# 189 De Schreeuw van Edvard

De schreeuw Edvard werd banger en nerveuzer naarmate de dag vorderde. Die dag om drie uur zou hij een afspraak hebben met Millie. Onzekerheid en angst maakten zich van hem meester op het moment dat hij haar zag aankomen. Wat verraadde haar gezichtsuitdrukking? . Ze glimlachte niet. Dat was een slecht teken. Na al die jaren waarin ze allang bij haar man weg had kunnen gaan, en voor hem kiezen koos ze nu waarschijnlijk voor zekerheid. Jaloezie en achterdocht streden om voorrang bij Edvard. 'Zeg maar niets meer,'sneerde hij toen ze voor hem stond. 'Je blijft zeker bij die...die..' Hij werd rood en stikte bijna van woede. 'Hij is mijn man, Edvard.'zei ze zacht.'Wees blij voor de jaren die we samen hebben gehad. Je wist dat dit geen stand kon houden. Toen we hieraan begonnen heb ik je gezegd ,dat ik je geen beloften ga doen die ik niet waar kan maken.' Opeens sloeg zijn woede om in wanhoop.'Ik weet niet hoe ik zonder jou verder moet, Millie.' Hij keek haar smekend aan terwijl de tranen over zijn wangen stroomden. 'Ik heb het nooit gezegd tegen je, Millie. Maar ik houd van je.' Ze keek hem aan met vochtige ogen.'Er is iemand anders die van me houdt , Edvard. Het spijt me.' Ze drukte een kus op zijn voorhoofd, draaide zich om en liep bij hem weg zonder om te kijken. Even overwoog Edvard achter haar aan te gaan maar op dat moment hoorde hij zijn naam roepen. Drie van zijn vrienden kwamen uit de kroeg en riepen hem.' Kom met ons mee, Edvard. We gaan naar Oslo.' Nog verward door het plotselinge afscheid van Millie liep hij met ze mee. Toen de zon onderging in een rode gloed liep hij met zijn vrienden over een brug en terwijl zij verder gingen stopte hij , keek uit over het uitgestrekte landschap en opeens werd hij bevangen door zijn eigen nietigheid. Zijn schreeuw rolde over de weilanden en bergen en weerkaatste tegen het uitspansel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John Doe, welkom bij SOL! Ik vind dit een mooie eerste kennismaking. Je werkt knap naar de schreeuw aan het einde toe, origineel verhaal! Enkele suggesties; - de zin 'Wat verraadde haar gezichtsuitdrukking.' zou je kunnen eindigen met een ? En dan daarna een nieuwe zin; 'Ze glimlachte niet.' - '... iemand anders die van me houdT'
11 april 2018 - 21:00

In één woord fantastisch @John Doe, zoals je met de laatste deel van je laatste alinea de kern van het schilderij van Edvard Munch hebt geschetst. Toen de zon onderging in een rode gloed liep hij met zijn vrienden over een brug en terwijl zij verder gingen stopte hij , keek uit over het uitgestrekte landschap en opeens werd hij bevangen door zijn eigen nietigheid. Zijn schreeuw rolde over de weilanden en bergen en weerkaatste tegen het uitspansel. De uitvergrote wanhoop die het schilderij verbeeldt -het eigen nietige bestaan tegenover de geweldigheid en grootsheid van de natuur waar hij deel van uitmaakt. Heel mooi. (Hoewel ik het schilderij zelf een monster vindt, is de betekenis en de achtergrond intrigerend). Maar ook je verhaal dat naar deze wanhoopsuiting leidt is echt de moeite waard. Graag gelezen.
12 april 2018 - 21:31

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Edvard werd banger en nerveuzer naarmate de dag vorderde" en "Onzekerheid en angst maakten zich van hem meester". Dat lijkt me een beetje veel van het goede. Je kunt uit zijn gedrag naar voren laten komen dat hij angstig of nerveus is in plaats van het twee keer te benoemen. Zo is iets verderop ook de strijd tussen jaloezie en achterdocht overbodig. Dat laat je uit zijn reactie op Millie al blijken. De emotie van Edvard komt er al goed uit. Ik krijg het gevoel dat je er nu te hard je best voor doet. Daarentegen komt het meelopen met zijn vrienden dan weer vreemd over als hij zo volledig ontredderd is. Schreeuwt hij echt uit nietigheid, trouwens? Je verhaal lijkt meer op frustratie gericht. Zonder de twee woorden "banger en" vind ik de eerste twee zinnen echt top bij dit schilderij omdat er voor de lezer die bekend is met het schilderij direct een spanning wordt gecreëerd. We weten waar dit heen leidt.
13 april 2018 - 13:07

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
John Doe leuk. Eerst dacht ik verdorie, net mijn verhaal geplaatst en nu zie ik dat nog iemand de liefdesgeschiedenis tussen Edvard en Millie gebruikt. Gelukkig is het toch heel anders. Wat ik erg leuk vind is dat je dit centraal stelt en het ‘ echte’ verhaal achter de schreeuw net even een andere twist geeft.
13 april 2018 - 14:22

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha John, Hoewel ik het begin iets overdone vind, werk je wel goed naar de Schreeuw toe. Misschien een idee om in het begin meer laten zien dat Edvard nerveus is? Een van de bekendste schrijfadviezen, show, don't tell.
13 april 2018 - 17:03

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie nuttige reacties. Edvard beleeft een scala aan emoties waaronder, jaloezie, achterdocht , frustratie en verlatingsangst. Bovendien is hij depressief en onzeker over wat de toekomst gaat brengen. Als hij door zijn vrienden wordt gevraagd mee te lopen is dat voor hem weer even een houvast om los te komen van alle emoties. Onderweg wordt hij er toch weer door overvallen als ze over de brug lopen wat resulteert in bovenstaande.
13 april 2018 - 18:59

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet wat ik voor associaties heb bij de schreeuw, maar het beklemmende heb je goed weten neer te zetten. Soms misschien iets te zoals hierboven al is aangegeven.
14 april 2018 - 14:22

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha 3 zielen 1 gedachte, ik en Nancy dachten ook gelijk aan de schreeuw. Ik vind het schilderij niet mooi maar het verhaal erachter fascinerend. Jouw uitleg raakt me niet zo omdat het me te voorspelbaar overkomt, dat zal aan mij liggen. Je laatste twee zinnen vind ik wel sterk.
15 april 2018 - 18:21

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedumpt> bijzonder verhaal, prettig om te lezen. :thumbsup: Ik haal ook meer frustratie dan wanhoop uit de door jouw geschetste situatie. Het schilderij drukt voor mij ook meer wanhoop uit.
15 april 2018 - 23:55

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John, mooi verhaal. Kijk vooral naar de punten van @Tilma, hij haalt me de woorden uit de mond. Let ook tijdens het schrijven op je interpuncties en spaties. Wanneer dit niet in orde is, staat de tekst slordig. Graag gelezen!
18 april 2018 - 15:09