Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 Fragment uit het leven in de kelder

# 136 Mijn gelovige moeder vloekte. Niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst. Ik denk dat er geen God bestaat die het haar kwalijk neemt. Ik verstijfde en bleef op bed liggen met de dekens tot aan mijn neus strak om mij heen getrokken. Er klonk iets door in de stem van mijn moeder waar ik nog geen naam voor had maar dat mij diep raakte en me een gevoel van onveiligheid gaf. Of ze ons geroepen heeft herinner ik mij niet meer, wel dat we allemaal in de kelder stonden, met onze voeten tot aan de enkels in het water. De oorzaak van de Godslastering. Mijn vader zei niets. Zijn schouders hingen naar beneden. Mijn moeder strekte een arm en wees. Ik volgde haar beweging met mijn blik en zag tussen de poten van de tafel iets kleurrijks drijven met de opdruk Bona. Kennelijk zat er niet veel margarine meer in het plastic boterkuipje. De aanblik van het zonnige kuipje dat door onze bewegingen in het water heen en weer schommelde, brak de spanning. Er werd gelachen, en gehoosd. Voor het eerst, maar zeker niet voor het laatst.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn huis verkocht - onder voorbehoud - dus helaas voorlopig erg weinig tijd. Nu op zoek naar een andere woning. Ik probeer her en der toch ook nog wat te reageren op jullie verhalen maar neem het me niet kwalijk wanneer dat niet lukt ... of maar een korte reactie is. Dit verhaal moest er nog even uit en is verwant aan mijn uitwerking van opdracht #133.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Willemina, Mooi verhaal! Spannend begin, je wil meteen weten wat er aan de hand is. De contrasten (gelovige moeder die vloekt, kleurrijk zonnig boterkuipje in het water) vind ik sterke elementen in je verhaal. Mooi dat dat kuipje die spanning breekt en zorgt voor een lach en actie. Met plezier gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes met het vinden van een nieuw huis, Willemina. Een kort kort verhaal dit keer, mooi detail de boterkuip die de spanning breekt. Ik hoop dat je komende tijd toch af en toe rust vindt en dat het nieuwe huis je bevallen zal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal! Het maakt idd nieuwsgierig naar meer. Op een moment moet ik wel een grote stap maken van dat de HP in bed ligt naar dat ze met zijn allen in de kelder staan. Misschien een witregel tussen de tweede alinea [Ik verstijfde en bleef op bed liggen met de dekens tot aan mijn neus strak om mij heen getrokken. Er klonk iets door in de stem van mijn moeder waar ik nog geen naam voor had maar dat mij diep raakte en me een gevoel van onveiligheid gaf.] en de derde [ Of ze ons geroepen heeft herinner ik mij niet meer, wel dat we allemaal in de kelder stonden, met onze voeten tot aan de enkels in het water.]?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
-Ton Badhemd, Bedankt voor je mooie woorden en fijn dat je het met plezier hebt gelezen. Vriendelijke groet, Willemina -Meta, Bedankt voor je compliment en duim. Een moeder die haar hele leven bezig is met overleven, denk ik. :) Gelukkig heb ik een koper die mij alle tijd gunt om een ander huis te vinden. Alle leuke huizen zijn echter zó weg en ik ben niet zo'n snelle beslisser. Lastige combinatie ...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes met het vinden van een nieuw huis, Willemina. Een kort kort verhaal dit keer, mooi detail de boterkuip die de spanning breekt. Ik hoop dat je komende tijd toch af en toe rust vindt en dat het nieuwe huis je bevallen zal.
Dankjewel, Odile. Het is inderdaad een erg kort verhaal, eigenlijk meer een fragment. Er komt nog meer - later. :) Ik ben blij dat mijn huis zo snel verkocht is maar de rust is ver te zoeken zolang ik nog niet een ander heb gevonden. Maar wie weet lukt dat ook gauw. Bedankt voor je goede wensen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik hoop dat je leven in de kelder een boek wordt (wanneer je uiteindelijk in je nieuwe huis geïnstalleerd bent)
Schrijvenmaar, Dat zijn hele mooie woorden. Dank je wel! Ik heb watervrees - in dit geval: schrijfvrees. Ik ben nog niet boven de 500 woorden per verhaal uitgekomen maar ik heb hier op SOL wel al fragmenten geschreven waarvan het de bedoeling dat ik ze in een boek verwerk. Ik twijfel nog tussen de ik-vorm en de zij-vorm. Maar ja, zoals je schrijft: eerst een nieuw huis. Ik begrijp niet zo goed waarom ik het zo eng vind om een boek te schrijven. Het kan hooguit een flop worden en dan is er nog niets verloren want het was immers ook niets. Nou ja, mijn ego kan natuurlijk wel gekwetst raken - dat zal het zijn. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Bedankt voor je compliment. Daar ben ik blij mee. En ook met je suggestie! Dat vind ik zo fijn hier op SOL: dat er met je meegedacht wordt en dat je schrijftips krijgt. Ik ben het met je eens dat een witregel hier op zijn plaats is. Er is sprake van een (kleine) sprong in de tijd. :) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Hoewel ik deze week nog niet heb gereageerd (met eigen boek begonnen :) ) toch even nav #9: Ik heb /had dezelfde twijfels. Ben nu begonnen in de zij-vorm, omdat ik op die manier de onderdelen waarover familieleden anders denken, niet hoef te verdedigen. Mijn gedachten kunnen in "zij" gewoon mijn gedachten blijven. Voorts begin ik nu met herinneringen rond bepaalde gebeurtenissen, niet persé chronologisch en eigenlijk zonder verdr op te letten (freewriting). Organiseren komt later. Ik volg de aanwijzingen in " je levensverhaal schrijven" van Brenda van Es. Waarom schrijf ik je: ik heb het gevoel dat jouw "leven in de kelder" in een tijd speelt die mij heel bekend voorkomt. Succes met huis en "pen". Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
herkenbaar :o (al is er ook gewoon echt altijd iets anders wat eerst nog zoveel aandacht nodig heeft) maar zolang je mooie fragmenten weet te schrijven doe je dat toch gewoon lekker en wanneer dan de tijd rijp is en de omstandigheden gunstig ... ik vind persoonlijk jouw ik in deze twee fragmenten heel goed werken - en dat je haar 'ik' noemt, en jouw herinneringen laat beleven, hoeft niet te betekenen dat zij 100% jou hoeft te zijn