# 159 Geloof niet in spoken

Ze strekt haar arm naar waar ze het nachtkastje vermoedt, even snel schiet haar hand terug. Warmte straalt af van een gladde muur. Ze tracht rechtop te komen en glijdt bijna uit. Nochtans heeft ze alle kleedjes verwijderd. Geen maan of wolk te zien. Is er wel een raam? Waar in hemelsnaam is ze? Hoe… Haar geheugen is een zwart gat, net als de ruimte waar ze staat. Ze snuft, achter de muur moet een keuken zijn. Ze krijgt het warm en koud tegelijk. Met de rug van haar hand veegt ze zweetdruppels weg. Nadenken Lien. Als ze binnen is geraakt, is er een weg naar buiten. Schuifelend gaat ze naar de wand. Haar voeten vinden obstakels; rond, gebogen of een sliert, telkens glijden ze mee met de warme materie die de vloer bedekt en in haar schoenen sijpelt. Haar voeten gloeien. Ze buigt door de knieën en glijdt haar vingers over de bodem, voor ze aarzelend de vingertoppen naar haar neus brengt. Een geur van olie. Vetstof? Ze zet zich over haar walging heen. Af en aan haar handen terugtrekkend zoekt ze een uitgang. Haar oriëntatiegevoel is ze kwijtgeraakt. De muur is te lang. Ze is vast al tien keer rondgelopen. Rond. ‘Oh God.’ Ze verbergt haar gezicht in haar handen, de smurrie bedekt haar wangen. Boven haar verschijnt een lichtstraal, met een dof geluid belandt iets tegen de muur. Ze ademt hardop uit, schaatst tot waar het voorwerp staat en grabbelt er met beide handen naar. Een ladder. Nee… Ze sluit haar ogen als het voorwerp de lucht ingaat, en hoopt dat haar handen het houden. Onder haar ruikt ze bouillon die wordt opgegoten. Ze kokhalst, laat los en komt op een vensterbank terecht. Een duif ter grootte van een straaljager staart haar aan. Zonder nadenken trekt ze zich op aan een veer en belandt op de rug van het beest. Het ongemak doet hem wegvliegen. Ze kijkt over haar schouder heen. De neonletters zal ze niet snel vergeten. ‘De beste groentesoep in Reuzenland.’

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp jullie draad wel, schrijvenmaar en marceline. Ik heb er een eigen versie van gemaakt, een donkere kamer/kelder gaven me de indruk dat er tamelijk gelijkaardige gevoelens in gelijkaardige verhalen zouden verwerkt worden. :o hoewel ik al veel leuks heb gelezen.
10 September 2017 - 19:10

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sterk verhaal met veel fraaie details, marlie. Die straaljager-duif vind ik prachtig. Heerlijk om daarop weg te kunnen vliegen van alle ellende. :o . Maar eerlijk gezegd begrijp ik de clou niet. Maar dat ligt natuurlijk aan mij.
10 September 2017 - 22:53

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg het ook niet, is ze nou in de soep gevallen en er uit gevlucht? Toch graag gelezen want het is origineel. Deze week veel dezelfde woorden, gevoelens. Kennelijk is de opdracht zo dat we dat doen en dan is het bijzonder als je wat anders doet, complimenten dus ook al snap ik het niet :D
10 September 2017 - 23:31

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Jules. Gelukkig is het niet Stella's duif, die heeft, denk ik, al het loodje gelegd. I-kat, gevallen niet, wel is ze er op mysterieuze wijze in terecht gekomen. Gaan stappen buiten de mensenwereld o.i.d. De obstakels zouden een hint moeten geven, selderboogjes e.d. Ronde muren. Aangestoofde groenten. Een houten lepel. Verder is het aan de lezer. Dankvoor jullie reacties en compliment!
11 September 2017 - 16:06

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, Wat een genoegen om dit originele verhaal te lezen. Het had mijn volle aandacht nodig en gekregen en dat is zéker de moeite waard. Mijn Duif kan zomaar overal opduiken. Hij gaat inderdaad regelmatig dood of belandt zelf in de soep. Deze duif is niet de mijne, deze is een held.
11 September 2017 - 16:07

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Een heel leuk verhaal met een leuk einde, maar dat had ik pas door na de derde of vierde keer lezen! Heel originele vertelling, maar ik mis wel een beetje het spookkasteel en de spoken. Fijn dat de duif haar kwam redden. De zintuigen heb je goed uitgewerkt. Knap. :o
11 September 2017 - 22:36