeten. Omdat de dichtcoach dat anders ziet en ik ervan wil leren, wat lees ik fout?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, Sint Maarten leeft bij ons minder dan het carnavalsseizoen. De elfde van de elfde wordt hier groots gevierd. Dat de rest in orde is, maakt me al een gelukkig mens.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Fief, het plezier spring er van af! Lijkt mij allemaal heel goed te zingen. Heel graag gelezen.

Het blijft mij verbazen dat jullie op 11 november zo feesten en drinken.  Ik associeer 11 november met ingetogen herdenkingen van de eerste wereldoorlog.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily, dank voor je reactie.
Ik begrijp je opmerking over het feesten op 11 november. Iedereen heeft zo zijn eigen gewoonten en tradities. In Nederland herdenken we op 4 en 5 november. In Brabant vieren het begin van het carnavalsseizoen, maar op mijn carnavalspak draag ik zaterdag wel een poppy, ter ere van Rembrance Day in Groot-Brittanië. 

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hierboven Fief, schreef je de ellufde reactie, toeval of niet. 

Prettig gelezen, al is het gericht op carnaval. Ik denk dat St Martijn het je wel vergeeft.