Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #140- Spiegeltje

Op haar versleten hoeslaken schijnt de zon op haar prullaria, het is koud en op de muziek uit de verte wiegen haar smalle heupen mee. Ik ken het meisje, ik gaf haar zussen les. Haar familie vluchtte jaren geleden uit Irak. “Toen hadden we wel een maand gelopen,” vertelde haar oudste zus mij ooit en Rita had op haar moeders rug gebungeld in een doek. ‘Mooi, Rita,’ zeg ik en wijs naar een met groene steentjes versierd spiegeltje. ’Hoe is het thuis?’ Ze haalt haar schouders op en kauwt haar kauwgom. ‘Mijn scherm is stuk, ik kan geen selfies meer maken, kijk.’ Ze laat mij haar mobiel zien. ‘Ik spaar voor een nieuwe.' ‘Die?’zegt ze als ze ziet dat ik haar spulletjes kijk. Ze pakt het spiegeltje en een zonnestraal breekt af door de barst in het spiegelbeeld. In het glas zit het weer; grijze vlekjes hebben zich verstopt aan de zijkant. ‘Ik heb ‘m helemaal stukgekeken,’ zegt ze. ‘Ik wil ‘m niet meer. Ik moet altijd huilen als ik naar mijzelf kijk daarin. Hij komt uit Irak nog, het is van vroeger, van toen we daar waren. Van mijn moeder is ie eigenlijk maar die wil ‘m ook niet meer. Een euro.’ Ze haalt haar neus op, wrijft in haar ogen. ‘Selfie?‘ vraagt ze. Ik knik en ze duwt het spiegeltje in mijn hand.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke vertelling, maar soms heb ik wat moeite om hem te volgen. Bij deze dialoog heb ik het gevoel dat ik wat mis" [ ‘Mijn scherm is stuk, ik kan geen selfies meer maken, kijk.’ Ze laat mij haar mobiel zien. ‘Ik spaar voor een nieuwe,’ is haar antwoord. ‘Die?’, wijst ze] . 'Is haar antwoord': antwoord op wat? De zin over de selfies kwam toch uit de mond van hetzelfde meisje? En dan stapt ze over op 'die?' is dat de spiegel? De zin [ ik heb hem helemaal stukgekeken] vind ik prachtig, zeker in relatie tot de barst en het verhaal erachter. Mooi!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De link tussen een spiegel en een selfie vind ik prachtig. Een gebroken spiegel als symbool voor een 'waardeloos' bestaan, dat voor een Euro te koop is. Er zit een heel leven in deze vertelling. Ben het wel eens met Marceline dat het hier en daar wat verwarrend is.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, ... is het je bedoeling met dit verhaal dat we een spiegel voorgehouden krijgen? Je hebt een prachtige sfeer neergezet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, [ ... een zonnestraal breekt af door de barst en het weer in het spiegelbeeld.] en [‘Ik heb ‘m helemaal stukgekeken,’ zegt ze.] prachtig geformuleerd.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gespeeld met het gebroken spiegeltje en de herinneringen die erbij horen. Deze zin vind ik moeilijk om te lezen en te begrijpen: Ze pakt het spiegeltje en een zonnestraal breekt af door de barst en het weer in het spiegelbeeld

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Maddy, bijzondere vertelling met inderdaad mooie symboliek. Heel levensecht, een ogenschijnlijk klein gesprekje op de vrijmarkt waar een hele wereld achter schuil gaat. Je hebt dat goed weergegeven! Complimenten! Ik denk dat ik je snap waar het over het antwoord gaat; je vroeg het meisje hoe het thuis was, ze antwoordde niet direct, ze haalde eerst haar schouders op en begon over haar scherm en dat ze voor een nieuwe spaarde. Klopt dat? Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, op subtiele wijze verwoord hoe een mens gebroken kan zijn door geschiedenis en herinneringen. Het verhaal raakt me, terwijl ik niet helemaal de inhoud ervan kan bevatten. Hmm, beetje onduidelijke formulering van mij, voor een verhaal waar ik meer achtergrondinfo bij zou willen hebben, om een compleet beeld te krijgen. Was boeiend te lezen, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk dat het waargebeurd is, maar dat jij als geen ander de woorden wist te vinden om het beeld, de symboliek en de pijn boven water te krijgen

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ze ontwijkt de vraag dus er is wel een antwoord maar niet op de vraag. Die slaat op het spiegeltje inderdaad. Annetteke, die barst in de spiegel, het weer in het glas, de barst in haar verleden, er zitten allerlei parallellen in dit verhaal. Ik lees het nog eens om wat te veranderen. Riny, iedereen mag lezen wat hij of zij wil lezen, dus ga je gang. Mili, mooi he Vriend T, ik kan daar inkomen, ik probeer het te veranderen. Ton, welzeker klopt dat. Je hebt mijn bedoeling goed ontrafeld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, het meisje heeft een gebroken verleden, een leven hier en in Irak. Het gezin heeft moet en knokken voor de A-status. Het oude spiegeltje symboliseert dat verleden. Haar telefoon is tevens een metafoor voor deze tijd, echter de barst is gebleven. Ik zocht in dit verhaal de paralel tussen het verleden en het nu. Anton, en inderdaad de selfie of de spiegel is in principe hetzelfde. Dat wilde ik er ook mee duidelijk maken. Meta, dankjewel. Schrijvenmaar, ik vind het mooi dat je mijn boodschap leest in dit verhaal, en ja, er zit een waarheid in. Het oudste zus je van het meisje dat ik in de klas had, wilde nooit meer in een spiegel kijken. Toen zij aankwam in het asielzoekerscentrum in Nederland is ze zo geschrokken toen zij haar zelf zag, dat ze nooit meer in een spiegel wilde kijken. Dank jullie allen voor de reacties.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal dat raakt omdat tussen de regels door de pijn te voelen is. De parallel met de telefoon en het spiegeltje goed en rakend weergegeven. Ik haal een bepaalde pijnlijke berusting eruit: het is zoals het is- houding. Vooral knap dat het een gevoel achterlaat. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, een heel mooi verhaal, eigentijds, in feite zou de klok teruggedraaid moeten kunnen worden, opdat het gezin op normale wijze in het geboorteland het leven kon leiden, nu is er zoveel gebroken, zelfs het spiegeltje. :\\

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Madd, Een prachtig verhaal vol pijn en symboliek. Een vondst om de spiegel van het verleden te verbinden met het selffie in het heden. Een aangrijpende zin met een wereld erachter: Ik heb hem helemaal stukgekeken. Ook deze zin ís veelzeggend (al ontbreekt er volgens mij een woord)
Ze pakt het spiegeltje en een zonnestraal breekt af door de barst en in het spiegelbeeld.
Opm. Wat mij betreft mag 'is haar antwoord' weg. Dan is de tekst nog goed leesbaar. 'Die?' , de komma kan hier weg en die > dat, want het verwijst naar het spiegeltje. Dank je wel voor deze mooie bijdrage. Nel Goudriaan

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Ik had eerder het weer"in die zin verwerkt, dat heb ik later veranderd in een aparte zin maarhet woordje "en" stond er nog. Andere suggesties ook aangepast. Ik heb deze keer gezocht naar een paralel in het verhaal. Dankjewel voor je reactie en de opdracht.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het mooi en nog mooier als ik je reacties lees. Ik vroeg me wel af waarom ze niet in de spiegel wil kijken en wel selfies maakt? Zit de pijn in de herinnering en niet zo zeer in het zelfbeeld?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Wat een mooie woorden. I-kat, Je hebt het goed verwoord, dit meisje zet zich af, puberaal gedrag en selfies maken is in die zin nu haar redding. De barst blijft, de selfies zijn een moment.