Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Zorg op maat

Marietje loopt langs de eindeloze rijen kleedjes met allerhande waar. Hoopvolle kindergezichtjes erachter. Gaat deze mevrouw iets kopen van mij? 'Ben jij al gauw door je handel heen’, hoort ze een vader vragen. ‘Nee, we beginnen net, joh. Ik heb mijn thermokleren aangetrokken. Het is bloedkoud vanavond! Ik heb Glühwein meegenomen in de thermoskan. Wil je er ook eentje?’, zegt de vader aan de overkant van de straat. Marietje loopt op deze vader af: ‘Ik lust wel een Glühweintje meneer, wat kost het?’ ‘Het is eigenlijk voor eigen gebruik, mevrouw, ik heb geen vergunning. Maar ja, nood breekt wet met deze kou!’ De man grijnst en pakt een paars wijnglas met knalgroene voet uit zijn assortiment. Marietjes ogen lichten op: ‘Dat is een mooi glas meneer, dat wil ik wel. Hoe duur is die?’ ‘Glas twee euries, inhoud gratis.’ ‘Ja graag.’ Ze bukt om haar portemonnee te zoeken in haar tas, gaat even op haar hurken zitten naast het kleedje. Terwijl ze rommelt in haar haar overvolle tas, dwalen haar gedachten weer af naar die avond met haar verloofde en zijn prachtige wijnglazenverzameling. Exact dt glas!. ‘Even zoeken hoor,’ zegt ze. 'Ze mag wel even zitten hier, toch papa,’ vraagt een jongen van een jaar of zes aan zijn vader. ‘Tuurlijk Pieter, die stoel is prima hoor,’ zegt de gastvrije vader. Terwijl zij haar geld opscharrelt, kijkt Pieter gebiologeerd naar haar kin. Ineens pakt het kleine ventje een grote haar van haar kin en trekt er met een felle ruk aan. ‘Au,’ zegt ze. ‘Hij zat daar zo lelijk mevrouw, dat doet mijn vader ook altijd bij mijn moeder!’

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Gluhweintje zal de pijn erna verzachten. Leuk klein verhaal waarvan ik het stukje van de breinaalden niet helemaal begrijp. Ook missen er hier en daar wat komma's, maar dat mag het leesplezier niet drukken.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton, leuk dat je dit gelezen hebt. Marietje is een wat ouder rommelig vrouwtje, heeft dus van alles in haar tas, waarmee ze zich kan vermaken als ze op stap is. Ze heeft nog geen smartphone! Op de komma's ga ik even studeren, dank!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven en vooral het einde vind ik leuk gevonden en in beeld gebracht. Bloedkoud vind ik wel verwarrend, ik ken alleen bloedheet.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, een leuk verhaal over wat er allemaal kan gebeuren op een vrijmarktje. Maar Ik mis wel het voorwerp dat volgens de opdracht, een rol gaat spelen in het verhaal. :oi Je was er zo dichtbij met het mooie glas. Daar had je bij kunnen schrijven. "Het glas deed haar denken aan haar grootmoeder die net zulke glazen in haar kast had staan, maar die ze alleen met kerstmis gebruikte." Ik zeg maar wat, je zou het helemaal in jouw gevoelswereld kunnen plaatsen. Hoop dat je me dit niet kwalijk neemt. Ik heb het ook moeten leren en leer nog dagelijks bij door het commentaar hier op SOL. De breikous van Marietje zie ik zo voor me! :lol:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo mw Marie, leuk verhaal waarin je de gedeelde smart van een te koude dag voelt aan het ' werk' voelt. De 'rommel' kwam tot leven. Marietje gaat leven en de geplukte haar vond ik erg geestig. Het spreekt tot de verbeelding. Bloedkoud verwarde mij ook even net als nood breekt wetten. Bloedheet ken ik en nood breekt wet. Ik heb genoten.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming. Fijn dat je mijn tekst kwam lezen! Ik zie dat bloedkoud verwarrend is, ik denk dat het een woord van mijzelf is. Net zoiets als bloedmooi als graadaanduidende prefix bedoelde ik het.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski. Dank u wel. Ik vind het heerlijk zoals u met me mee denkt. U heeft helemaal gelijk. Het glas werd bij 'toeval' ontdekt door de hp. De woorden zijn op, maar ik vind uw suggestie echt perfect. Ik ga het zeker meenemen in mijn volgende SOL opdrachten. Ik ben echt heel blij met uw commentaar en leer daar iedere keer van. Ik denk dat ik ook nog zoveel te leren heb en schrijf daarom graag mee hier. Vind het ook heerlijk om te leren! Dank nogmaals.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy. Dank je. Ik vind het fijn dat je van mijn tekst hebt genoten, daar schrijf ik voor! Bloedkoud zie #Dreaming antwoord. Nood breekt wet heb ik eerst geschreven. Er daarna nood breekt wetten van gemaakt en niet opgezocht. Fout dus. Aangepast nu. Dank voor je aandacht, waardeer ik zeer!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Leuk dat je dat detail oppakt. Ik heb net gelezen over symboliek, paars staat voor het mystieke, hetgeen bij rommelige Marietje past en felgroen: de zuiverheid en groei, wat mi weer mooi aansluit bij de persoonlijkheid van hp Fijn dat je kwam lezen!.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Absoluut een fijn en grappig einde van het verhaal. Misschien wel iets te veel 'Marietjes' in opeenvolgende zinnen...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, het is weer een leuk verhaal. Grappig wat een naam doet. Door de 'tje' achter Marie dacht ik heel even dat het hier om een meisje ging :-) Maar door snel mevrouw te zeggen, was de verwarring snel weg. Het sterkt mij wel in de overtuiging dat ouders hun dochters nooit een naam moeten geven in een verkleinvorm. Maar dit terzijde. Het einde met de haar op haar kin vind ik schitterend. Heerlijk verhaal dat ik met veel plezier gelezen heb!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Fijn te lezen dat je mijn commentaar waardeert. Dat geeft me de moed om verder te gaan in mijn leerproces als schrijfcoach. Fijn weekend toegewenst. :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje mag van mij ook een andere (ouderwetse) naam krijgen, Gertrude/Gré/Ursula of zo? Nu kwam ik er op het laatst pas achter dat het om een oude vrouw gaat wat ook de haar verklaarde wat ik erg grappig vond (Eucalypta ook nog een idee ha ha). Dat de jongen vervolgens over zijn moeder begint doet dan weer vermoeden dat het toch niet om een hele oude vrouw gaat of kunnen jongere vrouwen ook haar op de kin hebben?? Breien is tegenwoordig hip dus dat was voor mij geen hint ;-) Toch met veel plezier je verhaal gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mwMarie, Wat leuk gevonden, de kou -de glühwein en het glas. Maar die haar, hoe kom je daarop? en dat zo'n ventje hem er zomaar uittrekt. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mw.Marie, ik heb genoten van deze aandoenlijke vertelling. Leuk hier te zien hoe men - toch als relatieve vreemden van elkaar - hartelijk met elkaar omgaat. En die haar, zo levensecht beschreven, het menneke ziet dat thuis ook gebeuren, dus vindt dit normaal. Prachtig! Hartverwarmend, mwMarie, en dat past goed bij de weersomstandigheden van de laatste dagen. Mvg Ton

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline. Dank voor je uitgebreide reactie. Leuk dat je aangeeft dat je dacht aan een klein meisje vanwege de naam. Zo zie je maar iedere lezer leest het 'hare' weer uit de tekst. Fijn om te horen, want het spreekt dus tot je verbeelding. Daar doe ik het voor!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski. Wat leuk dat u nog weer even terug komt. Voor mij bent u een supercoach. Ik vind het zo leuk dat u zelf ook schrijft op dit forum, ik lees u heel graag! U heeft zo'n bijzondere versmelting van het echte leven en mooie emoties in uw teksten. Ik wil daar graag meer over leren.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat. Grappig hoe je vertelt hoe de tekst je verbeelding prikkelt. Leuk. Ik geloof wel dat de vrouwen wat ouder moeten zijn voor die nare haren! Deze Marietje is bepaald niet hip, maar wel een soort van tijdloos, dat breien bij haar is nog van lang geleden. Sokken is puur onderhoud, geen plezier. Door je reactie gaat mijn inspiratie gelijk ook weer van start! Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje loopt langs de eindeloze rijen kleedjes met allerhande waar. Hoopvolle kindergezichtjes erachter. Gaat deze mevrouw iets kopen van mij? Meestal een moeder of vader erbij. 'Ben jij al gauw door je handel heen’, hoort Marietje een vader vragen. ‘Nee, we beginnen net, joh. Ik heb mijn thermokleren aangetrokken. Het is bloedkoud vanavond! Ik heb Glühwein meegenomen in de thermoskan. Wil je er ook eentje?’, zegt de vader aan de overkant van de straat. Marietje loopt op deze vader af: ‘Ik lust wel een Glühweintje meneer, wat kost het?’ ‘Het is eigenlijk voor eigen gebruik, mevrouw, ik heb geen vergunning. Maar ja, nood breekt wet met deze kou!’ De man grijnst en pakt een paars wijnglas met knalgroene voet uit zijn assortiment. Marietjes ogen lichten op: ‘Dat is een mooi glas meneer, die wil ik wel. Hoe duur is die?’ ‘Glas twee euries, inhoud gratis.’ ‘Ja graag.’ Marietje bukt om haar portemonnee te zoeken in haar tas. Ze gaat even op haar hurken zitten naast het kleedje. Ze prikt zich in haar rommelige overvolle tas aan breinaalden met een half afgebreide sok. ‘Wat een gedoe, even zoeken hoor,’ zegt ze. 1raagt een jongen van een jaar of zes aan zijn vader. ‘Tuurlijk Pieter, op die stoel is prima hoor,’ zegt de gastvrije vader. Terwijl zij zoekt, pakt het kleine ventje een grote haar van Marietjes kin en trekt eraan. ‘Au,’ zegt ze. ‘Hij zat daar zo lelijk mevrouw, dat doet mijn vader ook altijd bij mijn moeder!’
Dag Mw.Marie, Een levendig verhaal, vol spreektaal. Sfeervol, daar ligt je kracht, maar het kan ook je valkuil zijn, waardoor je te weinig focust. De clou ís erg grappig maar komt niet logisch voort uit het verhaal zelf. Ook hebben niet alle details zin, ze functioneren als aankleding. ( bijvoorbeeld de breinaalden) Taaltechnische opmerkingen: ‘Dat is een mooi glas meneer, die wil ik wel. > dat wil ik wel (verwijst naar het glas) ‘U mag wel even zitten hier, toch papa,’ > zij mag wel even zitten (de vrouw en niet papa) Je gebruikt vaak de naam Marietje, gebruikt af en toe 'zij' Ik proefde wel je enthousiasme bij het schrijven van dit verhaal. Leuk' Nel Goudriaan

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Nel. Hier heb ik heel veel aan. Ik ga aan de slag met je aanwijzingen bij deze tekst en dit proberen toe te passen de volgende keer. Dank ook voor de taaltechnische opmerkingen, ga ik aan passen. Zeer leerzaam, dank!