Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » Hondengek vs hondenhater (Wekelijkse schrijfopdracht #139)

Hondengek vs hondenhater (Wekelijkse schrijfopdracht #139)

15 reacties [Laatste bericht]
i-Kat
Laatst aanwezig: 5 min 29 sec geleden
Sinds: 21 Apr 2017

Hondengek vs hondenhater (Wekelijkse schrijfopdracht #139)

De natte grond gaf een aangename geur af waar hij van genoot. Hij had het warm en trok zijn jas uit. Een meisje in een kort rokje passeerde hem en hij keek haar ongegeneerd na. Hij keek weer voor zich en bleef stokstijf stil staan en staarde in de verte. Iemand mopperde omdat hij ineens stil stond en het smalle wandelpad blokkeerde. Hij wist wel dat hij het park niet in had moeten gaan maar het was al te laat. Een vrouw van middelbare leeftijd liep hem argeloos tegemoet. Naast haar paradeerde een kleine Chiwawa. Het mormel zou nog geen deuk in een pakje boter krijgen maar hij stond doodangsten uit. Een enorme woede maakte zich van hem meester. Voor de vrouw het in de gaten had, deed hij een greep naar de kleine rat en draaide hem zijn nek om. “Zo, weer een hond minder op deze wereld” zuchtte hij tevreden.

Het had net geregend en hij had besloten om een langere maar mooiere weg te nemen naar de cursus. Zonnestralen schenen prachtig door de nog vochtige bomen en gaven het park een mysterieuze uitstraling. Jammer dat hij zijn fototoestel niet mee had genomen. Dat dacht hij elke keer als hij door dit prachtige natuurgebied liep. Hij verwonderde zich keer op keer over de pracht en rust midden in de hectische stad. Hij ging even op een bankje zitten en sloot zijn ogen om ook de geluiden in zich op te kunnen nemen. Ineens voelde hij iets nats op zijn hand. Verbaasd keek hij op in de ogen van een prachtige labrador pup. Zijn hart smolt en hij aaide het beestje zacht over zijn donzige kopje. Vreemd genoeg was er geen baasje in de buurt en hij nam een beslissing waar hij later nog vaak spijt van zou hebben.

Reacties

Nancy Bastiaans
Laatst aanwezig: 1 uur 20 min geleden
Sinds: 21 Mrt 2017

Hallo I-Kat de eerste is duidelijk, de hater. In deel 2 begrijp ik niet als liefhebber waar hij spijt van gaat hebben? Heeft hij het beestje achter gelaten?

i-Kat
Laatst aanwezig: 5 min 29 sec geleden

Bedankt Nancy voor je snelle reactie! Het is de eerste keer dat ik iets plaats, net lid geworden en absolute amateur. Ik dacht, ik gooi een cliffhanger er in, in deel 2, ha ha. Ik wist niet zeker of het een afgerond stuk moest zijn of een stukje uit een langer verhaal.

Nancy Bastiaans

Ik ben zelf ook een 'groentje' hoor! Afgerond zou in de opdracht mooier zijn maar niks hoeft. Die van mij riep teveel vragen op dus.... No sweat, er is een duidelijk verschil tussen de hater en de liefhebber daar ging het om. Het is vlot leesbaar, zeker deel 1 thumbsup . Was gewoon nieuwsgierig wat jezelf bedacht had over waar hij spijt van heeft. Tip: Je schrijft tegemoet dat moet tegenmoet zijn ook Chiwawa moet volgens mij anders geschreven worden, als ik me niet vergis.

i-Kat
Laatst aanwezig: 5 min 30 sec geleden

Hoi Nancy, ik maak wel eens spelfouten helaas maar volgens mij is tegemoet wel goed geschreven.
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekenis...

Chiwawa had ik opgezocht. Het is Chihuahua maar mag volgens mij ook als Chiwawa geschreven worden zag ik op verschillende sites of is dat alleen met carnaval? Ha ha.

En het vervolg van deel 2 kan beide kanten op. Hij kan het hondje meenemen en dan blijkt vervolgens dat het baasje wel in de buurt was en hem gaat stalken of zo of hij neemt het hondje niet mee en er gebeurt iets naars mee door een hondenhater die toevallig voorbijkomt, zie deel 1!

Nancy Bastiaans

Je hebt helemaal gelijk. Stom weet niet hoe ik erbij kom. Zal het zelf wel altijd verkeerd schrijven dan. Leermomentje!!
Chiwawa's met carnaval haha ik heb ze nog niet gezien. Maar ja vanuit de hondenhater gedacht kan ik me voorstellen dat hij er een Chiwawa van maakt.
Je gedachten over het vervolg beloven nog veel spannende verhalen van jouw kant. Ik ben benieuwd thumbsup

marceline
Laatst aanwezig: 1 uur 41 min geleden
Sinds: 4 Mrt 2017

Welkom i-Kat!
Leuk dat je mee gaat schrijven.
Het contrast tussen haat en liefhebben is goed te onderscheidden in beide stukjes.
Het valt mij op dat je in de verleden tijd schrijft. Je kan overwegen om in de tegenwoordige tijd te schrijven, vaak kan je op die manier het verhaal wat dichter bij de lezer brengen. Mits dat je bedoeling is.

Groet,
Marceline

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Nancy Bastiaans

Gekke vraag I-Kat maar heet jij toevallig Loes?

i-Kat

Dank je Marceline, dat is een hele goede tip! Geen idee waarom ik verleden tijd heb gebruikt.
Nancy, ik ben Loes niet.

Nelschrijft
Laatst aanwezig: 19 uren 58 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2017

Welkom, i-Kat, met dit sfeervolle verhaal.
De tegenstelling heb je goed zichtbaar gemaakt.
Deze zin vond ik erg komisch:

Citaat:

Het mormel zou nog geen deuk in een pakje boter krijgen maar hij stond doodangsten uit

Ook het open einde kan ik zeer waarderen; dat laat nog iets aan de fantasie over.

Riny
Laatst aanwezig: 4 min 14 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

i-Kat,

Leuk verhaal. Het laatst dat bracht de spanning dan moet de lezer zelf meedenken; is me wel eens verteld.

Dus nu dacht ik, als zijn ziekelijke geest weer de overhand krijgt, kan hij ook dit hondje iets naars laten overkomen.

Succes met je schrijfhobby.

i-Kat
Laatst aanwezig: 5 min 31 sec geleden

Hoi Nel en Riny, dank voor de leuke reacties! Een open einde vind ik wel grappig om te spelen met wat er nog zou kunnen komen. En inderdaad Riny, die kant zat ik op te denken maar voor deze opdracht wilde ik me houden aan de liefhebber en nog niets naars laten gebeuren. Ik lees de verhalen van jullie en dan kom ik op nog veel meer ideeën. Inspirerend!

Marietje
Laatst aanwezig: 2 uren 18 min geleden
Sinds: 8 Jan 2014

Leuk dat je meedoet met de wekelijkse schrijfopdrachten! smile

Ik lees twee prettig leesbare gevarieerde stukjes. thumbsup
In het kader van de opdracht zou ik bij deel 2 de laatste zin verwijderen. Natuurlijk triggert deze de lezer een eigen invulling te geven maar voor mij gaf het een negatieve draai aan het deel hondenliefhebber.

[Hij verwonderde zich keer op keer over de pracht en rust midden in de hectische stad. Hij ging even op een bankje zitten en sloot zijn ogen om ook de geluiden in zich op te kunnen nemen.]
Ik vermijd altijd twee zinnen met dezelfde opbouw. Soms werkt het als herhaling/ als de nadruk erop ligt maar hier zou ik de zin omgooien. Dat leest vlotter.

[Zonnestralen schenen prachtig door de nog vochtige bomen en gaven het park een mysterieuze uitstraling.]
Beeldend omschreven. Bij de herleesronde/ schaafronde zou ik hier het woord prachtig eruit halen: laat de lezer dit zelf concluderen. wink

Ik ben benieuwd naar je volgende invulling!

Ik blijf want ik schrijf!

i-Kat
Laatst aanwezig: 5 min 44 sec geleden

Fijne kritiek Marietje, daar kan ik zeker wat mee!!! Dank je wel.

'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 16 uren 47 min geleden
Sinds: 14 Nov 2016

Fijn om lezen, akkoord met Marietjes voorstel, hoewel ik ook 'groen' achter mijn oren ben en het soms niet gemakkelijk is om een zin te beginnen met anders dan onderwerp - werkwoordsvorm.

De deuk in de boter vind ik een mooi beeld.

Dus als de lezer het wil, kan het een vicieuze cirkel blijven? Interessant.

Ik hoop je nog te lezen!

Ton Badhemd
Sinds: 23 Jan 2017

Beste i-Kat,

Je hebt een bijzonder mooie en sfeervolle eerste indruk achtergelaten met deze opdracht. Mooie beelden, ja ik zie het voor me. Behalve dan de laatste beelden van deel 1, die ik als hondenliefhebber liever niet op mijn netvlies heb.
Maar als karakter vind ik hem in deel 1 wel consequent met zijn kloeke besluit, en dat-ie dan ook meteen de daad bij het woord voegt.
Zo vind ik het ook sterk dat je HP aan het eind van deel 2 eveneens besluitvaardig neerzet, in mijn fantasie gaat hij aan de haal met die pup. Niet goed te praten, natuurlijk, maar het past wel in het beeld van de liefhebber.
Ik hoop nog veel van je te lezen; ik heb in ieder geval van deze vertelling genoten! thumbsup

Mvg Ton

Storytelling in 12 stappen

Essentieel voor (tekst)schrijvers!

Meer over dit boek

Profiteer van heel veel extra's!

Vanaf € 12,50 per jaar
Volkskrant looft Schrijven Magazine

In een stuk getiteld: 'Schrijven Magazine, omdat iedereen schrijver wil worden'.

Lees meer
Lees Geschiedenis Magazine

Lees Geschiedenis Magazine. Profiteer van de prima aanbieding.

Korting én cadeaus!