Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 De poppenman

‘Zij eruit of ik!’ Met samengeknepen lippen en haar handen in haar zij kijkt zijn vrouw hem aan. ‘Maar het is alles wat we nog van haar hebben.’ Hij kijkt naar de poppenverzameling om zich heen. Bij iedere pop die hij kocht, hoopte hij dat hun dochter weer terug zou keren naar huis. Op zijn schoot heeft hij haar lievelingspop, zijn hand beweegt over de blonde krullen. ‘Jezus, ze is al meer dan vijf jaar weg. Ga verder met je leven. Met ons!’ Haar ogen knipperen verwoed. Hij kijkt neer in de grote blauwe poppenogen. Het dichtknallen van de deur dringt nauwelijks tot hem door. Als hij de volgende dag thuiskomt, zijn al zijn poppen weg. Hij kijkt om zich heen in haar lege kamer. Hij slikt en voelt iets over zijn wang kriebelen. Hij draait zich om, gaat de trap af, pakt zijn jas. Stil trekt hij de voordeur in het slot. Uren later gaat hij liggen op een bankje in het park. Op het moment dat zijn waak overgaat in slaap piepen blonde krullen uit een rood hoopje naast hem. Grote blauwe ogen kijken hem aan. Hij veert op. Als hij zijn hand uitsteekt komt het hoopje in beweging. Voor hij er erg in heeft, is ze opgelost in de donkerte van het park. Hij kijkt om zich heen en ontwaart meer hoopjes mens. Hij loopt erop af. Als de zon opkomt, doen zijn voeten zeer en hangen zijn schouders naar beneden. Aan de rand van het park gaat een koffietentje open. Hij bestelt een koffie en zakt neer aan de leestafel. Uit gewoonte slaat hij de bladzijden van de krant die voor hem ligt om. De woorden dringen niet tot hem door tot hij geraakt wordt door het woord ‘kluizenaar’. Hij leest door. Het is een advertentie waarin een kluizenaar gevraagd wordt. Even is het chaos in zijn hoofd, dan vallen de gebeurtenissen van de afgelopen twaalf uur op hun plaats: Daar moet hij zijn! Hij voelt zich zo licht als een veertje als hij naar de bar loopt voor pen en papier. (bijgewerkt na #10)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik geloof niet dat ik het snap ... maar ik zal het later nog eens proberen
Oei! Misschien heb ik dan net teveel weggelaten. In de eerste alinea twee woordjes toegevoegd Carola en poppenverzameling. Ik hoop dat dat helpt om het verband te leggen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dat verandert wel veel -ik dacht eerst dus dat de poppen speeltjes van de man waren (jaren geleden was er ooit een documentaire over een man die zijn vrouw zo gek gekregen had dat zijn opblaaspoppen aangekleed op de bank erbij zaten wanneer hij zijn verjaardag vierde), dus die twee woordjes veranderen mijn hele beeld van de situatie!- en ik snap nu wel waar die Carola verderop in het verhaal vandaan komt. dan nog vind ik de hoopjes in het park vaag ...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dat verandert wel veel -ik dacht eerst dus dat de poppen speeltjes van de man waren (jaren geleden was er ooit een documentaire over een man die zijn vrouw zo gek gekregen had dat zijn opblaaspoppen aangekleed op de bank erbij zaten wanneer hij zijn verjaardag vierde), dus die twee woordjes veranderen mijn hele beeld van de situatie!- en ik snap nu wel waar die Carola verderop in het verhaal vandaan komt. dan nog vind ik de hoopjes in het park vaag ...
Oh ja, dat zou ook een mooi verhaal zijn. Ik heb ook wel artikelen gelezen van mannen die 'samenleven' met een opblaaspop. Iemand vertelde mij laatst dat daar zelfs een film over is waarbij de hele omgeving van die man meespeelt dat de opblaaspop een echte vrouw is. Maar dit terzijde. Ik zal achter de laatste' hopen ook nog even 'mensen' zetten. Ht is toch jammer als mensen nodeloos aan het puzzelen zijn om een verhaal te begrijpen. Dank weer voor je feedback ter verbetering!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, je meer keren aandachtig gelezen en ik vind geen samenhang tussen de man die zijn dochters poppen wil houden, vertrekt, zijn overleden dochter uit een rood hoopje ziet komen in een luguber park met nog meer hoopjes en dan kluizenaar wil zijn. Weggaan bij de moeder van Carola alleen omdat zij zegt: 'Zij eruit of ik?' en die ook daadwerkelijk de poppen wegdoet? Daar heb ik zo mijn twijfels over. [Haar ogen knipperen.] Iedereen knippert toch constant met zijn ogen? De man zakt op een bankje en zakt aan de leestafel. Beetje te veel gezak. (thuiskomt) [Het hoopje komt in beweging. Voor hij er erg in heeft, is ze opgelost in de donkerte van het park. Hij kijkt om zich heen en ontwaart meer hoopjes mens. Hij loopt erop af.] Het spijt me maar dit komt heel vreemd bij me over. Ook typisch naar, aflopen op hoopjes mensen. Als je het had omschreven alsof hij het zich verbeeldde, was ik er meer in meegegaan. Waarom een rood hoopje? Is Carola omgebracht, verongelukt?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, je meer keren aandachtig gelezen en ik vind geen samenhang tussen de man die zijn dochters poppen wil houden, vertrekt, zijn overleden dochter uit een rood hoopje ziet komen in een luguber park met nog meer hoopjes en dan kluizenaar wil zijn. Weggaan bij de moeder van Carola alleen omdat zij zegt: 'Zij eruit of ik?' en die ook daadwerkelijk de poppen wegdoet? Daar heb ik zo mijn twijfels over. [Haar ogen knipperen.] Iedereen knippert toch constant met zijn ogen? De man zakt op een bankje en zakt aan de leestafel. Beetje te veel gezak. (thuiskomt) [Het hoopje komt in beweging. Voor hij er erg in heeft, is ze opgelost in de donkerte van het park. Hij kijkt om zich heen en ontwaart meer hoopjes mens. Hij loopt erop af.] Het spijt me maar dit komt heel vreemd bij me over. Ook typisch naar, aflopen op hoopjes mensen. Als je het had omschreven alsof hij het zich verbeeldde, was ik er meer in meegegaan. Waarom een rood hoopje? Is Carola omgebracht, verongelukt?
Mili, Dankjewel dat je mij meerdere keren aandachtig gelezen hebt. Jammer dat ik je niet heb kunnen overtuigen met dit verhaal. Het gaat om een situatie die al meer dan vijf jaar speelt. En dan komen dingen soms in een stroomversnelling en dan kunnen mensen die in een shock zijn blijven hangen tot rare gedragingen komen en vreemde kliks maken. Maar ik moet niet gaan uitleggen. Blijkbaar overtuig ik niet met dit verhaal en jou pak ik er iig niet mee. Nogmaals: dank voor je feedback!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, wat triest. Ik heb met HP te doen; hij heeft onverwerkt verdriet nav het overlijden van zijn dochter en koestert nog haar poppenverzameling. Hij zit niet met zijn vrouw op dezelfde golflengte en dat komt niet goed, nu zij rigoureus de verzameling heeft weggedaan. Hij ontvlucht de woning en zit met zijn verdriet in het park, waar hij in zijn ellende waanbeelden ziet. Tenslotte ziet hij de advertentie voor de kluizenaar en dat is voor hem zijn uitweg. Zo interpreteer ik je verhaal, en ik snap dat wel. Natuurlijk knippert iedereen met zijn ogen, maar in deze context vond ik dat een schets van zijn geestestoestand en geen (overbodige) beschrijving van een lichamelijk iets. Dat hij vlucht lijkt mij geen goede oplossing, maar daar gaat het niet om. Ik ben geraakt door het verdriet en de onmacht van HP en zijn vrouw om daar samen goed uit te komen, ook na 5 jaar nog! Die boodschap heb je bij mij overgebracht en ik werd er ook wat stil van, Marceline. Complimenten dat je deze Westlandse flapuit en grossier in flauwekul even stil kreeg. ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... een mooi verhaal over een vader die maar niet over het verlies van zijn dochtertje kan heenkomen. Het verdriet van de man in het park die maar niet begrepen kan worden door zijn vrouw; en dat is ook weer te begrijpen. Ik heb wel gehoord dat een huwelijk na zo'n verlies spaak kan lopen. Alweer geleerd dat ik eerst zelf het verhaal tot me door moet laten dringen voor ik de reacties van derden lees. Een ieder heeft zijn eigen gedachten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton en Riny, Dank jullie wel voor jullie mooie reacties. Fijn te lezen dat ik jullie met dit verhaal wel heb kunnen raken. En je hebt helemaal gelijk Riny, iedereen leest en denkt weer anders. Dat maakt lezen én schrijven voor mij ook zo boeiend. Groet, Marceline

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een triest verhaal, toen ik het eerder las pakte ik de clou niet. Het is duidelijker nu. Met een alles komt goed einde.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een triest verhaal, toen ik het eerder las pakte ik de clou niet. Het is duidelijker nu. Met een alles komt goed einde.
Dankjwel Madd, dat je terugkwam om nog een keer deze verbeterde versie te lezen. Ik heb veel gehad aan de feedback van schrijvenmaar, Mili, Ton en Riny. Soms kan je dus ook te veel schrappen. En ook de discussie van schrijvenmaar en Angus over het gebruik van namen bij het verhaal van Nancy hielpen mij verder. Het was natuurlijk beter geweest als ik gelijk deze aangepaste versie geplaatst had. Maar soms heb ik toch de feedback van anderen nodig om de hiaten in mijn verhaal te zien. Dank allen dat jullie mij zo kritisch gelezen hebben.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb de voorgaande versie niet gelezen, dus kan weinig met de reacties. Ik lees hier in ieder gevaal een goed geschreven in en in triest verhaal dat mij raakt. Een hele andere kant van een ' echte Marcelina' maar met wel een jouw typische stijl. Het spreekt mij aan vooral de passage in het park. De halfslaap, de waarnemingen etc. Mooi :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marcellina, de eerdere versie kon mij niet bekoren. Ik snapte het verhaal niet. Deze tweede versie doet het verhaal voor mij leven en ik vind dat je de feedback goed verwerkt hebt. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, nav jouw reflectie in #12; het leven is één groot vallen en opstaan. Zo barst ik ook van de blauwe plekken, dus ik herken dat. Ik zit als beginnend stukjesschrijver ook vaak maar wat te klooien en leer op dit forum steeds meer van mede-forumleden! Jouw verhaal is nu mooi en als ik het mag zeggen; niets meer aan doen! Maar het blijft wel jouw stukje!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, er zit veel gevoel in je stukje. Diep en gelaten verdriet, weemoed, woede, angst, verbetenheid, ... Eerst begreep ik de houding van die moeder niet, ik vond het een gemeen en naar mens. Maar door weinig toe te voegen, namelijk dat de vader steeds een pop kocht in de hoop dat hun dochter terug zou keren, kan ik meer begrip voor haar opbrengen. Het geeft de vader iets ziekelijks. Ik voel nu haar afkeer daarvan en ook verbloemde wanhoop (door zelfs de lievelingspop van haar dochter te verbannen verraadt ze in mijn ogen haar eigen onmacht). Er is een wanhopige greep naar verlossing voor zowel de moeder (bij het wegdoen van de poppen) als de vader (de vlucht naar het isolement). Ten minste zo lees ik het nu. Ik vind deze ontwikkeling interessant omdat het een voorbeeld is van fout oordelen door gebrek aan informatie. Hoe onuitgesproken details die in je eigen hoofd leven maar niet in dat van de ontvanger een verhaal een verdraaide werkelijk geven. Het raakte me, bedankt hiervoor Marceline!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind jouw verhaal ook iets absurdistisch hebben, alsof ik naar een korrelige zwartwit film keek. Heel tragisch, in een onverwacht licht. Bijzonder hoe dezelfde woorden zoveel verschillende associaties kunnen oproepen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de voorgaande versie niet gelezen, dus kan weinig met de reacties. Ik lees hier in ieder gevaal een goed geschreven in en in triest verhaal dat mij raakt. Een hele andere kant van een ' echte Marcelina' maar met wel een jouw typische stijl. Het spreekt mij aan vooral de passage in het park. De halfslaap, de waarnemingen etc. Mooi :thumbsup:
Dankjewel Nancy, voor je complimenten. Daar ben ik blij mee. Fijn dat ik je heb kunnen raken, dat wil je toch als schrijver. En ook je duimpje vond ik fijn. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marcellina, de eerdere versie kon mij niet bekoren. Ik snapte het verhaal niet. Deze tweede versie doet het verhaal voor mij leven en ik vind dat je de feedback goed verwerkt hebt. Groet Connie
Connie, dankje dat je teruggekomen bent om deze verbeterde versie te lezen. Zoals blijkt kan je hier veel leren van alle feedback, Ik hoop dat deze versie je wel heeft kunnen bekoren. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, nav jouw reflectie in #12; het leven is één groot vallen en opstaan. Zo barst ik ook van de blauwe plekken, dus ik herken dat. Ik zit als beginnend stukjesschrijver ook vaak maar wat te klooien en leer op dit forum steeds meer van mede-forumleden! Jouw verhaal is nu mooi en als ik het mag zeggen; niets meer aan doen! Maar het blijft wel jouw stukje!
Ton, Wat een wijsheid weer! En wat leuk dat je terugkwam om deze verbeterde versie te lezen. Ik hoop dat het jou lukt om, ondanks de blauwe plekken te blijven schrijven. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, er zit veel gevoel in je stukje. Diep en gelaten verdriet, weemoed, woede, angst, verbetenheid, ... Eerst begreep ik de houding van die moeder niet, ik vond het een gemeen en naar mens. Maar door weinig toe te voegen, namelijk dat de vader steeds een pop kocht in de hoop dat hun dochter terug zou keren, kan ik meer begrip voor haar opbrengen. Het geeft de vader iets ziekelijks. Ik voel nu haar afkeer daarvan en ook verbloemde wanhoop (door zelfs de lievelingspop van haar dochter te verbannen verraadt ze in mijn ogen haar eigen onmacht). Er is een wanhopige greep naar verlossing voor zowel de moeder (bij het wegdoen van de poppen) als de vader (de vlucht naar het isolement). Ten minste zo lees ik het nu. Ik vind deze ontwikkeling interessant omdat het een voorbeeld is van fout oordelen door gebrek aan informatie. Hoe onuitgesproken details die in je eigen hoofd leven maar niet in dat van de ontvanger een verhaal een verdraaide werkelijk geven. Het raakte me, bedankt hiervoor Marceline!
Dank voor je reactie Elyse, Het blijft boeiend en voor mij een kunst om te bepalen welke details nodig zijn en welke niet om een verhaal goed over te brengen. Heb ik de kunst van het weglaten redelijk onder de knieën, loop ik deze week tegen de grenzen daarvan aan. Maar daar heb ik dan ook weer van geleerd. Ik ben blij dat het mij gelukt is het verhaal uiteindelijk zo over het voetlicht te brengen dat het logisch is, diepgang heeft en kan raken. Dank dat je de moeite nam om het verhaal ook een tweede keer te lezen. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind jouw verhaal ook iets absurdistisch hebben, alsof ik naar een korrelige zwartwit film keek. Heel tragisch, in een onverwacht licht. Bijzonder hoe dezelfde woorden zoveel verschillende associaties kunnen oproepen!
Kathinka, Wat leuk dat jij naast het tragische ook iets absurdistisch in het verhaal ziet. En leuk hè, dat dezelfde woorden bij iedereen weer iets anders op kan roepen. Dank dat je mijn verhaaltje kwam lezen en reageerde. Groet, Marceline

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Wat een fijne discussie heeft jouw inzending op gang gebracht. Het is vooral van de dialogen dat we van elkaar leren. Persoonlijk zou ik binnen komen vallen met :" die poppen eruit of ik"; zo weet de lezer direct dat de poppen bij de moeder de strot uitkomen. Het is maar een suggestie, :o hoor! Ik was op het verkeerde been gezet door "zij" en dacht in eerste instantie aan een andere vrouw. Aan de zin van de pop op schoot zou je m.i. een beetje moeten knutselen; nu lijkt het net alsof zijn dochtertje op zijn schoot zit. Misschien is ook de toevoeging van pas dat het hoopje naast hem op de bank een "rood manteltje" aan heeft. Het is een mooi, gevoelig geschreven inzending. Dank je. :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Wat een fijne discussie heeft jouw inzending op gang gebracht. Het is vooral van de dialogen dat we van elkaar leren. Persoonlijk zou ik binnen komen vallen met :" die poppen eruit of ik"; zo weet de lezer direct dat de poppen bij de moeder de strot uitkomen. Het is maar een suggestie, :o hoor! Ik was op het verkeerde been gezet door "zij" en dacht in eerste instantie aan een andere vrouw. Aan de zin van de pop op schoot zou je m.i. een beetje moeten knutselen; nu lijkt het net alsof zijn dochtertje op zijn schoot zit. Misschien is ook de toevoeging van pas dat het hoopje naast hem op de bank een "rood manteltje" aan heeft. Het is een mooi, gevoelig geschreven inzending. Dank je. :)
Dank u wel schrijfcoach Blavatski, Voor uw compliment en suggesties ter verbetering. Ik ga eens nadenken over hoe ik de zin met de pop op schoot goed kan krijgen. U bedankt voor deze bijzondere opdracht. U maakt wat los! Groet, Marceline

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zie dat je nog verder geknutseld hebt; altijd bewonderenswaardig en het verhaal wordt er m.i. inderdaad sterker door. :thumbsup: eens met Elyse wat betreft het beeld dat we van de moeder krijgen; kleine toevoeging verandert veel in het verhaal. maarrrr... nu we toch kritisch aan het doen zijn en je jouw verhaal helemaal scherp slijpt, vraag ik me af of je misschien je tweede alinea niet wat strakker zou willen maken. Het is ook een kwestie van smaak hoor, maar ik denk dat 'een zwaar gevoel nestelt zich in zijn maag' hier een tamelijk overbodig cliché is -de lezer kan zelf invullen wat de man die vijf jaar lang poppen verzamelde in die lege kamer voelt (en voelt het dan waarschijnlijk des te sterker. En achter elkaar een deur zacht en een deur stil dichtdoen, kan denk ik ook fraaier. Als je nog zin hebt ...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel schrijvenmaar, Dat je teruggekomen bent om het verhaal nog een keer te lezen en je duimpje. Dank voor de suggestie voor het verder scherp slijpen. Ik heb er even zin voor gemaakt en aangepast. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik pas laat op gang kwam en niet beïnvloed wilde worden door andere verhalen lees ik jouw stuk nu pas. Het is een aangepaste versie begrijp ik en ik denk dat je dat geweldig heb gedaan want ik zat er gelijk in en begreep het van a tot z. Je hebt het verdriet van de vader en de wanhoop om zijn dochter terug te vinden knap beschreven. Dat zijn vrouw de poppen verafschuwt geeft goed aan dat ze er niet uitkomen samen en dus begrijpelijk dat hij zich terug wil trekken op die berg. Met plezier gelezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Ik heb je originele verhaal gelezen en vond het lastig om te begrijpen. Gebrek aan tijd (en vooral een gebrek aan concentratie) zorgden ervoor dat ik niet eerder reageerde maar gelukkig deden anderen dat wel. Je verhaal vind ik intussen sterk verbeterd, en aangrijpend, maar ook nog steeds wel wat moeilijk om me voor te stellen, maar dan inhoudelijk, omdat mannen eerder geneigd zijn ergens een punt achter te zetten dan vrouwen - maar niet alle mannen zijn zo, natuurlijk. Goed om te zien hoe tips en suggesties, wanneer je daarvoor openstaat, je kunnen helpen om nog beter te schrijven. :thumbsup: Ik heb hier intussen ook al heel wat geleerd dankzij mede-Sol-ers. ;) Groet Willemina