Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 - Vallen en opstaan

 

Fuck, dat doet zeer. Als ik zo doorga dan breek ik weer wat. Na het opstaan knijp ik in mijn knie en constateer dat die het nog doet. Mijn ellenboog, daarentegen, werkt niet zo goed meer, maar strekken gaat nog wel. Dit jaar gaat het me echt lukken, had ik me voorgenomen. Ik had dat drie keer eerder voorgenomen in evenzoveel jaren, maar die pogingen waren gestrand in de gipskamer van het St. Catarina Gasthuis.

Met mijn handen in mijn zij kijk ik omhoog naar waar ik zojuist nog was en denk aan opgeven.

‘Nooit opgeven’, zei mijn vader zaliger zeggen vaak. Hij was een groot bewonderaar van Charles Blondin – en ik ben dat ook. Misschien moet ik wat lager beginnen. Alleen staat er in het boek van Charles dat onder de drie meter niet telt. Vanaf die hoogte focus je beter op je evenwicht. Een feit dat mijn vader permanent in een rolstoel deed belanden.

‘Nooit opgeven’ en ik beklim voor de zoveelste keer de trap die tegen de boom staat en stap op het geïmproviseerde platform. Er is nauwelijks genoeg ruimte.

‘Nooit opgeven’ en ik kijk strak naar de overkant – niet naar beneden kijken staat in het boek – haal diep adem en strek mijn armen horizontaal uit. Daarna zet ik mijn rechtervoet voorzichtig op de draad, voel hoe de draad op mijn gewicht reageert en probeer er contact mee te maken. Na een paar seconden verplaats ik mijn gewicht naar voren en zet de volgende stap.

Met een klap lig ik weer in het gras. Deze keer hoorde ik wat kraken en ik zie dat mijn been in een hoek ligt die niet natuurlijk is. Ik pak mijn telefoon en toets 112.

Volgend jaar maar weer opnieuw proberen.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een origineel verhaal. Hopelijk is het niet waargebeurd. Doordat niet meteen duidelijk is waar het over gaat houd je de aandacht goed vast. Misschien leest het nog spannender in de tegenwoordige tijd. De 'zeg maar' mag van mij zeg maar wel verdwijnen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, de naam Blondin moest ik opzoeken, maar dat verhelderde wel je verhaal. Niet opgeven is een mooi voornemen. Graag gelezen. Ik sluit me bij Mespunt aan dat het verhaal in de t.t. spannender leest.

Als ik zo doorga dan breek ik weer wat dacht ik. ---> Als ik zo doorga, breek ik weer wat, dacht ik.

en constateerde dat die het nog deed. Mijn ellenboog deed het niet zo goed meer, maar strekken ging nog wel. ---> je herhaalt hier "het goed doen", misschien kun je de eerste (of tweede) keer iets anders formuleren.

Dit jaar gaat het me echt lukken had ik me voorgenomen.  ---> achter lukken hoort een komma. 

Nooit opgeven hoorde ik mijn vader zaliger zeggen.  ---> misschien mooier om wat je vader zei tussen ah-tekens te plaatsen? 
'Nooit opgeven,' hoorde ik mijn vader zaliger zeggen.

Misschien moet ik wat lager beginnen dacht ik ---> komma achter beginnen.

strekte mijn armen horizontaal uit.  ---> dit leest alsof je ze recht naar voren uitstrekt. 

Deze keer hoorde ik wat kraken en ik zag dat mijn been een hoek maakte die ik er normaal niet mee kan maken zeg maar.  --->  Ik twijfel: je been maakt volgens mij geen hoek, die ligt in een hoek, toch? 
De zin leest in ieder geval niet lekker en ik ben het eens met Mespunt dat "zeg maar" niets toevoegt.
Misschien: Deze keer hoorde ik wat kraken en ik zag dat mijn been in een hoek lag die normaal niet kan. (of zoiets)

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, ik neem me nu voor om minder taalvouten te gaan maken. Dank weer voor je oplettendheid.

Ik heb het stuk op jouw en mespunt's aanraden in de tt herschreven en neem me voor om dat vaker te gaan doen zeg maar.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, ik vind het een verbetering. Weer graag gelezen.

Een feit dat mijn vader permanent in een rolstoel doen belanden.  ---> deed belanden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, weer iets bijgeleerd, ik hang het touw in mijn tuin een meter hoger. Weet nu ook waar de Engelse uitdrukking 'Break a leg' vandaan komt.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Taco, de tt is echt een verbetering, je verhaal is er spannender door geworden. Terwijl ik het lees, wordt mijn angst dat er iets naars gaat gebeuren steeds groter. Mooi opgebouwd. De uitlegmomenten zijn vrij kort, zodat ze de spanning niet wegnemen. Verbaasd was ik wel, toen ik las dat zijn been gebroken is en hij zijn telefoon pakt en 112 gaat intoetsen. Geen au? Of AU AU AU? Kouwe kikker, die hp van jou. Graag gelezen, Taco!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik las het enkel in de tt. Sorry ik lees het in de tt. Mooi verhaal. Maar ik knap volledig af op de ellenboog => elleboog. Dat kan toch niet? :)

Soms kan je in de ik persoon behoorlijk wat schrappen. bv; 'ik kijk' 'ik voel' etc. Ik ben geen coach en doe ongetwijfeld hetzelfde, maar tips geven is makkelijk.

ter illustratie:

Fuck, dat doet zeer. Als ik zo doorga dan breek ik weer wat. Na het opstaan knijp ik in mijn knie en constateer dat die het nog doet. Mijn ellenboog, daarentegen, werkt niet zo goed meer, maar strekken gaat nog wel. Dit jaar gaat het me echt lukken, had ik me voorgenomen. Ik had dat drie keer eerder voorgenomen in evenzoveel jaren, maar die pogingen waren gestrand in de gipskamer van het St. Catarina Gasthuis.

Fuck, pijn! Zo breek ik weer wat. Ik sta op, knijp in mijn knie en die doet het nog. Mijn ELLEBOOG hapert, maar strekken lukt nog. Dit jaar lukt het me! De voorbije drie jaren nam ik me hetzelfde voor, maar strandde ik telkens in de gipskamer van ...

Om niet te zeggen dat dit beter is, maar wel korter. Enfin, wat het waard is. Geen coach enzo. Misschien zelfs fout.

GG

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeer geestig verhaal. Met veel plezier gelezen. Prachtige vondst. Ik moest erg lachen, maar voelde gelijk ook de pijn. Mooie opbouw en goede slotzin, al zou ik Volgend jaar maar weer opnieuw proberen. wijzigen in Volgend jaar opnieuw proberen. (of weer proberen). Het overzetten naar tegenwoordige tijd is een juiste beslissing.
Daarover gesproken: Het rode potlood mag er nog flink doorheen. Een hoop woorden kunnen geschrapt worden en hier en daar mogen zinnen in tweeën of zelfs drieën geknipt worden. Afijn, wat Tony ook al zei.
En die ellenboog deed mij ook behoorlijk pijn.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony Iedereen heeft gelijk, zoveel schrijvers, zoveel stijlen. Ik schrijf pas kort en zuig alle adviezen op en mijn verhalen worden beter en beter. Tot deze, wat een boel fouten. Overmoedig geworden en te snel gepost.

Net als jij probeer ik een scene met weinig woorden uit te beelden, alleen is mijn stijl minder voortvarend dan die van jou. En ik houd ervan om spreektaal te gebruiken, vandaar dat ik termen als 'zeg maar' en 'okido' toepas. Vind ik leuk.

Ellenboog: ik heb zolang als ik Nederlandse les heb gehad een onvoldoende gehaald waardoor ik leun op de spellingchecker. Deze werd niet gespot. Tijd voor een betere.

Dank voor het lezen en je tips!

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tacotijsma,

Goed verhaal over een origineel voornemen! 

Ik vind het verhaal een sterke opbouw hebben en je weet goed de spanning vast te houden. Wat mij betreft zou je de laatste regel weg kunnen laten, die voelt een beetje geforceerd. Ik denk dat het zonder die toevoeging sterker is. 

Verder eigenlijk geen opmerkingen. Knap gedaan en bedankt voor het delen!