Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#160 Met open ogen

‘Er gaan koppen rollen, jongedame en ik wil dat je weet dat de mijne niet bij het grof vuil zal belanden!’ Voor haar ogen transformeert haar baas in een reusachtig weekdier met een bronzen masker op de plek van zijn hoofd. Het slijm dat uit elke opening naar beneden begint te sijpelen laat uitgebeten ronde plekken achter in het designhout van het bureau. Hoewel fysiek slechts een meter gescheiden lijkt het voor het eerst in haar carrière of ze van een andere planeet komt. Eén plusje maar bidt ze tussen de in haar schoot gevouwen handen. ‘Geef me één pluspunt om de grootste misstap in mijn leven te verzachten’, mompelt ze tussen haar versteende lippen. Wanneer de ernst van de situatie langzaam terrein wint in haar verwarde gedachtewereld voelt ze woede als een verboden emotie vanuit haar bekken omhoog trekken. ‘Vuile, gore klootzak. Dat flik je me niet. Hoor je me!’ De lage keelklanken brengen hem een seconde in verwarring. Genoeg om terug te slaan. Goud is sterker dan brons ziet ze wanneer de lampvoet voor de derde keer op zijn hoofd terechtkomt. Ze staat op en strijkt langs de achterkant van haar rokje voordat ze de bovenste knoopjes van haar blouse sluit. Door het vertrouwde klikken van haar hakken op de marmeren vloertegels bij het verlaten van de kamer lijkt er niets te zijn voorgevallen. Louise trekt de deurklink iets omhoog voordat ze deur afsluit en de sleutel tussen de hydrokorrels van de Ficus drukt. Ze ligt op de bodem van een container en zoekt tussen de voorwerpen door naar boodschappen in de blauwe lucht. Iets, een minieme aanwijzing, hoe ze hier terecht is gekomen en wat het vuil is dat met tussenpozen boven haar uitgestort worden. Het voelt glad en ruikt nergens naar. Ze moet even weg zijn geweest want als ze haar ogen weer opent ziet ze samensmeltende wolken. Een gouden koord dwarrelt uit het wolkendek naar beneden tussen de voorwerpen in de container door en belandt naast haar oor. Er komt geluid uit. ‘Louise, ik ben het, je beschermengel. Je hebt je laten verleiden en misbruiken. Was je naïef of was het hebzucht?’ Daar moet ze even over nadenken. Hoe antwoord je een beschermengel? Kijkt die niet dwars door je heen? Ineens herkent ze de voorwerpen die haar zo zwaar belasten en voelt zich dankbaar dat háár hoofd tenminste nog verbonden is met haar hart. Ze drukt zichzelf tussen de poppenhoofden door naar boven en slaat een been over de rand van de container.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niceway t/m de ficus zit ik er volledig in. Daarna raak ik het kwijt. Ik ben behoorlijk moe dus dat kan geheel aan mij liggen. Ik kom morgen terug en lees je dan met een fris hoofd ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Mooi verhaal - beetje Kafka ;) hier en daar mag/kan het directer: voorbeeld
Voor haar ogen ziet ze haar baas transformeren in een reusachtig weekdier
'Ze ziet haar baas transformeren' is hetzelfde. Je kan ook volstaan met het beeld: 'Haar baas transformeert in een ...'

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niceway de aanpassing had ik even nodig maar ik denk dat het toch volledig aan mijn duffe kop van gisteravond lag. Het is een mooie invulling, sterk verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben verrast door je verhaal, de ontwikkeling, de beschermengel, het been over de rand van de container!
Dank je wel, Elizabeth.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Mooi verhaal - beetje Kafka ;) hier en daar mag/kan het directer: voorbeeld
Voor haar ogen ziet ze haar baas transformeren in een reusachtig weekdier
'Ze ziet haar baas transformeren' is hetzelfde. Je kan ook volstaan met het beeld: 'Haar baas transformeert in een ...'
Dank je wel, JanP, ik heb het wat compacter gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niceway de aanpassing had ik even nodig maar ik denk dat het toch volledig aan mijn duffe kop van gisteravond lag. Het is een mooie invulling, sterk verhaal. :thumbsup:
Dank je wel Nancy, Het blijft altijd even zoeken naar de balans tussen niet te veel weggeven, maar wel zoveel dat het verhaal duidelijk blijft voor de lezer. gr. Nynke

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn mening zeer sterk geschreven, Nynke. Zoals janp al zegt; sfeer in de stijl van Kafka.
Ze staat op en strijkt langs de achterkant van haar rokje voordat ze de bovenste knoopjes van haar blouse sluit. Door het vertrouwde klikken van haar hakken op de marmeren vloertegels bij het verlaten van de kamer lijkt er niets te zijn voorgevallen. Louise trekt de deurklink iets omhoog voordat ze deur afsluit en de sleutel tussen de hydrokorrels van de Ficus drukt.
IJzersterk fragment. Beklemmend. De rust na de geweldsexplosie. Dat je als lezer voelt; hier spoort iemand niet. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway wat een daverend stuk proza. heel graag gelezen. Het is al gezegd Kafka. Heel erg knap en wat een bijzondere opdracht, ik lees zoveel diversiteit nu op SOL. Jij hebt er ook echt iets heel bijzoders van gemaakt: top!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn mening zeer sterk geschreven, Nynke. Zoals janp al zegt; sfeer in de stijl van Kafka.
Ze staat op en strijkt langs de achterkant van haar rokje voordat ze de bovenste knoopjes van haar blouse sluit. Door het vertrouwde klikken van haar hakken op de marmeren vloertegels bij het verlaten van de kamer lijkt er niets te zijn voorgevallen. Louise trekt de deurklink iets omhoog voordat ze deur afsluit en de sleutel tussen de hydrokorrels van de Ficus drukt.
IJzersterk fragment. Beklemmend. De rust na de geweldsexplosie. Dat je als lezer voelt; hier spoort iemand niet. :thumbsup:
Dank je wel voor je mooie compliment, Angus! Gr. Nynke

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway wat een daverend stuk proza. heel graag gelezen. Het is al gezegd Kafka. Heel erg knap en wat een bijzondere opdracht, ik lees zoveel diversiteit nu op SOL. Jij hebt er ook echt iets heel bijzoders van gemaakt: top!
Dank je wel voor je mooie woorden, mw. Marie. Gr. Nynke

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aparte invulling, raakte ook de draad even kwijt maar lees het zo nog een keer door. Het heeft een mystieke sfeer, ongrijpbaar. Origineel hoe jij dit onderwerp hebt weten te benaderen, in mooie taal, geweldige zinnen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest het een paar keer lezen om het een beetje te begrijpen. Knap verzonnen en er staan prachtige zinnen in. De sleutel tussen de hydrokorrels vind ik goed gevonden, echte kantooromgeving denk ik dan. De laatste zin heel beeldend.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontluisterend verhaal. Zo gaan die dingen helaas. Maar wat heb jij er een prachtig stukje proza van gemaakt. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘ Door het vertrouwde klikken van haar hakken op de marmeren vloertegels bij het verlaten van de kamer lijkt er niets te zijn voorgevallen.
Super nice. Heel goed stuk ook.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sprong van de tweede grote alinea - het klikken vd hakken tss het kantoorgegeven door op zichzelf heel sterk zoals gezegd - naar de volgende moest ik even herpakken. Haar redding is nabij. Het geheel in prachtzinnen aangebracht. Ontzettend goed!