Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#159 Ontwaken

10 September 2017 - 18:26
Met moeite krijg ik mijn oogleden van elkaar maar als ik om mij heen kijk, is het alsof mijn ogen nog steeds dicht zijn. Mijn mond is droog en als ik met mijn tong langs mijn lippen glijd, proeven ze als ijzer. Voorzichtig tast ik om mij heen. Ik lig op een stenen vloer en voel een muur naast mij. Mijn hoofd bonst en mijn geheugen keert terug. Voor mij zie ik het kasteel, weggestopt in de donkere heuvels van de Schotse Hooglanden, waarvan ze in het nabijgelegen dorp zeiden dat het er spookte. Vlak nadat Magnus McMagnussen met zijn bruid Caitlin in het kasteel ging wonen, overleed zij. Volgens de dorpsbewoners waart de geest van Magnus er nog steeds rond, wachtend tot dat zijn geliefde Caitlin terugkeert. Er liep een rilling over mijn rug. Ik wilde dan ook niet mee met de rondleiding die de volgende dag gegeven werd, maar mijn vriendin lachte mijn bedenkingen weg. Ik sta op en beweeg mij met behulp van mijn handen voort langs de muren. Tijdens de rondleiding liep ik achteraan en raakte in de bibliotheek gefascineerd door het houtsnijwerk op de panelen. Op het moment dat de groep de ruimte verliet, gleed mijn hand over het houtsnijwerk waarna het paneel verdween. Ik heb geen idee wat er daarna gebeurde en waar ik nu ben. Ik denk weer aan de overlevering. Mijn grote liefde heette ook Magnus.We zouden trouwen totdat hij op een dag spoorloos verdween. Een krakend geluid en mijn ogen knipperen tegen het felle licht. ‘Caitlin. Eindelijk!’ Caitlin? Hoe weet hij dat? Iedereen noemt mij Cat maar mijn doopnaam is Caitlin. Mijn ogen wennen aan het licht. Een man loopt met uitgestoken handen naar mij toe. Weer knipper ik met mijn ogen. ‘Magnus?’

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2017 - 23:01
Heerlijk verhaal, Schotland bij uitstek geschikt voor een spookverhaal en de namen passen perfect. Van genoten!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2017 - 23:17
@Marceline, het leest als een transportatie in de tijd van de geliefden (uiteraard :nod: ) Caitlin en Magnus. Dat heeft iets betoverends. Terzijde; schrijfcoach @Blavatski heeft het ons knap lastig gemaakt. Over hoeveel betaste muren en deuren ik heb gelezen, instortende putten, knipperende ogen, meeslepende stromen, bonkende hoofden, brekende armen of andere aangetaste lichaamsonderdelen, ik weet het niet meer. Ik was er zelf ook enigszins debet aan met glijdende vingers. ;) Jouw inzending neemt hier meer afstand van. Alleen, zeg me, wat is de relevantie van deze zin: 'Mijn rechterwang voelt dik en plakkerig.' Wat is er bon dieu met die wang gebeurd? Trouw nooit met mannen die plotsklaps verdwijnen. :D

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2017 - 23:19
Marceline, ... wat een romantisch verhaal. Geweldig geschreven. Je hebt je nieuwe laptop middels een fijn verhaal goed ingewijd. Proficiat. Schotland is heel bijzonder.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 7:25
Dank, i-Kat, Mili en Riny! @i-Kat, fijn dat je het geweldig vond en genoot. Een spookkasteel in Schotland, ik vreesde een beetje met een stereotype te komen maar ben blij te lezen dat het verhaal dat niet is. @Mili, 'betoverend' nog wel. :-). Die wang zat erin om aan te geven dat ze de kelder ingevallen is, maar je hebt gelijk: het staat wat raar. De zin moet er gewoon uit. En ja, de stereotypen met de tastende handen en knipperende ogen. Het is moeilijk om daarvoor met iets origineels te komen. Ik zal van de week eens kijken of ik daarvoor iets anders kan bedenken. Maar ik begrijp dat mijn verhaal hier ook een beetje afstand van nam. Dat is fijn om te lezen. @Riny, 'geweldig geschreven'. Wat een heerlijk compliment. :-) Dankjewel! En Schotland is idd heel bijzonder.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 September 2017 - 11:03
Ja, mooi in het Schotse geplaatst en in een kort verhaal ook veel verteld. Ik sluit me bij Mili aan, dat de opdracht veel van hetzelfde in ons naar boven haalt, maar jij hebt het mooi verpakt.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 12:57
Marceline, Het Schotse decor in jouw verhaal maakt t uniek, spannend en net even anders dan iedereen. Goed gedaan!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 21:34
Dag Marceline, je hebt me gelukkig gemaakt, want je bent één van de weinigen die daadwerkelijk met spoken en zintuigen aan de slag bent gegaan. Fijn verhaal. Proficiat. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 21:55
mooie romantische spooksfeer wat dingetjes: in de zin over het nabijgelegen dorp staat een 'ze' teveel ik vind de rilling-zin er wat eigenaardig tussenhangen

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:20
Marceline, Misschien ligt het eraan dat ik nog moe ben van alle heisa van de afgelopen weken/maanden, maar ik kom er niet uit. In de eerste alinea heb ik de ogen dicht, dan heb ik ze open maar maakt dat geen verschil, ik lig op een stenen vloer en dan zie ik een kasteel voor me en dan wilde ik niet mee met een rondleiding. Dan is er de tweede alinea. Ik sta op en liep tijdens de rondleiding achteraan en was in een bibliotheek. In de tweede alinea heet mijn aanstaande Magnus, net als het vermeende spook. In de derde alinea heet ik Caitlin, net als de bruid van het spook. Over toeval gesproken .. Het mij allemaal net wat teveel :crybaby:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:43
Dag Marceline, je hebt me gelukkig gemaakt, want je bent één van de weinigen die daadwerkelijk met spoken en zintuigen aan de slag bent gegaan. Fijn verhaal. Proficiat. :o
Graag gedaan, schrijfcoach Blavatski. Ik ben.blij met de feedback en compliment.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:48
mooie romantische spooksfeer wat dingetjes: in de zin over het nabijgelegen dorp staat een 'ze' teveel ik vind de rilling-zin er wat eigenaardig tussenhangen
Dankjewel, schrijvenmaar. Wat betreft de dingetjes: Een 'ze' weggehaald. Dank! Wat betreft de ring zin: hij staat er als verklaring waarom de HP niet mee wil. Om die reden laast ik hem staan.(En misschien bedenk ik later nog wat graaiers voor dit doel)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:57
Marceline, Misschien ligt het eraan dat ik nog moe ben van alle heisa van de afgelopen weken/maanden, maar ik kom er niet uit. In de eerste alinea heb ik de ogen dicht, dan heb ik ze open maar maakt dat geen verschil, ik lig op een stenen vloer en dan zie ik een kasteel voor me en dan wilde ik niet mee met een rondleiding. Dan is er de tweede alinea. Ik sta op en liep tijdens de rondleiding achteraan en was in een bibliotheek. In de tweede alinea heet mijn aanstaande Magnus, net als het vermeende spook. In de derde alinea heet ik Caitlin, net als de bruid van het spook. Over toeval gesproken .. Het mij allemaal net wat teveel :crybaby:
Dank voor je reactie Wilhelmina. Ik wilde niet teveel uitleggen en dat maakt het misschien niet voor iedereen even makkelijk. - met het noemen dat ogen dicht of open geen verschil maa nr, wil ik aangeven dat het echt pikkedonker is. - Tussen het liggen op de stenen vloer en het zien van het kasteel staat 'komt míjn geheugen terug' . Het zien van het kasteel bedoel ik niet letterlijk maar is in de verbeelding van de HP. - idem in de 2e alinea. Door het verschil in tt en vt hoopte ik dat het duidelijk was. - wat betreft het ' toeval' van de namen: het is een spookverhaal. ;) Ik hoop dat deze toelichting helpt.