Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 140 Muizen

Aan de vlekken te zien is de muizenval al eerder gebruikt. Ik herken Hermien die hem verkoopt meteen; zij is de kleindochter van boer Harmsen en zit op de grond voor het kleed waarop veel oude spullen liggen, waaronder de muizenval. Ik haatte boer Harmsen. Hij vertelde verhalen die mij deden huiveren en weghollen. Soms keek hij mij aan met zijn goede oog en grijnsde. Dan wist ik wat er kwam. De ene keer zei hij dat het muisje niet goed in de val had gezeten en een pootje was kwijtgeraakt. Het pootje lag nog in de val. De andere keer zei hij dat een muis zijn staartje had achtergelaten in de val. Die was er zo, 'Tsjak!', afgesneden. Een derde keer gooide hij een levende muis naar de kat. Ik gilde en rende weg, en niemand kon mij er later nog van overtuigen dat het een speelgoedmuis was geweest. Nee, echt, ik haatte hem. Totdat ik hoorde dat Bertha II ziek was en boer Harmsen een week lang naast haar in de stal sliep. En ik zweer je dat ik tranen in zijn ogen zag toen Ducky, de manke eend die hij altijd wegschopte maar nooit raakte, voor onze ogen werd doodgereden. Toen dacht ik: niets is wat het lijkt. Maar nu heb ik een muizenprobleem. Ze vreten alles op in huis, inclusief mijn mooiste tafelkleed. En ik durf ze niet te vangen. Tot mijn ontzetting hoor ik mijzelf daarom op de vrijmarkt vragen: 'Hermien, vangt je opa nog wel eens muizen?'

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Ik geloof dat ik zo langzamerhand (een van) jouw fan(s) ben. Ook deze week weer een subliem verhaaltje van jouw hand.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Willemina, Wat een mooi ontroerend verhaal. Prachtig hoe de emotie van haat omslaat in compassie voor een zieke koe en doodgereden eend. Waar gebeurd? ;) Ik heb je met plezier gelezen, Willemina! Mvg Ton

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemima, De eerste zin al al meteen raak. Prachtig en ontroerend verhaal, waarin je boer Harmsen genuanceerd neerzet. De sadist die muizen (en kinderen) laat lijden is tegelijkertijd de man die verdriet heeft over een koe en een eend. De hp ziet dat en reflecteert: "niets is wat het lijkt." Een mooi rond verhaal, waarin de muizenval aan het eind weer terugkomt. Bijzonder dat dit voortkomt uit mijn schrijfopdracht. Dank je wel. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig verhaal, van genoten! Niets is zwart-wit, haat en liefde in een verhaal en de onverwachte situatie maken het bijzonder.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, prachtig verwerkt de tegenstellingen tussen de gevoelens van hp. De beeldvorming van de boer wordt langzaam opgebouwd, steeds wreder. Dan het contrast met de zachte kant van de man. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dit is ontegenzeggelijk fraai. Bertha II een sprekend detail. Je tekst getuigt ook van psychologisch inzicht. Kan je je herinneren dat muizen hier tegen de muren oplopen en achter mijn bank samenklonteren? Ik wil boer Harmsen, ik wil sowieso een boer. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Ik geloof dat ik zo langzamerhand (een van) jouw fan(s) ben. Ook deze week weer een subliem verhaaltje van jouw hand.
Marceline, Wat een leuke reactie. Ik ga ervan blozen. :o Dankjewel. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Willemina, Wat een mooi ontroerend verhaal. Prachtig hoe de emotie van haat omslaat in compassie voor een zieke koe en doodgereden eend.
Dankjewel, Ton
Waar gebeurd? ;)
Dat weet je nooit bij schrijvers, hè. ;-)
Ik heb je met plezier gelezen, Willemina! Mvg Ton
Nogmaals dank, Ton. Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Wilhelmina; wellicht dat de zin 'Toen dacht ik: niets is wat het lijkt.' overbodig is en het eerste stukje juist geen goed doet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemima, De eerste zin al al meteen raak. Prachtig en ontroerend verhaal, waarin je boer Harmsen genuanceerd neerzet. De sadist die muizen (en kinderen) laat lijden is tegelijkertijd de man die verdriet heeft over een koe en een eend. De hp ziet dat en reflecteert: "niets is wat het lijkt." Een mooi rond verhaal, waarin de muizenval aan het eind weer terugkomt. Bijzonder dat dit voortkomt uit mijn schrijfopdracht. Dank je wel. Nel Goudriaan
Bedankt voor je mooie en positieve feedback, Nel. Jij bedankt voor de schrijfopdracht. Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, prachtig verwerkt de tegenstellingen tussen de gevoelens van hp. De beeldvorming van de boer wordt langzaam opgebouwd, steeds wreder. Dan het contrast met de zachte kant van de man. Graag gelezen, Connie
Dankjewel, Connie. Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dit is ontegenzeggelijk fraai. Bertha II een sprekend detail. Je tekst getuigt ook van psychologisch inzicht. Kan je je herinneren dat muizen hier tegen de muren oplopen en achter mijn bank samenklonteren? Ik wil boer Harmsen, ik wil sowieso een boer. :thumbsup:
Ze zijn schaars aan het worden, Mili, de boeren. Zeker boeren als boer Harmsen. Was ik bij jou toen de muizen tegen de muren opliepen en achter je bank samenklonterden? Ik herinner het mij niet. :( Dank voor je aardige reactie en :thumbsup: .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Wilhelmina; wellicht dat de zin 'Toen dacht ik: niets is wat het lijkt.' overbodig is en het eerste stukje juist geen goed doet.
Dankjewel, Anthon Pater. Ik ga even nadenken over je suggestie, ik twijfelde namelijk zelf al een beetje of die zin wel nodig was maar heb hem toch laten staan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk, helemaal jouw sfeer
Interessante reactie, Schrijvenmaar. Vertel ... wat is 'helemaal mijn sfeer'? Let op, ik woon hier op stand, hoor (nog wel). ;) LOL

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat je een hele fijne combinatie van een kinderlijk soort verwondering en een broodnuchtere kijk op de wereld hebt - dat lees ik graag

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal waar idd niets is wat het lijkt, maar de hp goed let op het echte gedrag. Mooi laten zien.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede en leuke invulling van de opdracht. :nod: In het eerste deel wordt er veel verteld. Ik merkte dat ik er stroperig door heen las. Echter is het essentieel voor de clou van het verhaal. Misschien kan het strakker geschreven worden: zo noem je in de eerste zinnen 2 x de muizenval op het kleedje. :? [Soms keek hij mij aan met zijn goede oog en grijnsde. ] Hier kreeg ik een goed beeld van de boer mee. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus nooit afgaan op uiterlijk. Verrassend wat er aan emoties naar boven komt als je begaan bent met je dieren. Een boer zoals het hoort, volgens mij. tsjak mag toch met kleine letter in het midden van de zin? En in je laatste zin 'op de vrijmarkt' kan je gerust weglaten. We weten dat je er rondloopt, op zoek naar muizenvallen. Een prachtverhaal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Fijn, die zin : niets is wat het lijkt te zijn. Laat me weer even stilstaan bij bepaalde standpunten.. Mooi verhaal met inhoud. Graag meer van dat. :o

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat je een hele fijne combinatie van een kinderlijk soort verwondering en een broodnuchtere kijk op de wereld hebt - dat lees ik graag
Oké, daar heb ik even over na moeten denken, Schrijvenmaar. Jouw opmerking zou (kunnen) betekenen dat ik (toch) een eigen schrijfstijl heb/aan het ontwikkelen ben. En die kinderlijke verwondering en broodnuchtere kijk op de wereld past me als een handschoen. Zo sta ik inderdaad in het leven. Bedankt voor je waardevolle reactie.