#383 De goede voornemens van het jachtgenootschap.

Diep in de Canadese Rockies, diep in het bos, ligt de jachthut van Fred. Zijn oude legermaat Marco brengt daar de jaarwisseling door, omdat hij sinds Afghanistan niet meer tegen harde knallen kan. Als hij zich zo veel mogelijk isoleert, hebben Marco en de rest van de mensheid zo min mogelijk van elkaar te vrezen.

Marco zit bij een rustgevend vuurtje van zijn derde halve liter blik Le Chouffe te genieten terwijl hij door het raam de sneeuw ziet vallen. Fred heeft zijn vrienden van het jachtgenootschap meegenomen. Marco kent ze niet. Het zijn drie mannen. Eentje test de spanning van zijn boog, eentje heeft een jachtgeweer dat lijkt op een Winchester uit een westernfilm, en de derde man heeft een reusachtig futuristisch geweer op een statief dat lijkt te zijn bedoelt voor een dinosaurusjacht. Aan de muur hangen opgezette dierenhoofden: een tijgerhoofd, een berenkop en het hoofd van een eland.

“Nog voornemens?” zegt Fred.

“Hiermee stoppen, denk ik.” zegt Marco moeizaam, schuddend met zijn blik. “Nancy word niks meer denk ik, dus ik denk… ga jij nog iets doen?”

“Minder op dieren jagen. Een dier beschikt over een dierlijk intellect, dierlijke instincten, en ik en mijn kameraden willen eens een keer iets anders, als je begrijpt wat ik bedoel. Hint hint.”

Marco staart voor zich uit.

“Ik ben Rutger Hauer, en jij bent Ice-T”

“Snap hem niet.”

“Kijk eens goed naar de muur.”

Langzaam begint het voor Marco te dagen dat er tussen het tijgerhoofd en de berenkop een lege plek is waar alvast een spijker uit de muur steekt.

“Kut.” zegt hij dan.

“Je krijgt vijf minuten voorsprong, omdat we je sympathiek vinden, en je een zwaar leven hebt gehad.”

Marco lacht wezenloos. Fred kijkt naar zijn horloge

“De vijf minuten zijn al ingegaan. Als je slim bent, ga je nu rennen.”

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi De Thomas, ik zie het script voor een spannende thriller voor me. Goed gevonden, ik zie de beelden van de jacht voor me. Natuurlijk gaat Rutger Hauer winnen.
Je tekst verdient nog wel wat aandacht.

dat lijkt te zijn bedoelt  ---> bedoeld

“Hiermee stoppen, denk ik.” zegt Marco  ---> de punt achter ik hoort een komma te zijn. Verderop achter kut ook.

 

“Nancy word niks meer denk ik, dus ik denk… ga jij nog iets doen?”

“Minder op dieren jagen. Een dier beschikt over een dierlijk intellect, dierlijke instincten, en ik en mijn kameraden willen eens een keer iets anders,

 

Herhaling van woorden leest niet zo lekker. "denk ik, dus ik denk" 
Een dier beschikt over dierlijk intellect, dierlijke instincten  ---> hier zou je dierlijk en dierlijke weg kunnen laten. Het is logisch dat dat bij een dier hoort. Nu staat er drie keer dier achter elkaar.
ik en mijn kameraden  ---> mijn kameraden en ik
Nancy word ---> wordt

omdat we je sympathiek vinden, en je een zwaar leven hebt gehad.  ---> voor de en hoort geen komma. Het is een opsomming.

 

 

 

4 januari 2022 - 19:38

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

DT: Het is geen Haineken maar Heineken en Le Chouffe hoort La Chouffe te zijn, kwestie van bierkenners niet voor de borst te stoten. Verder, met inachtname van de reeks aangehaalde taalfoutjes, een originele aanpak van de opdracht.

5 januari 2022 - 11:55

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha DT, wat een apart voornemen... Trouwens, ik was tijdens het lezen al wat verbaasd dat iemand die niet tegen knallen kan, in een jachthut met een paar wapenliefhebbers gaat chillen. Ik zag, eerlijk gezegd, daar een onlogische situatie. Verder met plezier en oplopende spanning gelezen.

5 januari 2022 - 15:27

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals Gi al zei: La Chouffe in blik, ik moest googlen en het bestaat, maar toch. Het zou niet mogen. 

Ook het wringen van Mus en Maria, beaam ik, ik kwam er daardoor niet helemaal in. Al heeft het wel potentieel.

 
5 januari 2022 - 21:08