Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 de echo

De handgeschreven brief ligt voor hem. Het is mei 2017. Met moede ogen staart hij in de verte terwijl zijn gedachten hem meenemen door zijn leven. In 1958 wordt hij geboren in een keurig gezin, waar in de loop van de tijd blijkt dat de verwachtingen naar hem hoog gespannen zijn. Vanaf het moment dat hij zich bewust is van zijn plek in het gezin heeft hij die twee woorden, ‘je moet’, gehoord. Hij kan ze de rest van zijn leven niet meer uit zijn strot krijgen. In 1979 stapt zijn grote liefde zijn leven binnen. Zal nu het tij keren? Helaas! Zodra de kinderen geboren zijn, klinken bijna dagelijks in zijn oren: ’… ‘: ‘een goede vader, een belangstellende partner, een meewerkende huisman, een ideale minnaar, een gezellig maatje en vooral een goedverdienende kostwinner zijn.’ Als bij vrouwlief het lege nestsyndroom haar intrede doet, is het niet de wekker die hem uit zijn slaap haalt, maar, ‘…’: ‘briefje op de keukentafel lezen, stofzuigen, boodschappen doen en eten koken, de vuilnis buiten zetten etc.’ Vlak voor het slapen gaan, ver weg, maar nog net hoorbaar, ‘…’: ‘mij aandacht schenken, mij begrijpen, vaker op tijd thuis zijn…’ Na de scheiding in 2013 is zijn gevoel van bevrijding slechts van korte duur. Hij gaat woonruimte zoeken. Ineen streng hoog gesloten, wit bloesje, met een leesbril aan een touwtje op het puntje van haar neus, kijkt een medewerkster hem met priemende ogen aan, dumpt een pak papieren voor zijn neus en… ’nee toch, niet weer’. Zweetdruppels glinsteren op zijn voorhoofd, vochtige handafdrukken blijven achter op het bureaublad. Ze klinken luid, hij ziet ze op papier, ‘…’. Hij rent met zijn hand voor zijn mond naar de wc. Een week later krijgt hij de sleutel van het appartement en zet hij op een avond koffie, want: ’Straks komt het bestuur van de bewonersvereniging kennismaken.’ Na hun vertrek ligt het huishoudelijk reglement op tafel: pagina’s vol regels ‘…’. Door de crisis verliest hij zijn baan. De uitkeringsmolen komt dreigend op hem over. Ze zijn er weer, zowel in woord als geschrift, het voelt als een dwangbuis: ‘…’. Het beklemde gevoel herkent hij. In april 2017 stijgt het water hem naar de lippen. Hij loopt het balkon op, hij wil schreeuwen: ‘Ik moet niks, ik wil, ik mag…’. In het reglement staat met gearceerde letters: ‘U moet… te allen tijde geluidoverlast voorkomen.’ Hij kijkt naar beneden. Een donkere afgrond voor hem doet hem terugdeinzen. Plotseling schiet hij overeind uit zijn mijmering. Hij besluit zijn handgeschreven brief met: ‘Mag ik alstublieft op uw berg wonen?’ Juni 2017: In de Oostenrijkse bergen galmt een echo: ‘ik moet niks… moet niks… moet Ni… moe… moe…’en sterft weg in ‘de stilte van de bergen’ (Jan-Simon Minkema) Tweede versie: Het is 14 mei 2016. Eindelijk komt hij een beetje tot rust. Op de gedetailleerde kaart van Oostenrijk voor hem is een grote, rode stip met viltstift aangebracht. Er ligt een brief op, die hij met een kroontjespen schrijft. ‘Dat blijft toch fijner, dan een balpen of een computer.’ Hij leunt achterover, staart met vermoeide ogen in de verte. In sneltreinvaart speelt de film van zijn leven zich voor hem af. Het beslaat de periode van zijn komst op deze wereld in 1958 tot het moment van gisteren. In alle scènes speelt hij de hoofdrol, terwijl hij knokt tegen de dreiging die hij altijd voelt. Demonen in de vorm van twee woorden:’je moet…’ In zijn vroege kinderjaren heeft hij ze geaccepteerd alsof ze erbij hoorden. Zijn ouders hanteren nog altijd die twee woorden om te voorkomen ‘wat zullen de mensen er niet van zeggen…’ Misschien goed bedoeld, maar hij is er innerlijk door lamgeslagen. Hij ziet zichzelf weer, als kind en student, als vader en echtgenoot, en realiseert zich dat de dwangbuis in elke fase strakker is aangetrokken. De bijbehorende teksten kent hij uit zijn hoofd: ’je moet…je studie serieus nemen, de kinderen halen, het briefje lezen op de keukentafel, mij niet vergeten, niet alleen aan jezelf denken etc…’ In 2013 is de scheiding een feit, hoopt hij dat het tij zal keren, maar ze zijn er nog steeds . In de stapel papieren, die de juffrouw van de woningbouwvereniging, voor hem dumpt, schreeuwen die misselijkmakende woorden hem toe: ’u moet...’ Hij verliest zijn baan en bij de uitkerende instantie ontvangt hij een map vol voorwaarden en briefjes die hij wekelijks moet invullen. Op die momenten voelt hij onmiddellijk de zweetdruppels opwellen onder zijn haargrens. Eind 2013 hoopt hij op een ommekeer in zijn leven: weg demonen, dwangbuis op de vuilnisbelt, alleen met zichzelf, alleen met degene die hij zich altijd van binnen ergens heeft gevoeld. Met een glimlach steekt hij de sleutel in de deur van zijn nieuwe appartement. Straks komt het bestuur van de bewonersvereniging kennismaken. Een paar uurtjes later vertrekken de gewichtige personen die alle drie op dezelfde formele toon spreken: ‘Alle bewoners in dit pand staan met de neuzen dezelfde kant op!’ Met klamme handen brengt hij zijn wijnglas naar zijn mond, giet de laatste druppels van het troostende rode vocht naar binnen en werpt nog even een blik op de papieren die op tafel zijn achterbleven. Titel:’ Huishoudelijk reglement voor u als nieuwe bewoner.’ ‘Nee, dit kan niet waar zijn…’ Zijn lichaam spant aan als een vioolsnaar bij het zien van ‘u moet…’. Zijn glas spat rinkelend in duizenden stukjes glas op de tegelvloer. De volgende dag, dat was gisteren, steekt hij met een verbeten gezicht de sleutel in de voordeur. De misselijkheid treedt al bij het uittrekken van zijn regenjas binnen. Hij loopt rechtstreeks naar het balkon en maakt aanstalten om te gaan schreeuwen. De boete, gelezen bij de regel ‘u mag geen geluidsoverlast veroorzaken,’ snoert hem echter de mond. Over de balustrade van het balkon hangend komt de misselijke vulkaan in hem met een grote golf tot uitbarsting. Zijn rood doorlopen ogen turen in de donkere afgrond. Hij deinst terug. Plotseling schrikt hij op uit zijn overpeinzing. Hij slaakt een diepe zucht. De kroontjespen wordt voorzichtig in de inktpot gedoopt. Hij eindigt de brief met: ‘Mag ik alstublieft op uw berg wonen?’ 5 juni 2017: In de Oostenrijkse bergen galmt een echo: ‘ik moet niks… moet niks… moet Ni… moe… moe…’ en sterft weg in ‘de stilte van de bergen’ (Jan-Simon Minkema)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, [ ... verwachtingen naar hem ...] naar hem kun je m.i. schrappen. Het is duidelijk. [Ineen streng hoog gesloten, wit bloesje, met een leesbril aan een touwtje op het puntje van haar neus, ...] Is dit iemand van de woningbouwvereniging? Typo's: In een streng gesloten wit bloesje ... (Het beklemmende gevoel) [Hij kijkt naar beneden. Een donkere afgrond voor hem doet hem terugdeinzen.] 'voor hem' kun je ook schrappen omdat het duidelijk is. [ ‘…’. ] dit doe je meer maar ik begrijp niet goed waarom je dit doet. Ik vind je uitgewerkte gegeven bijzonder interessant en begrijp de man volkomen. Het keurslijf van 'het moeten'. Alleen zou ik persoonlijk het een en ander schrappen en proberen minder vertellend te zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een heel mooi levensverhaal, triest en herkenbaar ook maar zo veel woorden overspoelen mij. Je eindigt sterk. Probeer te schrappen, Connie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, het is al veel herschrijven geweest, maar ik ben het helemaal met je eens. De komende dagen ga ik opnieuw 'het ei uitbroeden' en zal dat uiterlijk dinsdag plaatsen. '...' staat voor de twee woorden ' je moet', die hp niet meer uit zijn strot kan krijgen. Ook je suggesties zal ik meenemen in het volgende ei. Dank je wel voor je uitgebreide feedback. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, zie mijn reactie op Mili #3. Ik deel jullie mening volledig en ga aan de slag. Fijn dat je de inhoud van het verhaal kan waarderen, ik hoop dat dat blijft in de tweede versie. Mooi weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Ook ik vind het een mooie vertelling. Mooi stel zijn wij deze week: ik vertel in eerste instantie wat te weinig, jij wat teveel. Ik ga dinsdag je tweede versie lezen, ben heel benieuwd! Groet, Marceline

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Corrie, Fijn dat mee schrijft. Je hebt je volgens je inzending geprobeerd in te leven in de gedachtewereld van de HP en dat is gelukt. Het levensverhaal is goed te volgen en heel herkenbaar. Inderdaad bestaat het leven helaas uit veel "moeten". Sommige (te egocentrische) naturen hebben het daar moeilijk mee. Men gehoorzaamt totdat men breekt Leren grenzen trekken is dan de boodschap. Ik kreeg deze woorden lang geleden ook eens te horen. Spijtig genoeg heeft de HP deze woorden niet voorgeschoteld gekregen of heeft hij niet geluisterd... Zich vestigen als kluizenaar op een eenzame, hoge berg leek hem de perfecte oplossing. En nog hoort hij de echo, nog krijgt hij geen rust. Ik weet niet of je dat bewust zo geschreven hebt, maar het is een pakkend slot van een triestig verhaal. Mooi. :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, een triest levensverhaal samengevat. Stof voor een roman. De noodzaak voor afzondering is volstrekt duidelijk. Ik zie de man voor me, afgetobd en wanhopig. Hierboven is al veel gezegd, ik beperk me tot de inhoud. Je nam me mee.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, Wat willen we het allemaal toch graag goed doen, maar dan blijft natuurlijk de vraag 'wat is goed?' Dank voor je 'collegiale 'reactie. @Blavatski, dank je wel voor de uitgebreide feedback. Ja, grenzen trekken, maar wat zijn dei soms slecht te onderscheiden. En die laatste zin, daar kan ieder uithalen wat hij of zij wil: Is het zijn bevrijdende schreeuw of blijft de echo 'eeuwig' klinken? @Nelschrijft, fijn dat je de moeite nam om te lezen.blijkbaar heeft het verhaal je kunnen 'pakken'.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen: N.a.v. alle feedback hierboven heb ik een versie met mijn poging tot meer 'show, don't tell' geplaatst onder de originele. Ik hoop dat ik nog een aantal meningen te lezen krijg. FIjne dag, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... een mooi verhaal over dat eeuwige moeten. Heel herkenbaar. De vrouw moet, de man moet ook ... Bij SO heb ik geleerd: niets moet. Nee, maar ik wil wel aan mijn verplichtingen voldoen. Moeten is er achteraan hollen (je krijgt het er benauwd van), maar met willen houd je gelijke tred. Je ging heerlijk los met je verhaal; ik las, ook voor mij, bekende reacties. We zitten in het zelfde schuitje, ik wil ook mijn verhaal veranderen, maar weet nog niet hoe ... Succes, Connie,

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie. Ik lees je twee verhalen nu voor het eerst en alle reacties hierboven. Ik vind je tweede versie veel sterker, de vulkaan etc. Je neemt me mee in dit hele trieste verhaal, gelukkig houdt hp zich in op het balkon. Mooi einde. Wie weet is de echo wel geruststellend, denk ik dan! PS ik heb ook geploeterd, maar van jou vind ik het echt een mooie vooruitgang!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, ik vind het thema heel goed en eerlijk gezegd vind ik de eerste versie beter dan de tweede. Wat mij betreft (maar je hoeft niet naar mij te luisteren!) mogen in de eerste versie een paar regels weg: - Zal nu het tij keren? Helaas! (dat kan ik wel raden dat hij dat denkt na afloop van die alinea) - en… ’nee toch, niet weer’. (ook dit wordt duidelijk door wat er na komt) - en zet hij op een avond koffie, want: ’Straks komt het bestuur van de bewonersvereniging kennismaken.’ (kan wel korter, op een avond komt de bewonersvereniging kennismaken) - Het beklemde gevoel herkent hij. (je zegt al, ze zijn er weer) - Juni 2017: In de Oostenrijkse bergen galmt een echo: ‘ik moet niks… moet niks… moet Ni… moe… moe…’en sterft weg in ‘de stilte van de bergen’ (Jan-Simon Minkema) (voegt voor mij niets toe) En deze zin bevat heel veel en zou anders geschreven kunnen worden: ‘een goede vader, een belangstellende partner, een meewerkende huisman, een ideale minnaar, een gezellig maatje en vooral een goedverdienende kostwinner zijn.’ Ik hoor daar niet de stem van zijn vrouw in. Nogmaals, het zijn maar suggesties van een enkele lezer, ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik vind het i.i.g. heel herkenbaar en voel de wanhoop van die man.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, het is nu heen en weer scrollen tussen beide versies en gezien de lengte hiervan is dit lastig. Ik kopieer dan 1 alinea: [In 2013 is de scheiding een feit, hoopt hij dat het tij zal keren, maar merkt hij als bij toverslag dat ze er nog steeds zijn. Ook in de stapel papieren, die de juffrouw van de woningbouwvereniging, met haar priemende ogen boven de leesbril op het puntje van haar neus, voor hem dumpt, schreeuwen die misselijkmakende woorden hem toe:’u moet...’ Hij verliest zijn baan en bij de uitkerende instantie ontvangt hij een map vol voorwaarden en briefjes die hij wekelijks moet invullen. Op die momenten voelt hij onmiddellijk de zweetdruppels opwellen onder zijn haargrens en ziet hij zijn vochtige handafdrukken op het bureaublad.] 1e Zin: Hij merkt het niet bij toverslag, hij heeft altijd geweten dat [ze], de twee woorden, er zijn. In deze alinea behandel je drie (zware) onderwerpen. Scheiding/nieuwe woning/verlies van baan. De details over priemende ogen, leesbril. puntje neus brengen voor mij deze alinea in disbalans. In feite doe je verslag over belangrijke momenten waar dan nog wel m.i. zijn zweetdruppels in passen. Vochtige handafdrukken maken daar onderdeel van uit en zou dan weer niet hoeven. Je bent een doorbijtster. Go for it!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... wat heb ik met die man te doen. Het hopeloze met het Huishoudelijke Regelement, die rode wijn. Ik voel hem uitelkaar spatten van ellende. Het komt allemaal zo echt over. Je verhaal doet me wat.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, dank je voor het lezen en terugkomen. Het is wel geploeter geweest, ik geloof dat ik 3 nieuwe versies heb geschreven. Met deze dacht ik op de goede weg te zijn. Ik ben blij met je reactie @mw Marie, wat een fijne reactie op de tweede versie. Het was een hele strijd die herschrijf. @i-Kat, dank voor je inhoudelijke reactie. Uit de diverse reacties blijkt wel dat niet iedereen hetzelfde denkt. Veel vertellend, waaruit de stapeling van frustratie in de opeenvolgende perioden goed blijkt, of de meer 'show, don't tell' waarin de spanning voortdurend aanwezig is... Zelf denk ik dat beide versie iets goeds hebben. Beide wijzen van schrijven zouden kunnen samengaan in lange verhalen cq boeken. Ik moet nog veel oefenen. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik ben heel blij met je uitgebreide feedback. Ik leer er zoveel van. Je noemt een tweetal stukjes ontkrachtend of niet nodig (ten overvloede, teveel). Hierin kan ik je wel volgen. In het vervolg toch ook per zin bepalen wat overbodig is. Vind je de herschrijf wel een verbetering? Dank voor je aandacht, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, om het hoofdstuk 'ten overvloede' af te sluiten, hier is er nog een in je versie II die ontegenzeggelijk beter is. [Zijn glas spat rinkelend in duizenden stukjes glas op de tegelvloer.] Een tweede keer glas is onnodig. Daarnaast vraag ik me af of glas rinkelt als het stukvalt. Een armband wel, maar m.i. niet glas. Dat is weer een ander chapiter; geluiden. Ik zou zeggen, morgen, woensdag, geen gehaktdag maar nieuwe opdrachtdag. ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ook met plezier je tweede versie gelezen. Het blijft een mooi verhaal. Soms staan dingen er een beetje dubbelop, dan leg je een beetje uit wat de lezer al begreep uit het voorgaande. Mili doet goede suggesties om te gebruiken voor een volgende opdracht. Een tip waar ik ook veel aan gehad heb: schrap alle bijvoeglijke naamwoorden. Schrijf je stukje eerst helemaal zonder en voeg op het laatst een enkel zeer noodzakelijk toe. Ik ben benieuwd wat we morgen krijgen. Tot lezens weer! Groet, Marceline