Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#141 rust

Ik vind mijn stilte in de muziek van het bos Bij het water dwarrelen gedachten los Loom sust het groen mijn innerlijke zacht Schoonheid glipt voorbij, de zilvervos

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... mooie verwoord. Maar het rijmschema voldoet niet aan de opdracht. Hoor mij nu eigenwijs praten; ik ging ook in de fout. De derde regel moet afwijken qua rijm van de overige drie. Het is wat. Schrijven is leuk heb ik ontdekt, maar er zitten veel haken en ogen aan. Maar daarom niet getreurd - vrolijk verder gaan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Riny, ik was er al bang voor. Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen. Ik ga nog eens nadenken over hoe ik het kan aanpassen. Dankjewel voor je reactie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, er gaat zeker rust van uit (hoewel "voorbijschieten" weer wat onrust terugbrengt), en je derde zin heeft een mysterieuze poëtische schoonheid. Ik heb (vergeef me de vrijheid) geprobeerd de stilte en de muziek wat meer terug te laten komen. (Meer een vingeroefening voor mij dan een suggestie voor verandering) Ik vind mijn stilte in de muziek van het bos. Bij het water neuriën gedachten los Loom zingt het groen mijn innerlijk(e) zacht Schoonheid fluistert langs, de zilvervos

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wauw Gijs, jouw vingeroefening overtreft zeker de mijne. Mooi. Ik ben blij met je reactie en ook je compliment. Bedankt :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Er gaat een mooie rust en zachtheid uit van jouw kwatrijn. (ook al is het niet op zijn Perzisch). Dat spreekt aan En het is leuk dat je het gewoon doet, ook als het onbekend terrein voor je is! Goed gelukt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Marcelina en je maakt me wakker, niet Perzisch?! Dan moet ik het fenomeen nog eens Perzisch kwatrijn nog eens bestuderen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marcelina en je maakt me wakker, niet Perzisch?! Dan moet ik het fenomeen nog eens Perzisch kwatrijn nog eens bestuderen.
Nancy, mijn excuses: Je gedicht is vreselijk Perzisch! Ik weet niet waar ik deze verschrijving vandaan haalde. Sorry!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Gijs naar aanleiding van je reactie over de laatste zin heb ik deze toch aangepast. Innerlijke zacht is bewust. In jouw vingeroefening heb je de keuze gelaten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Volgens mij is het wel een Perzisch kwatrijn. Mooi ook. En verder het is jouw kwatrijn en dat is toch goed zo? De vingeroefening van een ander hoeft niet beter te zijn. Hij is gewoon anders en heeft hooguit laten inspireren door jouw kwatrijn. Juist die verschillende beelden maken het zo bijzonder.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Leeuwin, dankjewel voor je fijne reactie. Je hebt helemaal gelijk hoor. Ben wat onzeker met nieuwe dingen en verrast wat Gijs ervan heeft gemaakt

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo schrijvenmaar ik begrijp dat het verwarrend kan zijn. Ik weet niet goed hoe ik het moet verduidelijken. Ik bedoel het echt zoals het er staat. Het sust mijn innerlijke zacht ( ik ben hard en word zacht ) ik bedoel niet dat mijn innerlijk op een zachte manier wordt gesust.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, sta mij toe in mijn onkunde en eigenwijsheid enige opmerkingen te maken. Een gedicht beginnen met ‘ik’ vind ik bij voorbaat al zo ikgericht. Je kunt dat makkelijk omzeilen. Die derde zin loopt niet lekker, geeft niet goed weer wat je ermee zeggen wil. Hij is wel de belangrijkste zin van je kwatrijn. Door de muziek van het bos word je van binnen zacht, rustig. De eerste twee zinnen moeten deze metamorfose inleiden en de laatste zin maakt het verhaal af. Ik heb het ook geprobeerd. Komt het ongeveer overeen met wat je wou uitdrukken? Mijn stilte vind ik in de muziek van het bos Bij het ruisende water komen mijn gedachten los De wind kalmeert, mijn gemoed voelt als dons zo zacht Ik vlei me neer op een bed van fluwelig mos

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Dos, ten aanzien van de eerste zin, goede suggestie voor een volgende keer, dankjewel. Ik weet dat een zin beginnen met 'ik' meestal niet is fraai is. Persoonlijk vind ik het in mijn kwatrijn wel passen en de zin krachtiger maken. Ik permiteer me in deze dan toch een ' ik gericht momentje' ;) Dat de derde zin misschien niet voor iedereen meteen duidelijk is, begrijp ik door jou en de reactie ervoor. Ik ben eigenwijs ( van nature) en laat het voor nu ook even onberoerd omdat ik het zo mooier vind. Ik heb geen ervaring met dichten en weet niets over de technische kant. Is het de bedoeling dat het klip en klaar moet zijn? Of is er ruimte voor poëtische 'vaagheid' als het daardoor mooier voelt en dichter bij de schrijver komt? Ben benieuwd hoe dat zit. Bedankt voor je reactie, het geeft me stof tot nadenken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
klip en klaar hoeft zeker niet, nooit, en je mag altijd schrijven wat je wilt, zoals je wilt, maar je moet wel voor jezelf bedenken wat je wilt overbrengen en hoe belangrijk dat is (soms mag iedere lezer er zijn eigen ding van maken, soms wil je dat iedereen jouw ding ziet) en waar de grenzen van de taal liggen. In jouw derde regel staat dat jij een innerlijk zacht hebt dat gesust wordt. Ik geloof niet dat zacht als zelfstandig naamwoord gebruikt kan worden. Daarmee verliest de zin voor mij betekenis. Maar dat is voor mij.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo schrijvenmaar dankjewel voor je reactie. Ik zeg niet dat mijn innerlijk zacht is. Denk dat dit precies het misverstand is. Zal nog eens nadenken over hoe ik kan overbrengen wat ik bedoel. Het is echt innerlijke in dit geval niet innerlijk.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Teder is het juiste woord, mooi gedicht. Ik leer van de opmerkingen en suggesties. Gijs heeft in de 2 opvolgende zinnen de muziek terug laten komen, dat vind ik erg krachtig en mooi. Het is een kunst om zinnen met elkaar te verbinden zonder herhaling. Dat je daar de inspiratiebron van mag zijn is ook cool.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ schrijvenmaar ik zeg niet dat ik een zacht heb. Ik probeer het op een andere manier te verduidelijken. Ik kan zacht in een bal knijpen, ik kan ook in een bal knijpen en deze wordt zacht omdat ik dat doe. Mijn innerlijke ( gespannenheid, hardheid van spieren en misschien ook wel karakter, knoop in mijn maag, vul maar in wat je wil) wordt zacht gemaakt ( door het sussen en de 'muziek' ). Innerlijk ( gemoed, ziel) dekt de lading niet. Hoop dat als je de zin nog eens hardop leest in het ritme van dit kwatrijn dat je het dan voelt. ;) @ Hoi Marietje, de zilvervos is de kers op de taart die ik kado krijg van de natuur. ;) @ I-Kat dankjewel, ik ben het met je eens dat Gijs een mooie verbinding heeft gemaakt. Ik heb bewust gekozen om niet in het thema van de muziek door te gaan maar in die van de rust die het geheel brengt.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Het is zeker goed gedaan, de rust straalt ervan af. Het (groen van het) bos verandert je gemoed, en dat heb je net nodig na een chaotische dag. Ik maak het je nog wat moeilijker, door ook een optie te geven, een gedachtenwisseling kan jou mss een creatieve oplossing bezorgen! :o (dingetje: ik heb ook niets van dichterlijke noties in me, heb het nooit eerder gedaan, dus je ziet maar...) Mijn stilte laaft zich aan de muziek van het bos Langsheen ruisend water werv’len mijn gedachten los Loom sust het groen me, mijn innerlijke verzacht Wat schoon is glipt voorbij, de zilvervos (of dat 'zacht' hier de betekenis heeft die jij bedoelt, weet ik niet! :o ) Heel mooi!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Prachtig leeghoofd jouw vertaling van mijn kwatrijn en je komt heel erg dicht bij wat ik ermee beoogde. Mooi hoor. Leuk waar dit allemaal toe kan leiden. Een polonaise van kwatrijnen ;). Dankjewel

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind mijn stilte in de muziek van het bos Bij het water dwarrelen gedachten los Loom sust het groen mijn innerlijke zacht Schoonheid glipt voorbij, de zilvervos
Hallo Nancy, Als dit geen sfeer uitdrukt...! Mooi hoor. Ik struikel helaas wel over dat 'innerlijke zacht', omdat ik 'zacht' alleen als bijvoeglijk naamwoord ken. Je hebt het hier als zelfstandig naamwoord gebruikt. In die betekenis ken ik het niet en kan dat zo ook niet vinden. Het kost me moeite om het als een dichterlijke vrijheid te zien. Maar dichters hebben in het verleden al vaker woorden en betekenissen aan de taal toegevoegd... lastig :-) Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal