Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 Dochterlief

Ik had er knallende hoofdpijn van en hartpijn die nog erger was. Een ruzie met de dochter die weer helemaal uit de hand was gelopen. Met een vriendin die ik helemaal niet mocht, had ze iets doms gedaan en een boete gekregen die nu betaald moest worden. Als ze wijzer was geweest, was ze weggelopen toen dit zich voordeed, maar ja - vijftien jaar, niet zo sterk in je schoenen, op en top puberimpulsief en natuurlijk "gewoon supergrappig, papa".
Naast haar op haar bed probeerde ik een gesprek te voeren. Maar haar gesloten brein en harde oordeel alsof ze haar moeder was, triggerden mij keihard. We stonden schreeuwend tegenover elkaar en toen de echo's weggestorven waren tussen de betonnen muren van onze kamers, maakte de stilte bijna eenzaam.
Ik zakte op de bank. Een serie. Wegduiken in geschiedenis en geweld. Ik moest drie keer terugspoelen omdat ik de verhaallijn kwijtgeraakte. 
Toen de deur openging zag ik dat ze zich had omgekleed in sweatshirt en pyjamabroek. Ze had de iPad in de hand en oortjes in. Een high schoolserie. Samen keken we op ons eigen scherm; dat van mij drie meter verderop, met vechtende Vikingen en dat van haar dertig centimeter voor haar ogen tegen de leuning van de bank, met verliefde tieners.
Ze strekte haar voeten uit. De fluffy pantoffels raakten mijn bovenbeen en klommen er langzaam tegenop. Ze gleden door en na twintig lange seconden lagen haar benen op die van mij. Eerst lag mijn hand op haar zachte pyjamabroek, toen schoof ik de wijde pijp weg van haar enkel en streelde die.
"Heb ik veel haar op mijn benen? Ik heb echt veel haar op mijn benen, volgens mij."
Ik gleed omhoog en voelde de blonde haren op haar onderbeen dat er ooit om zou schreeuwen om geschoren te worden.
"Welnee", zei ik. "Ik voel niks."
Ze keek me aan met de blik die ik zo goed kende; dat ik er niets van snapte. En ze had gelijk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, ik vind het ook een mooi verhaal, hoewel ik bij de laatste twee alinea's ook wel een ongemakkelijk gevoel had. Verder graag gelezen.

Voor mijn gevoel zou het in de tegenwoordige tijd nog beter overkomen, maar dat is wellicht een kwestie van smaak.

Naast haar op haar bed had ik geprobeerd een gesprek te voeren. Maar  haar gesloten brein en harde oordeel alsof ze haar moeder was, triggerden mij keihard. We hadden schreeuwend tegenover elkaar gestaan ...   --> persoonlijk vind ik "had geprobeerd", "hadden gestaan" niet lekker lezen.  Actiever leest het:
Naast haar op haar bed probeerde ik een gesprek te voeren. Maar haar gesloten brein en harde oordeel alsof ze haar moeder was, triggerden mij keihard. We stonden schreeuwend tegenover elkaar ...

De zin "Naast haar op haar bed ... " hoort voor mijn gevoel op een nieuwe regel.

Ipad --> iPad

dat van mij 3 meter verderop ---> 3 zou ik drie maken. De rest van de getallen in het verhaal schrijf je ook voluit. Misschien ook 15 jaar dan ook voluit.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Martin. We delen liefde voor onze dochters, zo blijkt in deze opdracht, volgens mij :)

@Fief: dank voor je opmerkingen. Kleine wijzigingen: check. Met die voltooid verleden tijd heb ik ook wel gezocht om de tijdsindeling goed te krijgen. Snap dat je de voorkeur geeft aan actiever, ik zal eens puzzelen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik deel de eerste opmerking van Fief. 

Verder prettig gelezen. Ik ben nog niet in die fase gelukkig maar ik kan me voorstellen dat het zo kan gaan. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@fief ik denk dat ik het gevoel van ongemak dat je bij het slot kreeg begrijp. Een kort moment bekroop mij dat ook, totdat ik doorkreeg wat Raymond met dat gedeelte doet. Kinderen hebben op een gegeven moment een omslag in wel/niet fysiek - een spontane knuffel, lekker tegen je pa aanhangen op de bank, in de puberteit verdwijnt dat als bij toverslag. Soms voelen ze zo ver van je weg, zoals die ruzie ook laat zien. Door aan het eind juist dat element op te voeren, benadrukt hij de unieke, intieme band tussen vader en dochter, althans, zo lees ik het. Ik zal je zeggen dat ik er zelfs door ontroerd werd, waardoor ik geeneens iets zei over verleden/tegenwoordige tijd (waar je helemaal gelijk in hebt). En dan, aan het eind, toch weer die afstand, maar dan zo geformuleerd dat het helemaal oké is.

Met dat er aan de tekst best wat te verbeteren is, vind ik dit een staaltje schrijverschap van de bovenste plank. Echt heel goed gedaan, Raymond!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martin, zoals jij het uitlegt, begreep ik het verhaal ook, ik sluit me er ook helemaal bij aan. Toch gaf het me tegelijkertijd een dubbel gevoel. Ik vond het net iets te sensueel beschreven. 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de tijden even veranderd en hoewel het nu wat onwennig leest voor mij, merk ik dat mijn tijden niet nodig waren. Goed gezien dus.

Over ongemakkelijk en sensueel zeg ik maar niets. Prijzenswaardig dat Martin er een mooie korte uitleg aan heeft gewijd, waarvoor zeer dank.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi intieme scène. Ik merk door de woordkeus ook wel wat ongemak: pas bij 'onderbeen' is dat weg.

Ze strekte haar voeten uit. De fluffy pantoffels raakten mijn bovenbeen en klommen er langzaam tegenop. Ze gleden door en na twintig lange seconden lagen haar benen op die van mij. Eerst lag mijn hand op haar zachte pyjamabroek, toen schoof ik de wijde pijp weg van haar enkel en streelde die.

"Heb ik veel haar op mijn benen? Ik heb echt veel haar op mijn benen, volgens mij."

Ik gleed omhoog en voelde...

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Raymond

Wat een lief verhaal dat niet enkel erg realistisch aanvoelt, maar ook het kleine geluk mooi tot uiting brengt.

Enkele kleine punten van commentaar, voor een volgend verhaal: probeer de passieve zinnen weg te halen, dat kan je doen door woorden als 'was', 'waren', had'... Vanaf deze zin: Ze strekte haar voeten uit. pas je het vanzelf toe en voel je dan ook dat er wat meer vaart in komt?

Probeer volgend keer ook de bladspiegel wat in het oog te houden, dat leest prettiger.

Maar ik heb je verhaal graag gelezen!

Johanna

 

   

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Tja, vijftienjarige meiden met oordoppen in én een eigen wil. Wie zou ze niet soms achter het behang willen plakken en tegelijkertijd liefdevol willen omarmen. De bovenbeen kwestie, gaf mij ook kort een licht ongemak, maar door het vervolg en de context snapte en voelde ik de oprechtheid wel. 

Graag gelezen. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schetst een uniek moment van klein geluk, in dat opzicht deed je het prima. Ik ben het eens met de coach dat je nog wat kan sleutelen, waardoor dit werk van prachtig naar subliem kan gaan.

En dat je durft spelen met het ongemak, maakt het alleen maar 'echter'. Knap gedaan.

GG!