Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 155 Donders!

Onweer is herrie en lichtflitsen en dat laatste is dan mooi om te zien, een schouwspel waarvoor menigeen zijn bed uit gaat om voor het raam te kijken naar die bliksemschichten. Onweer is ook angst bij dieren die er niet tegen kunnen net zoals oudejaarsnacht met vuurwerk, trouwens de weken daarvóór ook al. Lekker is dat, als je een hond hebt die er niet tegen kan, je wordt daar zelf ook helemaal temmes van. En wat die donder betreft het is een hoop gerommel en dat heb je nou ook bij aardbevingen, zoals in Groningen heb ik me laten vertellen. Niet dat horen en zien je vergaat, maar het gaat niet echt geluidloos. Daarna ook nog veel gedonder met verzakkingen, instortingsgevaar en schadeclaims die gebagatelliseerd worden. En de politiek die overdonderd wordt door ontevreden burgers, die hun huizen zien instorten, of de verkoopwaarde daarvan, en de politiek achterover zien leunen. En nu hoor ik net deze week dat er hier in het Westland tot wel meer dan 300 % meer aardgas uit de bodem is gehaald dan was toegestaan in de concessie. Als het ook hier tot aardbevingen leidt, zal dat ook hier veel gerommel en gedonder opleveren. Want schade is touwtrekken en dan heb je nog het politieke geharrewar; de gemeente had zus of zo en Den Haag doet dit niet of laat dat na. Kortom, gedonder zat. Krijgen we hier dan ook een Commissie Alders? Donders, ik moet nu al lachen, want ik zie Kees van Kooten als de ultieme verpersoonlijking van Hans Alders.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch mooi hoe je ook een freewriten de pen van de schrijver blijft herreken. Heerlijk hoe je afsluit met de jouw bekende humor. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marceline. Ik voel me zo gevleid, dat ik bijna van mijn stoel afdonder... :) Maar eerlijk is eerlijk; over het freewriten is nog wel een laagje schrijver heen gelegd. Kon het toch niet laten.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Ton, bereid je maar voor daar in het 'glazen land'. Voor je het weet heb je gedonder in de glazen. Donders leuk geschreven Ton. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Ton, Het zou wel een tekst van een cabaretier kunnen zijn. Hoewel ik het liever lees dan hoor. Nu krijg ik de tijd om het te kauwen voor het slikken. Bij een cabaret moet je meestal eerst slikken en pas later kan je herkauwen. (dan is de smaak er toch àf ?) Nu ik jouw stukje gelezen heb, hoop ik in de toekomst meer freewrite opdrachten voorgeschoteld te krijgen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Ton wat een donders goed verhaal. Een flitsende beschouwing van micro naar macro en dan eindigen met van Kooten. Nu zie ik dat helemaal voor me en moet dus weer lachen. Twee keer het gerommel en gebeef van een aardbeving mee mogen maken en dat is niet grappig, ik hoop dan ook dat van Kooten op tijd is om jullie Westlanders te redden ;). Weet Esina geen raad? Nu ik de tweede keer een stuk van je lees waarbij je politiek- maatschappelijke beslommeringen uit je pen gooit denk ik, nou ik lust hier wel meer van. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van onweer via oud en nieuw en huisdieren naar van Kooten en de Bie. Tussendoor kom ik "temmes" tegen. En dat allemaal foutloos geschreven! Lekker stuk hoor.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Donders, wat leuk weer. Freewriten top uiigevoerd! En temmes, nooit van gehoord...opgezocht en ik lees dat het een Leidse uitdrukking is? Nou ja, ik heb veel familie in Leiden en omgeving, confused...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, je ben natuurlijk wel een beetje af; bij een eerste oogopslag zie je al een gestileerde tekst terwijl je medesollers hun ziel en zaligheid plempten. Wel heb je de merite van entertainment. :nod: Burgervader T*k is ook al niet meer verantwoordelijk te houden voor het Westlandse gelazer?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, dankjewel voor je compliment! Het geeft me wel een heel speciaal gevoel dat ik jou heb overdonderd, Nel. Dat moet ik nog even verwerken, hoor!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, voorspellingen komen gelukkig niet altijd uit, vandaar die lach. En... we zijn optimisten hier in het Westland! :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dankjewel voor je complimenten! Gelukkig heb je 2x gerommel en gebeef overleefd, anders had ik jouw gelach en vooral jouw geschrijf moeten missen. Blij toe! ;)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, dankjewel voor je reactie. 'Temmes' is ook een Koot-en- Bie-woord; behalve dat het 'gek' betekent in het Haags figureren de gebroeders Temmes in een sketch over de bevrijding (Wo ist die Bahnhof?). Het foutloze komt door de nabewerking, die ik in #2 al toegaf... :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, dankjewel voor je compliment! Zit ik net Stella uit te leggen dat ik 'temmes' ken als Haags woord (zie #18), lees ik bij jou dat het uit Leije kompt. Nu ben ik ook confused... :confused:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, AF? ik ben Jitzak niet! Die is af! Maar alle gekheid op een stokje, ik heb inderdaad wel wat geschaafd na afloop; dat meldde ik ook al onder #2. En ik voel me echt niet af, want ik wil nog heel graag en heel lang meedoen op SOL! Dank voor je entertainment-compliment, Mili, ik koester al jouw complimenten. Wat Sjaak betreft; hij blijft zich met de glastuinbouw - en dus het Westland - bemoeien. Nadat hij eerst komende week twee Westlandse EK-vrouwen huldigt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... wat kan jij toch dondersgoed schrijven. De lichtflitsen schieten om mijn oren, terwijl ze doof worden door het steeds maar aanzwellende lawaai geknetter, veroorzaakt door donderkoppen die geen ophouden weten van groeien en raaskallen. Ik ben alleen maar bang voor mijn schoorsteen. Ik heb eenmaal het resultaat gezien van een valwind op kassen, hemelsbreed niet ver van ons vandaan. Of daar onweer aan te pas kwam weet ik niet meer. maar wel: die plotselinge doodse stilte. Je hebt weer een mooie freewriting ten beste gegeven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Een stevig onweer kan gevolgd worden door hagelbollen zo groot als kerstomaten. Zulke hagelbollen stroomden uit jouw Remington over onze Solhoofden heen. Ik, in ieder geval, ik blijf beduusd achter. Ik ken niks van de Hollandse politiek. Ik heb al moeite genoeg om die van hier te volgen. Maar eerlijk is eerlijk; het is een overdonderende inzending. Ton Badhemd waardig. :o

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker stukkie, Ton, hoewel je bekentenis m.b.t. je geschaaf achteraf bij mij meteen de associatie opriep met Wim Sonneveld, als in "... je hebt me belazerd, je hebt me bedonderd ..." :lol:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, dankjewel voor je compliment! Die bekentenis, ach zo gaat het volgens mij met meer freewriters. Iedereen bekent wel eens iets, meestal geen moord. :eek: En Wim Sonneveld... je associatie heeft me overdonderd én verwonderd. :)