Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#137 Abracadabra

Freewriting als schrijfopdracht en dan delen? Wat moet ik daar nu mee? Eens kijken hoe mijn medeschrijvers op SOL het ervan af brengen. En ik ben verbaasd en diep onder de indruk. De prachtigste verhalen en echte pareltjes! Freewriting bij mij? Vooral handig als ik iets origineel wil beschrijven en alleen maar op stereotypen kom. Vandaag ben ik aan de slag met een schrijfopdracht voor mijn schrijfopleiding. En ik wil iets origineels met de woede van een man die ontdekt dat zijn vrouw verzwegen heeft dat ze tien jaar eerder, toen ze een jaar getrouwd waren, een abortus heeft laten plegen. Dat geeft een razende woede! Maar zijn vrouw is niet thuis en hoe geeft hij hier uiting aan? Flink schelden natuurlijk: Godver de godver de godver! Maar is dat niet te beschaafd kan het niet grover? Dat is lastig, daar ben ik niet zo van. En ik laat hem met met zijn vuisten slaan natuurlijk, het liefst terwijl hij scheldt. Hij staat in de keuken, waar een prullarium naast de eierprikker van alles in gang zette. Dus hij smijt met de kastjes en misschien moet ik hem wel de doos met eieren door de keuken laten smijten waarna de eierstruif langs de ramen en de muren druipt. En dat hij dan de troep laat zitten tot zij thuiskomt. Zodat ze vraagt: wat is er aan de hand en hij zich met zijn woede uit kan leven op haar. Maar niet fysiek op zijn vrouw, zo’n man is hij goddank niet en diep in zijn hart houdt hij nog steeds van haar, ondanks dit. Maar hij is er kapot van en weet niet goed waar hij met zijn woede en emotie heen moet. Want hij is een man van cijfers, de exacte wetenschap. En heftige emotie? Het was hem tot nu wat vreemd.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, als freewriting je deze geweldige scène voor je verhaal oplevert, is het een geslaagde vijfminutenonderneming geweest. Vooral het eierstruif langs ramen en muren spreekt tot de verbeelding en past als wraak perfect bij het verzwegene. Het wordt vast een heel goed verhaal.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Marceline, ik heb precies hetzelfde, lees ook de prachtigste verhalen hier op het forum, ik wacht nog op inspiratie. Geheel met Nel eens, wordt vast een mooi verhaal, de ingedriënten heb je voor het uitzoeken!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, Herkenbaar, je 1e regels; ik had ook zo'n worsteling. Daarna heb je het er lekker uitgegooid, heel beeldend. Dat moet opluchten! Hangt de oorzaak van zijn woede voor jou ook samen met de kapotgesmeten eieren? Ik vind het een sterk associatief beeld! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, een interessante beschouwing van je schrijfopdracht /schrijfopleiding. De eieren hebben wel iets symbolisch versus de abortus. Zitten er twaalf van in je doos? Ik zie het druipen en dan, brrr, om het schoon te maken .... Het is grover, niet groffer. Wens je alle succes met je opleiding.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, mw.Marie, Ton, Mili, Wilhelmina en Annemieke, Dank allen voor jullie leuke reacties. @ Nel en mw.Marie, ik hoop dat het een mooi verhaal wordt! @Nel, Ton en Mili, Het symbolische van het eierstruif. Dat sloop er als vanzelf in tijdens de freewriting. Is dat niet een mooi bewijs dat freewriting inderdaad ook nuttig is als de fantasie het even af laat weten? @ Mil, Dank voor je succeswensen. De opleiding is heel leuk. Ik leer er veel van, net als trouwens van jullie commentaar. En natuurlijk, het is grover! Ik heb gestaard en gestaard naar 'groffer' en zag dat het niet klopte, maar kon niet bedenken dat het 'grover' moest zijn. Suf hoor! @Wilhelmina en Annemieke, Jullie zijn benieuwd naar de uitwerking van mijn gedachtespinsels. Het laatste deel van het verhaal (als zijn vrouw thuiskomt) is nog niet klaar. Het deel van de woedeuitbarsting, het begin van de freewriting wel. Bij deze, voor jullie allemaal: .... En opeens beseft hij zich dat de blik in haar ogen toen, precies dezelfde was als die na het gesprek bij de gynaecoloog vorige week. Het was helemaal niet voor zijn tijd, het gebeurde in hun eerste huwelijksjaar! Godverdomme! Met al zijn kracht slaat hij het laatje dicht. Hij beukt met zijn vuisten tegen de kastjes en tot zijn verbazing vallen druppels op het aanrecht. De doos eieren staat wazig voor hem. Hij pakt hem op en ziet zijn beeltenis in het keukenraam. Hij tilt zijn arm op en zwaait naar achteren. Baf! En terwijl de regen buiten tegen het keukenraam slaat, druipt de eierstruif aan de binnenkant waar het een vieze waas achterlaat.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Free writing is voor mij ook vaak het ´vertellen´ van de scene die ik voor ogen heb, zoals jij doet in jouw stukje. En dan begint het uitwerken want emotie vertel je niet maar moet je laten voelen aan de lezer. Onder #7 heb je dat goed gedaan! :thumbsup: Nu komt het lezen, herlezen, schaven, verdiepen totdat het een pareltje is. En dan trots zijn. Ik houd van schrijven! <3 Jij ook? :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Marietje, voor je compliment! Daar ben ik heel blij mee. Zojuist jouw bijdrage gelezen aan deze freewrite-opdracht. Weer een hele andere invulling, ik ben er diep van onder de indruk. En dat geeft extra glans aan jouw compliment. Ja, net als jij hou ik heel erg van schrijven en het bijbehorende proces. Groet, Marceline

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal Marceline. Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ook een ei of zes loodrecht omhoog tegen het plafond te gooien. Dat geeft zulke mooie, eiwitrijke stalactieten. En als de eieren al tegen de muren kleven, dan moet de hele keuken toch op de schop. Neem het plafond dan ook mee, zou ik zeggen. Als er scheuren in zitten, kun je die meteen met een beetje plamuur, of beter nog acrylaatkit✴︎ of twee componenten plamuur dichten. Niet vergeten het plafond van tevoren af te wassen met St. Marc. Keukenplafonds willen nog wel eens vettig zijn. Latex krijgt dan geen goede hechting. Als de man van de exacte wetenschap is, dan stemt hij graag in met inname van een kalmerend pilletje. Ik kan je helaas niet aan merknamen helpen. Ik ben niet van die exacte wetenschap. In een dergelijk geval gooi ik graag alles door de ruiten naar buiten. ✴︎beslist geen siliconenkit gebruiken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marcelline, als je deze scène zo in 5 minuten kan neerzetten, dan heb je een hoop potentie om erg goede verhalen uit zulke fragmenten te laten voortkomen. Janp reageerde ' gangbaar is abracadabra'. Ik merkte dat ik dit woord verwachtte te lezen, en kreeg het rare gevoel dat ik het vaak moest overlezen. Was op zich een grappige ervaring van " de vrijheid van de schrijver" die zijn eigen woorden kan kiezen. Complimenten voor de verdere uitwerking, Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat leuk om zo meegenomen te worden in je gedachtengang omtrent de opdracht en daaropvolgend je overwegingen of je wel niet bij jezelf moet blijven ' godverde godver' of grover en in dat proces staat er al heel wat moois! Nu had ik niet meteen de eierstruif geassocieerd met de abortus. Was te druk aan het schakelen met wat ik zou doen om meer woede erin te gooien als grover in woorden niet past. Ik zou in dat geval in de verdere uitwerking hem hardop nooit uitgesproken irritaties over haar laten uitschreeuwen. Weet niet of het overkomt wat ik wil zeggen. Maakt ook niet uit want dat zijn mijn spinsels waar je niks mee hoeft. Ik ben benieuwd naar de defenitieve versie en ook benieuwd of het liefdevol ( erotisch) eindigt ;) . Ik heb je weer met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline - prachtig dar freewriten van jou... In een ruk zet je daar een idee van een verhaal op papier. Ongelooflijk! Wat een kracht heb jij in je. Het wordt een kanjer van een verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Dos, Connie, Madd, Nancy en Riny, Dank jullie wel voor jullie complimenteuze feedback! Ik ben er blij mee. @Janp, dankjewel voor je o zo charmant gebrachte lessen! Ik heb ze nodig. En wat suf om in de valkuil van het 'opnoteren' te trappen. In de definitieve versie heb ik 'zich' natuurlijk geschrapt. @Janp en Connie Wat betreft de abracadabra: het is leuk om met 'de vrijheid van de schrijver' (zoals Connie zo aardig zegt) je eigen woorden te kiezen zodat het (iig bij Janp) opvalt, maar het mag nooit de aandacht van de boodschap afleiden zoals het bij Connie deed. Dus ik ga overstag: het moet Abracadabra worden. @Dos, Geweldig veel dank voor de suggesties om het definitieve verhaal nog meer kleur te geven. Maar je schrijft 'Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ...' Dat doet mij een zwaar leven vermoeden met een vrouw of vrouwen die zware geheimen met zich meedragen! Ik wens je sterkte! @Madd, dank voor je compliment! En ik geniet zeker van de schrijfopleiding. @Connie: Dankjewel! Ik zou graag nog veel goede verhalen schrijven. Dat jij daarvoor potente bij mij ziet, vind ik een groot compliment! @Nancy, Dankjewel! En ook dat je jouw gedachtenspinsels omtrent dit verhaal deelt. Ik weet nog niet precies hoe dit verhaal eindigt Maar leuk dat je mijn liefde voor de erotische vertelling deelt!.(ps: een saillant detail is dat het verhaal begint met de liefdesbrief uit#136, maar zijn vrouw heet niet Franciska) @Riny, Dat is nog eens een kanjer van een compliment. Dankjewel!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
=marceline @Dos, Geweldig veel dank voor de suggesties om het definitieve verhaal nog meer kleur te geven. Maar je schrijft 'Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ...' Dat doet mij een zwaar leven vermoeden met een vrouw of vrouwen die zware geheimen met zich meedragen! Ik wens je sterkte!
Wees gerust Marceline, de glashandel gaat aan mij ten gronde.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
=marceline @Dos, Geweldig veel dank voor de suggesties om het definitieve verhaal nog meer kleur te geven. Maar je schrijft 'Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ...' Dat doet mij een zwaar leven vermoeden met een vrouw of vrouwen die zware geheimen met zich meedragen! Ik wens je sterkte!
Wees gerust Marceline, de glashandel gaat aan mij ten gronde.
De geest blijft in de fles zitten? Lol.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Marcelina, nu ben ik nog nieuwsgieriger. Als de HP zo'n liefdesbrief schrijft dan zit er veel passie in deze man van cijfers. Leuk, ik zou het niet verwachten bij dit type man.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
=marceline @Dos, Geweldig veel dank voor de suggesties om het definitieve verhaal nog meer kleur te geven. Maar je schrijft 'Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ...' Dat doet mij een zwaar leven vermoeden met een vrouw of vrouwen die zware geheimen met zich meedragen! Ik wens je sterkte!
Wees gerust Marceline, de glashandel gaat aan mij ten gronde.
De glashandel??? Die is nieuw. En ik geloof dat dat mij eerder verder verontrust dan dat het sust. :confused:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcelina, nu ben ik nog nieuwsgieriger. Als de HP zo'n liefdesbrief schrijft dan zit er veel passie in deze man van cijfers. Leuk, ik zou het niet verwachten bij dit type man.
Hi Nancy, deze man is een man van cijfers geworden omdat dat 'moest' van zijn omgeving. Eigenlijk is hij diep in zijn hart een heel creatieve man.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
=marceline @Dos, Geweldig veel dank voor de suggesties om het definitieve verhaal nog meer kleur te geven. Maar je schrijft 'Zelf geef ik er de voorkeur aan om in een dergelijk geval ...' Dat doet mij een zwaar leven vermoeden met een vrouw of vrouwen die zware geheimen met zich meedragen! Ik wens je sterkte!
Wees gerust Marceline, de glashandel gaat aan mij ten gronde.
De glashandel??? Die is nieuw. En ik geloof dat dat mij eerder verder verontrust dan dat het sust. :confused:
De glashandel verdient geen cent aan mij. Ik breek geen ruit.