Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#148 De deadline

‘Het nieuws moet nieuwer dan nieuw zijn, verser van de pers moet onmogelijk zijn,’ zei Dirk elke dag opnieuw. Medewerkers renden nerveus over de afdeling om de opgegeven deadline te halen. Reuters en andere wereldpers zenders werden uitgekamd. Ze mochten niets missen. Afsluiten werd zolang mogelijk uitgesteld. De explosie op een luchthaven was overal al bekend. Het aantal doden en gewonden werd per uur bijgesteld. Dirk rende nooit heen en weer. Hij bewaarde altijd de kalmte op de afdeling. Maar vandaag lukte het niet. Diverse keren wezen ze hem naar de klok boven de deur van hun kantoor. De klok boven de deur werd bijna heilig verklaard. Alle horloges en tijdsaanduidingen werden altijd gedachteloos afgestemd. Op de tijdsaanduiding van de klok werd blind vertrouwd. ‘Dit gaat mij mijn baan kosten,’ zei een collega die bij het bureau van Dirk bleef staan. ‘Rustig…, we hebben alle tijd.’ ‘Dat hebben we helemaal niet, om vier uur moet alles draaien. Ze kwamen nu alle vijf om zijn bureau staan. Dirk voelde zich niet omsingeld, terwijl het wel hun bedoeling was. Hij redigeerde artikel voor artikel en bracht zijn correcties aan. ‘Hier, nog even iets aanpassen en voor jou heb ik er een kleine opmerking bijgeschreven.’ Als iets had moeten ontploffen dan waren het wel deze twee collega’s. ‘Hoe haal je het in je hoofd, je bent een …,’ verder hielden ze hun mond. Gristen het papier uit zijn handen en liepen woest naar hun bureau. ‘Dirk dit kun je niet maken,’ probeerden de anderen hem duidelijk te maken. ‘Zo kunnen ze net zo goed inpakken, je weet dat het er vandaag voor ze op aan komt.’ ‘Precies,' zei hij en boog zich weer over de artikelen. ‘Maar ze krijgen het nooit meer op tijd af,’ werd er nu geschreeuwd. ‘Makkelijk,' zei Dirk. ‘Ze hebben nog een uur.’ ‘Een uur! Hoe kom je daar nou bij.’ Ze hadden Dirk te pakken, hij had zich in de tijd vergist. Nu konden ze eens zien hoe hun hoofdredacteur met paniek om zou gaan. Hoe relaxed hij eigenlijk echt was. ‘Het is vier uur Dirk,' werd er weer even hard geschreeuwd als daarvoor. Een verhitte discussie lag voor de hand en zou zeker voor het nieuwste nieuws hebben gezorgd, ware het niet dat hij net op tijd zei: 'De klok staat nog op de zomertijd.' De bom die had moeten ontploffen liep leeg als een ballon.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, we hebben dezelfde titel gekozen maar jouw verhaal is geheel conform opdracht in mijn ogen. Goed gedaan! Grappig de zomertijd als bommetje.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een slavendrijver. omsingelt - omsingeld Kijk nog even naar de aanhalingstekens. Je gebruikt ze niet op dezelfde manier.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede opbouw van de spanning en de tijdsdruk. Ik zat er snel in. Nog een kleintje: probeerde de anderen> probeerden (mv) Zelf probeer ik vaak ott, en vraag me dan af wat iemand ertoe brengt om ovt te gebruiken. Misschien is er iemand die mij de reden hiervan kan vertellen? Graag gelezen, de tijdsdruk op een redactie. groet, Connie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat betreft de aanhalingstekens heb je helemaal gelijk. Ik probeer af te leren volgens de schrijfwijzer van Jan Renkema te werken. Je ziet nooit dat dit in boeken wordt gebruikt. Alleen bij Boekscout (waar ik een kinderboekje heb uitgegeven) wordt deze schijfwijze wel gehanteerd. Persoonlijk moet ik zeggen dat Renkema zeer doordacht is, maar het wordt toch niet gebruikt. Het zit er bij mij goed ingehamerd, vandaar deze slippers. Maar nog reuze bedankt voor je oplettendheid. Connie ik zou het een twee drie niet kunnen zeggen waarom. Ik begon in de ott te schrijven, maar gaandeweg heb ik het toen toch veranderd. mvrgr

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha deze is goed en helemaal volgens de opdracht volgens mij. De kalmte van je HP en de collega's die gillend gek worden. Dat heb je goed naar voren gebracht :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Thea, met een verrassende ontknoping en met een leuk inkijkje op de redactie van een krant. Ik denk dat ott inderdaad nog spannender zou zijn geweest. Ovt is vaak wel makkelijker. Ik bezondig me er ook regelmatig aan. :o

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties en Jules misschien heb je wel gelijk. ik denk wel dat de ott wel meer woorden vergt, maar dat is een idee van mij. mvrgr.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ovt heeft gewoon een ander effect dan ott. Het schept meer afstand en dat kan in sommige verhalen wenselijk zijn. Het is niet fout om ott te gebruiken. Goed uitgevoerde opdracht. De tijdsdruk is voelbaar en ik leef aan het einde echt mee met de collega's. Ik vind ott hier best wel passen. Er is genoeg spanning en ik heb het gevoel dat ik me zowel in de eindredacteur als de collega's kan verplaatsen. Goed gevonden clou!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reactie. En bedankt voor je compliment. Leuk om te lezen dat je je in alle personages kan verplaatsen. Ook de toelichting mbt de ovt en de ott is prettig om te weten. Ik kan daar dan rekening mee houden wanneer het misschien beter is om te gebruiken bijvoorbeeld de ott te gebruiken.. mvrgr.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea. Heel leuk verhaal, waarvan ik denk dat het echt werkelijkheid zou kunnen zijn. De ontknoping vind ik echt super en daarmee je laatste zin. Persoonlijk heb ik nooit zo'n last van ovt of ott. De spanning lees ik er dwars doorheen Leuk de uitleg van Odile hierover te lezen, leerzaam.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Riny en Marie voor jullie complimenten en ja Marie ik ben het met je eens over ott en ovt, maar ik ben ook blij met de uitleg van Odette. Weer wat geleerd, dat dacht ik ook :nod: . mvrgr.