Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140. Voor mijn tennisvriend

1 mei 2017 - 22:42
Wat is dat nou? Zag ik het goed? Ja, verdorie, het was mijn boek dat daar tussen allerlei rotzooi lag. Vorig jaar verschenen en hier als oud vuil op de grond. Mijn spannende roman Het Palmeneiland, waar ik jaren aan gewerkt had, was dus al gedegradeerd tot een prul. Geïrriteerd vroeg ik: “Wat kost dat boek?” “Dat met die blauwe cover? Vijftig cent, meneer. Voor een euro krijgt u er drie.” Verschrikkelijk. Voor een paar centen werd mijn levenswerk hier verkwanseld. Woest was ik. ‘Wat? Weet u wel, mevrouw, hoeveel inspanning dat boek gekost heeft?” “Interesseert me niet, meneer. Ik wil mijn boekenvoorraad opruimen.” Ik keek in het boek en zag mijn handtekening met de opdracht: ‘Voor mijn tennisvriend Johan’. Zo, dus die lomperd had zomaar mijn boek weggedaan. “Hoe komt u eigenlijk aan dit boek?” “Van een vriend van me gekregen. Hij zei: moet je ook lezen. Best aardig. Ik heb het inderdaad gelezen. Dus kan het nu weg.” “Weet u wel wie de auteur is, mevrouw?” “Nou, nee. Ik heb nooit van die schrijver gehoord.” “Ik, mevrouw! Ik heb het geschreven,” riep ik zo hard dat ze drie verkoopplekken verder verschrikt opkeken. “Oh. Nou, het was een leuk romannetje, meneer.” Een leuk romannetje? Is dat alles wat ze er over kon zeggen? Ik was geschokt. Mijn dag was verziekt. Die Johan zal ik donderdag eens flink aanpakken, bedacht ik. Ik zal hem alle hoeken van de baan laten zien. Mijn wraak zal zoet zijn. :angry:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2017 - 22:49
Geweldig verhaal! Ik heb medelijden met Johan, zich nog van geen kwaad bewust ha ha. Leest makkelijk, dialogen zijn vlot en alles lijkt te kloppen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2017 - 23:09
Jules, de les die je hier uit kunt trekken is de volgende: deel nooit gratis zelfgeschreven boeken uit. Laat de belangstellenden er het volle pond voor betalen. Maar je verhaal wordt gewaardeerd, ook al wordt het hier gratis aangeboden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2017 - 23:41
Jules, toch, ... wat een afknapper. Goed dat je je teleurstelling omzette in positieve dadendrang. Is het je gelukt? Het verhaal kikt net echt. Leuk en boeiend geschreven.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 7:52
Dag Jules, De teleurstelling en woede zijn voelbaar in dit verhaal. Alsof het jezelf recent is overkomen. Zo niet, dan heb je je goed ingeleefd.
Vorig jaar verschenen en hier als oud vuil op de grond. Mijn spannende roman Het Palmeneiland, waar ik jaren aan gewerkt had, was dus al gedegradeerd tot een prul.
In een directe stijl verteld. M.i. zou het verhaal in te o.t.t. nog beter tot zijn recht komen; je gebruikt nu de o.v.t. Ik zie ook wel eens boeken in de kringloopwinkel met een bijzondere opdracht en vraag me dan wel eens af, waarom mensen een dergelijk boek wegdoen. Jouw verhaal gaat volgens mij ook over vriendschap en (een soort van) verraad. Nel Goudriaan

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 9:17
Je verhaal is herkenbaar want ook ik moest aan mijn manuscript denken toen ik op de vrij markt al die boeken zag liggen: uiteindelijk komt mijn boek hier terecht. :( De handtekening voorin maakt het verhaal nog persoonlijker en is een verrassend detail. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 9:58
@Jules, geweldig verhaal, geweldig uitgewerkt. Spannend opgebouwd, van geïrriteerd naar het over de vrijmarkt schreeuwen. En dan die laconieke houding van de verkoopmevrouw. Maar hoe komt ze er aan drie? Sla Johan van de baan af, met het racket erachter aan.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 12:19
Jules, de emoties komen echt binnen bij het lezen van je verhaal. Misschien is zij wel vergeten dat haar vriend gezegd had dat zij het moest teruggeven. Zo gaat dat met geleende zaken... worden vaak automatisch eigendom. Heel graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 18:30
Jules, Een super verhaal. Heel invoelbaar en voorstelbaar. En fijn geschreven ook. En natuurlijk raak je aan de diepe angst van ons allen hier op SOL :lol:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 20:32
Aan iedereen: Vreselijk bedankt voor de superlatieven. Ik zit hier in mijn stoel gewoon te blozen. @ Beste Dos: Mijn boek weggeven? Ben je gek. Ik heb er niet voor niks 4 à 5 jaar op gezwoegd. @ Hallo Riny. Ik laat me liever niet uit over mijn tennisprestaties, ha, ha. @ Dag Nel. Ik had het verhaal inderdaad eerst in t.t. geschreven, maar het las niet helemaal lekker, vond ik. Daarom later in de v.t. gezet. Fijn dat je zo'n eervolle reactie hebt gegeven. @ Hoi die Milli. Ook jij bedankt natuurlijk. Die andere te koop aangeboden boeken waren uiteraard van andere auteurs. :D :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 21:10
Beste Jules, prachtig verhaal. Eens met alle pluimen. :thumbsup: Wel één toevoeging; Mili zei al 'Sla Johan van de baan af, met het racket erachter aan.', ik zou hem daarna in het net rollen en goed vastbinden, dan leert-ie het wel af om schrijvers zo op hun ziel te trappen! :D Mvg Ton

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2017 - 22:45
Hallo Ton, Hartelijk dank voor je leuke reactie. Met rackets gooien, zoals Milli en jij mij adviseren, is niet zo mijn stijl. Maar wat denk je om een smash te richten op een edel en gevoelig lichaamsdeel? Als zijn eega 's avonds zijn blauwe plek ontdekt, zal ze de nodige bedenkingen krijgen. Dan krijgt het verhaaltje nog een leuk staartje, ha, ha. :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 mei 2017 - 9:04
O wat een verhaal, vreselijk toch dat het wicht zo nonchalant doet en 'vriend' Johan moet een flink pak slaag ( figuurlijk) krijgen. Heerlijk en goed geschreven!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 mei 2017 - 13:02
O wat een verhaal, vreselijk toch dat het wicht zo nonchalant doet en 'vriend' Johan moet een flink pak slaag ( figuurlijk) krijgen. Heerlijk en goed geschreven!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2017 - 20:39
Ha Jules, als jij goed kan mikken en hard kan slaan, helemaal mee eens (ben zelf niet zo'n tennisser, maar ik vertrouw op jouw kunnen in deze). Normaal ben ik niet zo hardvochtig, maar deze Johan heeft dubbel en dwars een blauwe erogene zone verdiend! :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2017 - 22:35
@ Dank je Nancy voor je mooie complimenten. @ Hallo Ton. Dat mikken valt bij mij soms nogal tegen. Maar met een blauw oog van mijn tegenstander zal ik tevreden zijn. :o