Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#265 Schaamte

Als Sonja de sleutel wil omdraaien, blijkt de voordeur al open. ‘Vreemd,’ mompelt ze. ‘Misschien is Mark al thuis.’ Ze stapt naar binnen en legt de zware tassen op de mat. Nieuwe kledingstukken vallen eruit. Snel propt ze deze terug en kijkt om haar heen. Uit de brievenbus steken enkele brieven. Sonja herkent het logo; het incassobureau. Met een snelle ruk, graait ze de brieven uit de brievenbus en frommelt deze tussen de kledingstukken. Ze zoekt in haar jaszak naar de sleutel van de garage om haar volle tassen in op te bergen. Als ze de tassen wil optillen, hoort ze een stem boven. Het is een stemgeluid die ze niet herkent. Langzaam legt Sonja de tassen op de mat, zonder enig geluid te maken. Terwijl haar blik naar het trapgat blijft gericht, pakt ze vanachter de kapstok een paraplu. Haar handen klemmen stevig om de paraplu alsof zij een honkbalknuppel vasthoudt. Met voorzichtige stappen stapt ze naar boven. De stem klinkt steeds harder maar nog altijd niet bekend. Haar ogen richten zich naar de slaapkamerdeur. Haar rechterhand laat de paraplu los en omklemt de deurklink. Voorzichtig duwt ze deze naar beneden en zij kijkt door een kier naar binnen. Wanneer zij twee paar blote billen op het bed telt, zwaait Sonja de deur open. ‘Wat krijgen wij nou?! Mark?! Wie is dat?!’ roept ze. Mark kijkt haar met grote ogen aan. ‘Dit…is…uh…’ begint hij. ‘Ja jezus, wat wil je dat ik zeg? Dit is mijn assistente, Jennifer.’ Jennifer draait zich om. Zij glimlacht en rijkt haar hand uit naar Sonja. ‘Een hand?! Opdonderen, jij! Naar buiten! Jullie allebei!’ schreeuwt Sonja. Jennifer grijpt naar haar kleding en loopt langs Sonja. Mark volgt. ‘Maar uh, willen jullie wel naar buiten gaan via de achterdeur?’ voegt Sonja er aan toe.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ziet er naar uit dat ze allebei iets te verbergen hadden. Goed verhaal. Wel een koele kikker die Jennifer: glimlachend haar hand uitsteken. Ik zou ze aan haar haren het bed af gesleurd hebben. Ik kan alleen niet goed opmaken uit de tekst hoe ze zich voelt. Ze vraagt zich af waarom de voordeur niet op slot zit, maar dan hoort ze stemmen en pakt een paraplu ter bescherming. Ze gaat er wel heel stoer op af, maar is ze niet bang? Mark voelt zich duidelijk betrapt en ongemakkelijk. De laatste zin doet voor mijn gevoel ook afbreuk aan haar woede. Woedend gooit ze het tweetal uit haar huis om vervolgens vriendelijk te vragen of ze alsjeblieft via de achterdeur willen gaan.

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ziet er naar uit dat ze allebei iets te verbergen hadden. Goed verhaal. Wel een koele kikker die Jennifer: glimlachend haar hand uitsteken. Ik zou ze aan haar haren het bed af gesleurd hebben. Ik kan alleen niet goed opmaken uit de tekst hoe ze zich voelt. Ze vraagt zich af waarom de voordeur niet op slot zit, maar dan hoort ze stemmen en pakt een paraplu ter bescherming. Ze gaat er wel heel stoer op af, maar is ze niet bang? Mark voelt zich duidelijk betrapt en ongemakkelijk. De laatste zin doet voor mijn gevoel ook afbreuk aan haar woede. Woedend gooit ze het tweetal uit haar huis om vervolgens vriendelijk te vragen of ze alsjeblieft via de achterdeur willen gaan.
Dank voor je reactie, Fief! Het was ook een uitdaging ;). Maar ik heb bewust er voor gekozen om geen enkel woord te gebruiken die een emotie of gevoel zou kunnen omschrijven. Ik dacht ook dat dat de opdracht was hoewel ik bij andere in de verhalen van deze week veel woorden die een gevoel of emotie omschrijven zie terugkomen, dus ik weet niet zeker of ik dit juist in mijn hoofd heb. Ik heb geprobeerd het verhaal uit te leggen, enkel in acties van de personen. Niks over hun hartslag, over hun angsten, over eventueel zweten etc. De lezer kan daarom zelf, aan de hand van de actie, bepalen hoe diegene zich voelt. Over de laatste zin: die hoort ook afbreuk te doen aan haar woede, omdat ik in de opdracht las dat de persoon op onverwachte manier moest reageren. Vandaar de laatste zin: ondanks haar woede is haar laatste reactie schaamte over haar eigen zwakte (ze wilt niet dat Mark de tassen met nieuwe kleding ziet aangezien ze geldproblemen hebben). En dat vond ikzelf een behoorlijk onverwachte reactie als je je vent met zijn billen bloot op die manier vindt ;)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een heel bijzondere laatste zin. Zou de man, als hij net zo ontmaskerd is, de kleren in de tas überhaupt wel zien? Vanuit de hp is het een grappige reactie, ik zou zeggen echt vrouwelijk. Graag gelezen en een fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste zin moet eruit. Die is alleen voor ons, de lezers. Het doet zelfs een beetje af aan de subtiele toon die je aan het begin hebt gezet met die volle tassen en het incassobureau. De dialoog kan nog wat mooier. Een 'Ja Jezus, wat wil je dat ik zeg?' zit er scheef in.