Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#194 Stil

18 mei 2018 - 14:40
Een Vinexwijk vol dodenherdenking in Almere Buiten, Stad, of Oostvaarders. Een uitgestorven straat in Lelystad. Rotterdam or anywhere. Anywhere alone. Eén vlag. Halfstok. Misschien wel plechtstatiger zo tegen een verborgen zonsondergang achter rijtjeshuizen vol TV's verdeeld over Dam en Waalsdorpervlakte. Twee minuten. Staar. Zwijg. Herdenk.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2018 - 15:53
Tilma, In het midden vd foto bovenaan, zie je nog net een stukje van een tweede vlag. ;) Het gedicht laat in het midden of er herdacht wordt - en dat is idd ook niet te zien op de foto.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2018 - 9:59
Levina met je mooie naam, dank voor je prachtige reacties. cvberendonk, dank. Ook voor je gevatte gebruik van 'herlezen'. Ostinato, :nod: janpmeijers, er hangt ook ergens een tekoop-bordje.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2018 - 16:27
je blik reikt verder dan de straat verleent de stilte een universele waarde die het hoort te hebben slotzin zegt alles over wat het praktisch gezien nu is ergens tussen je zinnen bevinden wij ons met wat wij ervan maken of nalaten

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2018 - 20:13
je blik reikt verder dan de straat verleent de stilte een universele waarde die het hoort te hebben slotzin zegt alles over wat het praktisch gezien nu is ergens tussen je zinnen bevinden wij ons met wat wij ervan maken of nalaten
Helemaal mee eens. Je laatste drie woorden komen grappig en tegelijk zeer realistisch bij me over. "Zwijg. Staar. Herdenk."

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2018 - 23:54
De tweede strofe is echt heel sterk. Mooi realistisch beeld dat idd stil maakt. Bij de eerste strofe vind ik de eerst zin en laatste zin pakkend en lees ik gek genoeg over de tussenliggende zinnen heen. Ze haken niet zo goed, als de rest en dat is jammer want ze vergen wel enig denkwerk.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2018 - 10:03
PeterFD, dank voor het blijkens je reactie aandachtig lezen. Riny, waar zullen we over zwijgen vandaag? N.D.D., wat aardig dat jij, in het verlengde van PeterFD en enkele anderen de slotregel duidt. Ik was niet zeker dat het bij eenieder zou overkomen zoals ik beoogde. schrijvenmaar, dank voor een groot compliment. Een mens zou ervan kunnen blozen gaan. Annette. In de tweede strofe zijn de voorzetsels bedoeld als haakjes. Dat werkt op niveau van het woord. De drie regels die het voor jou niet doen zijn misschien inderdaad te bedacht. Maar het werkt zó goed om stad en land en kolonie, leven, dood en oorlogsverleden, bombardementen en planologie te connoteren in de locatie van de foto dat het écht niet anders kan. Wij mogen ons niet als augurken achter het glas terugtrekken en verzuren in oppervlakkige zinloosheid terwijl we voor de vorm een vlag uit hangen en om vijf voor acht de tv aanzetten en dan vijf over acht weer naar de Simpsons kijken. Dat is ongeïnteresseerd, onbetrokken en respectloos. Dus zinloos. Eren en gedenken doe je door te leven tot het gaatje en het merg uit iedere dag te zuigen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2018 - 16:45
Tilma: een waardig levensmotto: Eren en gedenken doe je door te leven tot het gaatje en het merg uit iedere dag te zuigen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2018 - 21:02
Mooi en krachtig, Tilma. Als ik denk aan de blog waar we naar werden verwezen voor deze opdracht vind ik je laatste zin heel sterk, het blijft hangen.