Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 148 - Tijdsdruk

Nu of nooit … Vera en haar dochter Minke rijden met de bus richting stad. ‘Mam, wat is dat?’ Minke knijpt in haar hand. ‘Daar zit een rare mevrouw.’ ‘Ssst, stil eens.' Er klinkt gekraak uit de luidspreker: ‘Dames en heren er staat iets vreselijks te gebeuren, de aarde kan binnenkort haar evenwicht verliezen. U wordt verzocht uw kalmte te bewaren.' Nu of nooit, denkt Vera, ze pakt Minke goed vast, haalt diep adem en vliegt door het opengeschoven luik de bus uit: hoger en hoger… . ‘Mam, wat doe je' , gilt Minke. ‘Vertrouwen hebben lieverd, het komt allemaal goed.’ Dan zijn ze diep in de ruimte opzoek naar Zeus. Hij is toch de god van de hemelen en de koning van de goden. Kijk daar is hij; ze zien elkaar diep in de ogen: ‘Vera, wat doe je en wat is er aan de hand?’ Ze vertelt over de bustocht en dat de aarde moeite heeft haar evenwicht te bewaren. Zeus schrikt, strijkt even over zijn woeste baard, steekt glimlachend zijn staf omhoog: 'de ‘Doos van Pandora' zal ons helpen.' Helaas is die doos door alle godsdiensten en religies allang geopend, daarom is er nu zo’n ellende in de wereld; maar waar zijn de vogels, die hoorden toch ook bij de inhoud? Zeus steekt nu drie maal zijn staf omhoog en daar komen de vogels met duizenden tegelijk. Zij zullen allemaal rondom de aarde vliegen om haar weer in balans te brengen. Zeus glimlacht.‘Vera, het zal nog lang duren eer de mensheid het door heeft dat ze allemaal water bij de wijn moeten doen, dan pas zal er vrede komen. De wreedheid moet uit de godsdiensten verdwijnen; nu rest ons nog hoop.' Vera kijkt naar haar dochtertje, mag ze dan toch hopen op een goede toekomst voor Minke en alle andere Minkes? De aarde is nu gelukkig weer stabiel; het spande er wel om.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verhaal Riny. Ik ben vooral geboeid door de inhoud, die je erin brengt via Zeus. Heel orgineel. Met de opvatting van Zeus ben ik het volledig eens, wreedheid uit de religies en water bij de wijn doen! Heel mooi verwoordt de huidige ellende van terrorisiische aanslagen in de wereld. Er gaat iets niet goed met de leestekens U wordt verzocht uw kalmte te bewaren’. : .' hoger en hoger ... spatie en . ‘Mam, wat doe je’ gilt Minke. voor gilt een komma. Verder vind je hetzelf wel, daar heb ik alle vertrouwen in! Heel graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig Riny! Wat een mooie en bijzondere vertelling. Met heel veel plezier gelezen. Ik was zo door de inhoud gegrepen dat de onvolkomenheden mij volledig ontgaan zijn. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik wilde ook over de leestekens beginnen, maar dat heeft Marie al gedaan. Ik heb het met plezier gelezen. Het moet een prettig gevoel zijn zo in de lucht te zweven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mv.Marie, ...daarnet mijn best gedaan de leestekens op de juiste plaats te zetten. Dankjewel voor je oplettendheid. Je zou ze wel eens met de 'koppen' tegenelkaar slaan. Ik kan me er zo druk om maken. Maar kijk, daar kwam Zeus. Fijn dat Zeus je boeide.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette, ... goed opgemerkt van jou. Die Doos van Pandora van Yrret bracht uitkomst. Ik heb hem opgezocht en ... ziedaar. Zij werd eigenlijk de hoofdmoot van het verhaal. Fijn dat je het leuk geschreven vond. Dankjewel,

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ I-kat, ...met je eens. Ik vond dat ik helemaal geen fantasie had, maar sinds freewriting lijkt het alsof alles makkelijker gaat. Dank voor je reactie en dat je het toch graag gelezen hebt. @ Tja, ...dankjewel. Het zweven kwam nog door die bezemstelen van de vorige oefening. Mijn grootste dank gaat uit naar Zeus, die de doos aan Pandora gaf. Verder aan Pandora zelf omdat ze het niet laten kon die doos te openen. Heerlijk toch. Fijn dat je het met plezier hebt gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Riny. Vele beelden met een diepere betekenis die me meenemen in de reddingstocht. Goed gedaan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is nog eens een bijzondere invulling van de opdracht in de goede zin van het woord. Erg graag gelezen Riny :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn complimenten Riny, je hebt een goed verhaal in elkaar gezet. Het freewriting heeft duidelijk effect bij jou. Dat moet een goed gevoel geven. Ik vloog graag mee, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, de duizenden vogels die de aarde weer in balans brengen hebben mijn hart gestolen. Mooi beeld. (op zoek)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw tijdsdruk zit in de plot, maar je maakt er weinig gebruik van. Dat geeft niet want het verhaal wordt gewaardeerd. Wat ik een beetje jammer vind is dat het verhaal een sprookjesstem heeft, met eenvoudige heldere stijl maar leunt op mythologieën die vooral bekend zijn bij vanaf een bepaald opleidingsniveau. Daarvoor is de schrijfstijl dan niet passend.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy, ... fijn dat je het stukje kon waarderen. Het kwam zomaar voorbij vliegen en dat heb ik niet vaak. @ Connie, ... dankjewel voor je complimenten. Ja, wat freewriting vermag. Fijn dat je meevloog. @ Mili, ... ja, die vogels moeten het doen. Dank voor het lezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Odile, … dankjewel voor je leerzame reactie. Dit verhaaltje kwam tot stand door allerlei gedachten die al langer door mijn hoofd spookten: herinneringen aan … , vragen die ik me stelden over goden etc. , verhalen die ik las, antwoorden die ik kreeg; kortom een mousse die explodeerde toen ik je opgave las. Het was echt: Nu of nooit. Freewriting deed weer zijn werk. Tussen de boeken van mijn overleden man, vond ik: Een wereld vol goden van Keith Hopkins, met nog wat krantenknipsels, gedateerd: 21 oktober 2000 – zijn geboortedag. (!) Met frisse moed ben ik gaan lezen. Ook waren de Griekse mythen & sagen van Gustav Schwab in de vergetelheid geraakt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk dat freewriten echt iets is dat je ligt. Houd dat vast! Wat ik doe is eerst de lijn van het verhaal goed krijgen en dan werken aan de schrijfstijl. De zinnen soms verlengen, preciezer formuleren. Werken aan de lengte, de klank, het ritme. Sommige zinnen laat ik zoals ze zijn omdat ik ze al goed vind. Ik herschrijf dus meerdere keren en let steeds op andere dingen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Wat een bijzonder verhaal, ik heb het met plezier gelezen. Ik vind de inhoud ook goed passen bij de nare dingen die nu in de wereld gebeuren. Hopelijk doen steeds meer mensen wat water bij de wijn!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Wat een heerlijk verhaal, zoiets liefs schrijven te midden de chaos die nu zo oprukt. Je hebt iets met vogels,hè? Ze zijn dan ook zo vogelvrij. Zou ik ook willen zijn en ik vermoed, jij ook. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, ... dank voor je lieve reactie. Toch wil ik je even duidelijk toespreken. Ik weet niet hoe het in België is, maar hier staat 'vogelvrij' haaks op 'zo vrij als een vogeltje.' Was iemand vroeger vogelvrij verklaard dan betekende dat, dat er met die persoon gedaan mocht worden wat men wilde; martelen of afschieten etc. In het woordenboek staat - net even opgezocht: buiten bescherming van de wet. Iemand vogelvrij verklaren: buiten de wet stellen. Brrr, niks voor ons toch, Blavatski. Verder, ja - ik heb iets met vogels en met vrijheid. (Wel binnen de grenzen anders is het geen vrijheid meer.) Prettig weekend.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik had een gedicht van mij in gedachten.. Inderdaad ; zo vrij als een vogeltje is meer gangbaar. :nod: Vogelvrij Ik heb mezelf vogelvrij verklaard luid krijsend klapwieg ik de einder tegemoet Ik weet niet wat en waar die einder is maar vinden zal ik hem zoals de duif haar doffer vindt. De mensen hebben mij voor gek verklaard luid krijsend dat ik hier moet blijven ik weet niet waar en wat hun einder is maar kan mezelf niet vinden in het hier en nu dat hen verbindt. Ik heb mezelf vogelvrij verklaard luid krijsend omdat een vrije vogel schreeuwt van vreugde zonder eind en einder op vleugelslag zal ik het vinden het Al dat mij bemint.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, Je hebt een mooi gedicht over een vliegende vogel geschreven. Ik hoop dat je nog lang bij SO mag rondvliegen. Mijn 'schilderstukken' ondertekende ik vroeger met twee vliegende vogels. Grappig,hè? Prettig weekend.