Lid sinds

6 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 blaadjes

 

Blaadjes

Wat een kleurenpracht, de blaadjes vliegen me om de oren. In geel, rood, bruin en zelfs nog groene, de wind kent geen genade op deze tweede dag in november.  Zelfs het NK tegen de wind in fietsen ging niet door, dan moet je het als wind wel erg bont maken.

Ik zit binnen en denk zal ik naar buiten, als ik dat schouwspel buiten zo zie. Soms lijkt het wel of sint met zijn pieten al in het land zijn, ik hoor iedere keer getik tegen de ramen, maar het zijn de bladeren  die graag naar binnen lijken te komen. Van mij mogen ze, ik snap dat je even rust wil hebben van de wind die je alle kanten op gooit. Weet je ik zet gewoon de deur voor ze open.

Na een uurtje, was dat leuke idee toch niet zo, nou ja daar denken de kinderen toch wel anders over. Ze komen net uit school en zien een voor hun andere hal dan anders. ‘Mama, dit heeft echt niemand in huis, dit is nog beter dan een zwembad of een gamekamer! ‘ Zouden de eikenbladeren het dit keer winnen van de you tube shorts en games? Ik doe stiekem een schietgebedje. Na een poosje, er is geen ontkomen aan.  ‘Mama, mag ik? Ik zucht diep, wat is dat toch, ga gewoon spelen denk ik.

‘Ok om half vijf mag het, nu gaan we nog even naar buiten. Ik wil wel een beetje geluk in 2024, wat jullie?’ Dus we gaan de herfstchallenge met elkaar aan en ja wie houd tegenwoordig niet van challenges?   You-tubers zijn er dol op, dus daar maak ik nu maar even gebruik van. Wijdbeens met de armen in de lucht, handen open en ogen op de boom gericht gaan we staan. De eerste is al snel gevangen, gelukkig januari 2024 wordt nu al prachtig, dankzij dat mooie blaadje die zo in de hand van mijn zoon terecht komt. Mijn dochter heeft na de eerste al snel de tweede te pakken. Nou mama is er een stuk slechter in. Maar dan…. Mij kan je niet gelukkiger maken, als het eindelijk lekker waait en  onze jaarlijkse blaadjesvangwedstrijd plaats vind. Hoe lang zouden ze dit nog leuk vinden met mama….

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nobelprijswinnaar, wat ik van het verhaal begrijp is dat je gelukkig wordt blaadjes vangen met je kinderen. Dat is natuurlijk ook leuk en de vraag die je stelt op het einde is ook zeer terecht. Echter, de tekst leest rommelig waardoor het verhaal voor mij niet goed uit de verf komt. Her en der ontbreken leestekens en de zinsopbouw verdient de nodige aandacht.
Gesproken zinnen kun je het best op een nieuwe regel beginnen, dan is het duidelijker wie wat zegt.
Als je een verhaal schrijft, is het verstandig het eerst goed na te kijken voor je het plaatst. Lees het anders eens voor jezelf hardop voor, dan zie je ook beter hoe de zinnen lopen. 

Ik zit binnen en denk zal ik naar buiten, als ik dat schouwspel buiten zo zie. ---> achter denk hoort een dubbele punt en achter zie een vraagteken. Zal moet dan met een hoofdletter.
Ik zit binnen en denk: Zal ik naar buiten, als ik dat schouwspel buiten zo zie?

sint  ---> Sint

Weet je ik zet gewoon de deur voor ze open. ---> achter je hoort een komma.

Na een uurtje, was dat leuke idee toch niet zo, nou ja daar denken de kinderen toch wel anders over. ---> de eerste komma mag weg. Van de tweede zou ik een punt maken en een nieuwe zin beginnen, dan leest de hele zin iets beter.

Ok  --> Oké of OK

‘Mama, mag ik? ---> achter het vraagteken hoort nog een ah-teken.

Ik zucht diep, wat is dat toch, ga gewoon spelen denk ik.  ---> Ik zou hier drie zinnen van maken. Achter spelen hoort in ieder geval een komma.
Ik zucht diep. Wat is dat toch? Ga gewoon spelen, denk ik.

you tube shorts ---> YouTube Shorts

Maar dan…. met mama….  ---> een beletselteken heeft 3 puntjes.

De eerste is al snel gevangen, gelukkig januari 2024 wordt nu al prachtig, dankzij dat mooie blaadje die zo in de hand van mijn zoon terecht komt.   --->  die = dat. Dit zijn eigenlijk twee zinnen. De komma achter prachtig mag weg, die kun je achter gelukkig zetten.
Ik vond deze zin ook wel vreemd. In januari 2024 zal er weinig blad meer aan de bomen zitten, denk ik. Ik zou er eerder november 2023 van maken. 
 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het basisidee vind ik een mooi en warm gegeven. Toch gaat het voor mij teveel van de hak op de tak, waardoor het -zoals Fief ook al schrijft- wat rommelig overkomt. Misschien kan je de 'competitie' tussen de activiteiten in de natuur en het lonken van YouTube wat scherper aanzetten, waardoor uiteindelijk je geluksmoment wat scherper uitkomt. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Nobelprijswinnaar,

 

Dank voor je verhaal. Het begint veelbelovend. Ik vind de startparagraaf mooi maar dan lijkt de structuur wat te verdwijnen uit de hele tekst. Dat is, denk ik omdat e erg veel gedachten en ideeën hebt die je in de tekst wil steken, maar daardoor wordt het teveel en is het moeilijk voor de lezer om te volgen.

Bijvoorbeeld de sint en de pieten: ik zou dat schrappen en sterker de gedachte uitwerken dat de bladeren willen ontsnappen en aan je raam komen tikken. Zo kan je de logica en de structuur van je verhaal vasthouden en schiet het niet alle kanten uit.

Een tip: schrijf je tekst in het vervolg op dag 1, de volgende dag bekijk je hem dan nog eens en begint je te schrappen en aan te passen.

Blijven schrijven overigens!

 

Johanna

   

Lid sinds

6 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor de opmerkingen. In mijn hoofd wist ik precies hoe ik het moest schrijven, maar het lukte maar niet om er een goed/leuk/mooi verhaal van te maken. Ik kreeg het gewoon niet op papier.Ik ga het gewoon nog eens proberen.