#167 La Vita è bella

Bloemenrivièra, Italië. Het was juli 1977. Gianni begroette mijn ouders, zus en mij met Italiaanse passie. Hij riep luidruchtig dat hij ‘the purrefect plees’ voor ons had vrijgehouden. Terwijl we de camping op liepen om samen het plekje te gaan bekijken snoof ik genietend de bekende geur van de hoge pijnbomen op. Het geluid van de tjirpende krekels leek op een welkomstlied, speciaal voor ons geschreven. Heerlijk om hier weer te zijn. Francesco. Uit Torino. Hij kampeerde een aantal plaatsen verderop met zijn ouders en broertje. Steelse blikken, gevolgd door een verlegen glimlach als die blikken elkaar kruisten. Zijn melkchocoladekleurige ogen keken verlegen maar ook schalks in de mijne, toen hij vroeg of ik zin had om die avond een ijsje te gaan eten. Aangenaam verrast prevelde ik dat ik dat wel leuk vond. Om acht uur kwam hij aangeslenterd. Het witte overhemd stak prachtig af tegen zijn zongebrande huid. Een goedzittende donkere spijkerbroek en bruine mocassins maakten ‘the Italian Dream’ compleet. Zelf droeg ik een pastelkleurig zomerjurkje. Toen ik de sprankeling in zijn ogen zag wist ik dat dat een goede keuze was. Hand in hand liepen we over de boulevard. Het rustige ritme van de branding was niets vergeleken bij de heftige hartslagen in mijn borstkas. De buitentemperatuur was op deze zwoele zomeravond zeer aangenaam. Mijn binnentemperatuur zat tegen het kookpunt aan. We belandden naast elkaar op een crèmekleurige schommelstoel. Wachtend op onze gelati legde hij zijn arm achter mij op de rugleuning. Zijn hand streelde zachtjes mijn blote arm. ‘Che Bella’, fluisterde hij in mijn oor, terwijl hij mijn pasgewassen haar streelde. Zonder enig besef van tijd ervoer ik het ultieme dolce far niente. Eindelijk had ik de moed gevonden om hem aan te kijken en in zijn ogen zag ik precies wat ik hoopte te zien. Mijn hart opende zich, als een lotusbloem in de dageraad. Innamorato.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
karinska, De klassieke vakantieverliefdheid - even uit zicht van de ouders, samen voor een ijsje. Juist dat goed weergegeven. dingetje:
... elkaar op hetzelfde moment kruisten.
'elkaar kruisten.' zegt het precies, dat is immers op hetzelfde moment.
2 november 2017 - 10:46

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach hoe heerlijk, vakantieliefde. Ik ben dol op melkchocolade ;-). Prachtig die vakantiesfeer getroffen karinska!
2 november 2017 - 11:05

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, je hebt gelijk; ik verander het. Bedankt voor je positieve reactie. @Cora, ik ook nog steeds ;). Fijn dat je de vakantiesfeer zo goed voelde. Leuk dat je kwam zwijmelen.
2 november 2017 - 11:11

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, la bella Italia, de perfecte plaats voor verliefdheid. Omdat Gianni jullie de purfect plees aanwees, dacht ik dat hij de gelukkige zou zijn. Leuk beschreven, de boulevard op, hand in hand, en de allerbeste gelati. En dan in elkaars ogen liggen zwijmelen ... en waarschijnlijk moest je om 12 of 1 uur terug zijn op de camping voor ze je kwamen zoeken! Alleen vind ik de herhaling hier niet zo mooi, want al geimpliceerd: 'Steelse blikken, gevolgd door een verlegen glimlach als die blikken elkaar kruisten.' Steelse blikken, gevolgd door een verlegen glimlach als ze elkaar kruisten. Had ik de moed gevonden, zou ik veranderen omdat de rest vd tekst ook o.v.t is, ... vond ik de moed ... Heel graag gelezen!
2 november 2017 - 13:05

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Net als Marlie dacht ik dat Gianni de gelukkige zou worden. Ik vind het een heerlijk verhaal. Zwijmel er lekker bij weg en haal herinneringen naar boven. Dat ijsje eten, ja wie niet;-). Dat pas gewassen haar, een heerlijk detail.
2 november 2017 - 13:30

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal van een vakantieliefde. Ik zie het voor mij en zwijmelde mee. Mag k ook een kleine suggestie geven? Je zou eens kunnen kijken naar bijwoorden als: genietend, schalks, prachtig, zeer. Zijn ze altijd nodig en zou je ze soms ook kunnen tonen? Niet dat het fout is, maar het kan misschien beeldender, origineler. En in dat licht vind ik je laatste zin dan weer heel mooi: Fijn verhaal om te lezen!
2 november 2017 - 21:31

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karinska, beeldend beschreven vakantieliefde. Je weet een romantische sfeer neer te zetten met mooie details. Was heel mooi te lezen. Groet Connie
3 november 2017 - 12:31

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal van een vakantieliefde. Ik zie het voor mij en zwijmelde mee. Mag k ook een kleine suggestie geven? Je zou eens kunnen kijken naar bijwoorden als: genietend, schalks, prachtig, zeer. Zijn ze altijd nodig en zou je ze soms ook kunnen tonen? Niet dat het fout is, maar het kan misschien beeldender, origineler. En in dat licht vind ik je laatste zin dan weer heel mooi: Fijn verhaal om te lezen!
Bedankt voor je suggesties; uiteraard mogen die! Fijn dat je even hebt mee gezwijmeld en dat je mijn slotzin zo kan waarderen. Thanks :o Leuk dat je kwam lezen.
3 november 2017 - 13:07

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karinska, beeldend beschreven vakantieliefde. Je weet een romantische sfeer neer te zetten met mooie details. Was heel mooi te lezen. Groet Connie
Hoi Connie, wat een mooie complimenten; dank je! Dat was inderdaad mijn bedoeling, goed om te horen dat je het ook zo ervaart. Groet terug.
3 november 2017 - 13:10

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zodanig bewolkt buiten, dat ik liever nog eens in jouw Italiaanse love-story duik. :nod: Na mijn eerdere reactie, viel me nu pas het volgende op: 'Het IS juli 1977.' Dan had je alles in tegenwoordige moeten schrijven. Mss beter 'het was juli 1977'?
3 november 2017 - 14:31

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zodanig bewolkt buiten, dat ik liever nog eens in jouw Italiaanse love-story duik. :nod: Na mijn eerdere reactie, viel me nu pas het volgende op: 'Het IS juli 1977.' Dan had je alles in tegenwoordige moeten schrijven. Mss beter 'het was juli 1977'?
Ha Marlie, Superleuk dat je nog eens komt lezen. Scherp gezien van je; ik heb het veranderd ;) Vanavond pizza?
3 november 2017 - 15:58

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karinska, Wat een mooi inzending. Dit soort verhaal bedoelde ik met 'schrijf over je eerste verliefdheid'. De eerste keer dat een jongen zijn arm om je heen legt en tedere woordjes fluistert zijn onvergetelijk. Het gevoel dat een jong meisje dan overspoelt. Je hebt het mooi verwoord. :nod: Suggestie: met de laatste zin ben ik niet zo gelukkig. Het openbarsten van een lotusknop is te hard voor in deze romantische tekst. Deze zin mag weg van mij.
3 november 2017 - 17:00

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karinska, Wat een mooi inzending. Dit soort verhaal bedoelde ik met 'schrijf over je eerste verliefdheid'. De eerste keer dat een jongen zijn arm om je heen legt en tedere woordjes fluistert zijn onvergetelijk. Het gevoel dat een jong meisje dan overspoelt. Je hebt het mooi verwoord. :nod: Suggestie: met de laatste zin ben ik niet zo gelukkig. Het openbarsten van een lotusknop is te hard voor in deze romantische tekst. Deze zin mag weg van mij.
Dag coach, Wat een complimenten geef je me. Heel fijn om te lezen dat dit precies is wat je bedoeld hebt met de opdracht. Mijn fijne herinneringen aan die tijd zorgden voor de juiste stemming tijdens het schrijven. Wat betreft je suggestie: Ik zocht een alternatief voor het 'standaard' openbarstende hart of de fladderende vlinders. Ik haal hem niet weg maar pas hem een beetje aan, om het verhaal en de bloem meer eer aan te doen ;) Fijn dat je mee ging naar Memory Lane.
3 november 2017 - 18:10

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alhoewel ik meer een liefhebber van pure chocolade ben, heb ik genoten van je sfeervol verhaal. De melkchocolade ogen, de creme kleurige stoel en authentieke setting vergezeld met fijne Italiaanse woorden. Bellissimo!
3 november 2017 - 20:26

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alhoewel ik meer een liefhebber van pure chocolade ben, heb ik genoten van je sfeervol verhaal. De melkchocolade ogen, de creme kleurige stoel en authentieke setting vergezeld met fijne Italiaanse woorden. Bellissimo!
Hallo Richard, Deze melkchocolade was ook puur. Fijn dat je genoten hebt. Grazie mille!
3 november 2017 - 21:08

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke invulling. #zwijmel :nod: De Italiaanse termen heb je er goed in verweven ook al spreek ik geen woord Italiaans. Ik struikelde over de melkchocoladekleurige ogen, toen kwam de kras in de plaat. Als ze donkerder waren geweest waren het dan purechocoladekleurige ogen geweest? Ik zou gewoon bruine gebruiken. De sfeer komt goed over :thumbsup:
3 november 2017 - 21:41

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke invulling. #zwijmel :nod: De Italiaanse termen heb je er goed in verweven ook al spreek ik geen woord Italiaans. Ik struikelde over de melkchocoladekleurige ogen, toen kwam de kras in de plaat. Als ze donkerder waren geweest waren het dan purechocoladekleurige ogen geweest? Ik zou gewoon bruine gebruiken. De sfeer komt goed over :thumbsup:
Hoi May. Gewoon blijven staan en uitkijken waar je loopt, dan komt het wel goed ;-) Ik wilde cliche's vermijden als: hazelnootkleurige ogen e.d. en vond 'bruine ogen' te gewoon. Goede vraag, ik zal er eens over denken, Fijn dat je de sfeer voelde, dat wilde ik ook graag voor elkaar krijgen. Bedankt voor je duimpje, heel blij mee! :nod:
4 november 2017 - 18:30

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@May, Natuurlijk geen 'purechocoladekleurige ogen' :D Heel donker? Ebbenhout, zeker en vast! En Karinska, is caramel geen mooie kleur?! ;)
Inderdaad twee mooie kleuren en prima suggesties! Dank je wel.
5 november 2017 - 13:34