Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#148 Tijdnood. De literatuurprijs

Fantastisch gewoon. Vandaag wordt het de allermooiste dag van mijn literaire leven. Ik was genomineerd voor een literatuurprijs voor mijn prachtige roman en mag naar het Amstelhotel komen voor de prijsuitreiking. Met mijn boek vol spanning, romantiek, erotiek, intriges en thrillerachtige scènes, getiteld Het Palmeneiland, maak ik vast een goede kans op de de hoofdprijs, met een aanzienlijk geldbedrag als extraatje. Ruim op tijd sta ik in net kostuum klaar; alleen mijn vrouw is boven nog bezig.. ‘Kom je nou nog?’ roep ik zenuwachtig. ‘Alleen mijn haar nog even.’ Enkele keren volgt hetzelfde ritueel, zonder resultaat. Mijn dame houdt eigenlijk niet zo van dit soort officieelheden, maar nu moet ze toch met me mee. Eindelijk komt mevrouw naar beneden. ‘Nou moeten we ons nog haasten ook,’ mopper ik. ‘Je mag toch wel wat te laat komen?’ Maar, oh jee, de auto start niet. ANWB erbij halen? Gaat te lang duren. Met de trein? Zal niet meer lukken met al dat overstappen. Dan maar de taxi. ‘Door dat getreuzel van jou komen we nu absoluut te laat,’ zeur ik in de auto verder. In Amsterdam staat het verkeer verdorie totaal vast. ‘Snel afrekenen en een fiets lenen,’ zeg ik tegen mijn eega. Een fiets is snel gevonden op een brug. Met mijn vrouw achterop ijlen we richting hotel, maar ineens raakt mijn voorwiel in de tramrails met gevolg dat ik op de grond duvel. De dreun op mijn hoofd komt hard aan. Als ik vooroverliggend weer bijkom en mijn ogen open, zie ik onder mij een laminaatvloer. Waar ben ik? Ik kijk rond en zie dat ik in mijn eigen slaapkamer lig. Ik ben dus niet van de fiets gevallen. Jammer.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, De literatuur heeft je in zijn/haar greep als je zelfs zo gaat dromen. Als je je tekst nog eens doorleest op overbodige woorden, die vertragend werken, leest het vlotter. Ook je gebruik je bij de uitnodiging vvt, hetgeen volgens mij gewoon vtt kan zijn. Ik lees diverse malen 'dan' , hetgeen ik niet mooi vind. Ik las je verhaal en dacht:'jammer, iets meer tijd nemen en je kunt er meer spanning in brengen.' Let wel, dit is maar mijn mening. fijne zondag, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, ... volgens mij heb je het cynisch geschreven. De winnaar mag wel wat vriendelijker tegen zijn vrouw zijn. Maar goed, het is en blijft een droom. Het was een leuk idee.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, een leuk gegeven! Zo gaat dat inderdaad in een droom. Maar, ik ben het qua schrijven 'strakker' van je gewend. Misschien nog een slag eroverheen, zoals Connie suggereert?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie en Marceline, Dank voor het lezen en de opmerkingen/adviezen. Ik ga het stuk nog eens kritisch doornemen en waar mogelijk aanpassen. Het idee kwam zaterdagochtend op en heb ik toen vol enthousiasme geschreven. Goed dat ik op mijn tekortkomingen als hobbyschrijver wordt gewezen. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, ik denk dat het woord tekortkomingen op dit forum té negatief over jezelf is. We zitten allemaal hier om te leren en onze schrijfmogelijkheden te doen toenemen. Absoluut geen tekortkoming, maar juist heel sterk om feedback van anderen te zien als positief. Schrijvend geef je jezelf bloot in een verhaal, dat noemen we toch zeker geen tekortkoming? Ik kom graag bij je terug, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Connie, voor je opmerking. Ik ga er echt niet onder gebukt, hoor. Neemt niet weg dat ik toch enkele aanpassingen ter verbetering heb gedaan. Groet, Jules. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Jules ik zat lekker in je droom, wat een aaneenschakeling van chaotische toestanden. Kreeg het gevoel dat ik in een slapstick van de 'Dikke en de Dunne' terecht was gekomen. Vermakelijk dus. Ik heb eerder te weinig van je gelezen om bovenstaande reacties te kunnen bevestigen. Ik heb genoten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk spannend verhaal en veel obstakels zodat je toch vaart kunt houden met actie. Een andere manier is de tegenstelling staren naar iets en haast hebben. Ik wilde natuurlijk ook naar het Amstelhotel, met je personage, maar helaas.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha leuk verhaal Jules. Ik zou 'ik was genomineerd' aanpassen naar ik ben. Officieelheden lijkt me geen bestaand woord, officiële gelegenheden? Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel veel dank, Nancy, voor je mooie reactie. Dat je niet veel van me gelezen hebt, komt waarschijnlijk omdat ik een tijdje heb verzaakt met reageren op de schrijfopdrachten. Bovendien lever ik niet elke week een stukje in. Als je wilt kun je op mijn site julesdulac.nl een aantal verhaaltjes en gedichten van me lezen. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Odile Zo hebben we allemaal onze illusies en dromen. Dat houdt onze hoop levendig, toch? :o Bedankt voor je reactie, Odile.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, Wat een origineel verhaal. Soms komen dromen uit. Hou je daar aan vast. De mooiste zin van heel het verhaal : Een fiets is snel gevonden op een brug. :o Zeurtje: ik ben genomineerd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je i-Kat voor het lezen en je opmerkingen. Ik heb over 'ik was' en 'ik ben' nagedacht, maar ik heb gekozen voor was. Reden: ik vond dat 'ik ben' meer verwijst naar een eigen actie. Het woord officieelheden leek mij wel een leuke aanduiding voor dit soort toestanden. Ik had de dikke rode streep onder het woord heus wel gezien. maar je hebt natuurlijk gelijk. Het bestond nog niet. Ik denk ook niet dat het ooit in de Dikke van Dalen terechtkomt. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Blavatski, voor je mooie reactie.hoor, Ik vind het geen zeurtje, maar een goede opmerking. :o Foutjes moeten gewoon genoemd worden, toch?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ijlende Jules, jouw 'Palmeneiland' van de vrijmarkt naar het Amstel. :D Welke schrijver herkent zich niet in jouw droom? Ik proef ook zelfspot in je tekst die ik echt met plezier heb gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel graag gelezen Jules, aan het eind haal je me uit jouw droom! Ik grinnik er graag nog een beetje over na. Ik hoop dat je vannacht weer rustig slaapt!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marie. Leuk dat ik je heb laten grinniken. Dat was ook de bedoeling van dit onzin-verhaaltje. Weer bedankt voor het lezen en je positieve reactie. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marie. Leuk dat ik je heb laten grinniken. Dat was ook de bedoeling van dit onzin-verhaaltje. Weer bedankt voor het lezen en je positieve reactie. :o