#139 De gevonden hond

Een zwarte, in elkaar gedoken hond kijkt me angstig aan Een zacht gegrom komt uit haar keel, ze kruipt nog verder in elkaar. “Kom maar, het is oké.” Ik steek mijn hand uit en wil over haar kop heen reiken om haar halsband vast te pakken. Een scherpe pijn schiet door mijn hand, ik snak naar adem en trek mijn hand terug, maar dit verhevigt de pijn alleen maar. Mijn hand verdrinkt in het bloed en het speeksel. Dan laat ze los en spring ik achteruit, de rode druppels spatten op de hondenkop en op het gras. Kreunend trek ik mijn hand tegen me aan. “Tinkie, daar ben je! Was je me kwijt, meisje? Was je zo bang, liefje?” De hond kwispelt naar de vrouw die aan komt rennen. “Jeetje, ze heeft toch niet gebeten?” Ik glimlach moeizaam door de pijn heen. “Het was mijn eigen, stomme schuld, ze was bang en ik benaderde haar van boven. Sorry dat ik uw hond nog meer van streek heb gemaakt.” Een zwarte, in elkaar gedoken hond kijkt me aan. Een zacht gegrom komt uit haar keel, ze trekt haar bovenlip op om zijn tanden te laten zien. “Kom, jij hoort hier niet los te lopen.” Ik strek mijn hand uit en wil over haar kop heen reiken om haar halsband vast te pakken. Een scherpe pijn schiet door mijn hand, ik snak naar adem en trek mijn hand terug, maar dit verhevigt de pijn alleen maar. Mijn hand verdrinkt in het bloed en het speeksel. Dan laat ze los en ik spring achteruit, de rode druppels spatten op de hondenkop en op het gras. Vloekend trek ik mijn hand tegen me aan. “Tinkie, daar ben je! Was je me kwijt, meisje? Was je zo bang, liefje?” De hond kwispelt naar de vrouw die aan komt rennen. “Jeetje, ze heeft toch niet gebeten?” “Dat zie je toch! Die verdomde hond mag hier helemaal niet los lopen en ze is nog agressief ook. Ik zorg ervoor dat dat beest ingeslapen gaat worden, opgeruimd staat netjes!"

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mw. Marie: dankjewel! @Nancy: als de hond niet had gebeten had de HP haar naar het baasje gesleurd en die uitgekafferd omdat die de hond - alweer - niet aan de lijn had gehouden. ;) @Angus: haha, origineel zijn is moeilijk, er is geloof ik een quote die zegt dat alles al geschreven is, maar niet door jou. dus er zijn veel dezelfde verhalen, maar toch zijn ze allemaal anders. :) @Marietje: dankje!
20 april 2017 - 8:34

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan Dreaming, krachtig goed verteld verhaal. Die laatste zin van het tweede stukje vind ik apart klinken.. die hond wordt ingeslapen? Laat je hond inslapen, bedoel je dat?
20 april 2017 - 9:24

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, wat een mooie invulling van de opdracht. Een zelfde gebeurtenis verschillend beleefd: kreunend t.o. vloekend. "Wordt ingeslapen" klinkt voor mij ook vreemd.
21 april 2017 - 12:46

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! :) Het idee met die laatste opmerking was dat de HP van plan is een aanklacht in te dienen en te eisen dat de hond ingeslapen wordt. Maar misschien moet ik die opmerking veranderen, want die komt blijkbaar niet zo over.
21 april 2017 - 16:35

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kwam voor mij niet vreemd over dreaming. Heb wel eens te maken met hondenhaters en zo'n opmerking hoor ik dan ook wel eens. Dit als een stellige sneer dat de hondenhater dat wel even gaat regelen. Maar goed kijk maar, het aanpassen kan natuurlijk ook.
21 april 2017 - 16:44

Hallo Dreaming, Mooi hoe je met maar een paar veranderingen in dezelfde situatie het verschil in houding ten opzichte van honden bij de hoofdpersoon laat zien. Het zijn her en der maar kleine veranderingen en toch geeft het een heel ander beeld. Foutje: ze trekt haar bovenlip op om zijn tanden te laten zien ('zijn' moet 'haar' zijn) Schrijfcoach Corrie
24 april 2017 - 14:19

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap laten zien hoe hetzelfde verhaal een andere wending kan krijgen. Fijn geschreven, prettig en levendig door de dialogen. 'wordt ingeslapen' ziet er voor mij ook vreemd uit. Ik heb nog even gezocht en volgens mij is het 'laten inslapen'. Wellicht iets in de zin van: Deze hond zullen ze zeker laten inslapen!
24 april 2017 - 14:43

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy: dankje :) @Corrie: goed gezien, ik ga het aanpassen! Bedankt. @i-Kat: fijn dat je meedenkt, laten inslapen is inderdaad beter. Ik heb de laatste zinnen aangepast. @Riny: dankjewel, nee gelukkig is het niet mijn hand!
26 april 2017 - 13:20