Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 - De zee

Als kind woonde ik op een eiland. Mijn moeder woonde er ook, en mijn zus. En meester Aalberts, van de vijfde klas, legde wel eens aan, en dat was fijn. Maar de anderen, mijn vader, de buurtkinderen, mijn klasgenoten, de melkboer…, die woonden er niet. Zij waren de zee. Alles wat ze zeiden, borrelde als luchtbelletjes omhoog en als die het oppervlak bereikten was alle klank en betekenis verdwenen. En alles wat ik zei weerkaatste terug op het wateroppervlak en bereikte hen weer niet. Toen ik volwassen werd, zei mijn moeder dat ik van het eiland af moest. Ik dobberde rond op een vlot op een eindeloze zee. Mensen zagen me, of niet - misschien keken ze wel door me heen -, en praatten tegen me, of tegen elkaar, daar kwam ik nooit achter, en haalden hun schouders op, als dat tenminste niet te veel moeite was. En met elk nieuw gezicht dat ik zag werd de zee groter. Ik vermoed dat ik in die tijd wel eens gewerkt heb, en waarschijnlijk heb ik ook wel ergens gewoond, en is er voor me gezorgd - ik ben dat allemaal vergeten. Het kon niet voorkomen dat ik keer op keer verzwolgen werd. En daarna dobberde ik weer verder op mijn vlot. Tot op een dag een man tegen me zei: ‘Als je alleen maar blijft dobberen, dan kom je nergens. Sta op! Loop over het water, tot je ergens bent.’ Ik stond op, ik keek om me heen, en zag alleen maar zee. Maar ik ging lopen. En langzamerhand zag ik wolkenpartijen, vogels die beloftevol voor me uit vlogen, contouren van land. En nu ben ik hier, en jullie luisteren naar me, en denk ik dat ik dat land heb gevonden.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gs een mooi diepgaand verhaal. Ik meen te begrijpen dat de zee metaforisch bedoeld is. Dat HP in zichzelf zit opgesloten en maar weinig mensen toelaat in zijn leven. Tot het moment dat iemand hem de ogen opent en hij er aan toe is (waarschijnlijk) ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi beeld, consequent uitgewerkt (al twijfel ik nog een beetje of het logisch is dat iemand hem aanraadt over het water te lopen)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste gs, Mysterieus verhaal. Ik neig ook naar de interpretatie die Meta geeft: HP laat in zijn jeugd een select groepje mensen toe, daarna stelt hij zich open?? Het wereldvreemde is heel mooi verwoord. :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Liep je als Jezus over het water, zit er een diepe boodschap in je verhaal? Is het een metafoor voor ontwikkeling? Intrigerend. Maar daarom is het ook zo raadselachtig mooi, jouw tekst. Ik lees je met veel plezier.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal met inderdaad een raadselachtige diepere laag die je als lezer zelf in kan vullen. Dat is mooi. Ik heb het met veel plezier gelezen en overdacht.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, weer een mooi verhaal, met een dubbele bodem, fijn dat uiteindelijk iemand de juiste woorden tegen de HP weet te zeggen en hem op het droge trekt... :o Gefeliciteerd met je verjaardag. :o

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees er de weg van een kunstenaar in, waarbij alleen één leraar toegang tot de kunstenaar weet te vinden. In ieder geval weer een mooi verhaal dat iets universeels in zich heeft, meerdere uitleg mogelijk maakt en iets wezenlijks over de werkelijkheid vertelt. Het kan ook gaan over contact, over het vinden van jezelf of juist het kwijtraken van verwondering.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, een mooi, bijna sprookjesachtig verhaal. Ik hou het op een autist die een weg naar buiten gevonden heeft.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Naast het lopen op het water lees ik een oudere religieuze component in de belofte van vogels en de contouren van land - de duif met het olijftakje als teken dat het water zakt na de zondvloed (Genesis 8) Daarmee wordt het wat veel naar mijn smaak. De allegorie - het eiland in de zee als beperkt contact - is al sprekend genoeg.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen, dank voor jullie reacties @Meta. Ja, het is een metafoor.
[...] maar weinig mensen toelaat in zijn leven.
klinkt als een bewuste keuze. Ik zou zeggen: ... maar weinig mensen kan toelaten in zijn leven. @schrijvenmaar. Er zit vast ook iets metaforisch aan "over het water lopen". Maar het is natuurlijk ook zo dat, toen ik dat beeld had, hem niet meer kwijt wou (of het nou wel of niet logisch is). @Ton, zie mijn reactie op @Meta @maddbrug. Ik zie de hp niet bepaald als een Jezus-figuur, al denk ik wel dat je wel degelijk een religieuze invulling zou kunnen geven aan mijn verhaal @Riny, @marceline, dank jullie wel @Blavatski. Aan de verkeerde (?) kant van de 50. Maar toch: dankjewel. @Odile. De kunstenaar vind ik verrassend. Maar... eigenlijk hebben kunst en communicatie best wel veel met elkaar te maken. @Dos. Ik heb twee autistische zonen, en ik ben zelf een computernerd, dus jouw interpretatie komt niet zo heel vreemd op mij over. @janp. Dat je in lopen op het water een religieuze component ziet, is vrij logisch. Maar de wolken, de vogels en de contouren van land had ik toch eigenlijk gehaald uit verhalen van zeevaarders. De nabijheid van grote landmassa's kun je merken aan de vogels en de locatie van eilanden wordt vaak verraden door wolken. Kan nog steeds teveel zijn natuurlijk.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs,
@janp. Dat je in lopen op het water een religieuze component ziet, is vrij logisch. Maar de wolken, de vogels en de contouren van land had ik toch eigenlijk gehaald uit verhalen van zeevaarders. De nabijheid van grote landmassa's kun je merken aan de vogels en de locatie van eilanden wordt vaak verraden door wolken.
Dat gebeurt in het verhaal van Noach ook: de vogels wegsturen tot ze terugkomen met een takje - en uiteindelijk wegblijven: er is dus land. Zodoende kwam ik erop, hoofdstuk 8 in Genesis.