Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 – Smeltwater van de ziel

Terwijl de regen tegen de ramen van haar slaapkamer kletst, zucht ze diep en roept naar de kinderen, die in de kamer ernaast met elkaar aan het ruziën zijn, dat ze op moeten houden. Zou er ooit een eind komen aan de eindeloze ruzies die er altijd zijn sinds ze in deze hel zijn beland. Het liefst zou ze blijven slapen om de gevolgen, die de ijzige realiteit met zich meebrengt, niet te hoeven zien. Snel schiet ze in haar joggingbroek en oude shirt, haalt haar handen door haar krullen, zucht diep en zet een vriendelijk gezicht op. Ze loopt naar de keuken om limonade in te schenken voor de kinderen, die nu op de bank hangen en in een geladen stilte een tekenfilm aan het kijken zijn. Ze voelt zich vaag en kan niet goed denken, haar lijf doet pijn, het lijkt of ze er niet is. Ze praat met de kinderen, lacht om hun grappen, helpt hun speelgoed opruimen, kookt een warme maaltijd, knuffelt en brengt ze naar bed. Ze doet wat ze moet. Haar lichaam voelt strak gespannen onder een koude wattendeken van gevoelloosheid. Ze trekt een warm vest aan. Haar tranen zijn bevroren, de brok in haar keel doet pijn. Morgen kan het, morgen hoeft ze niet te zorgen, morgen mag zij er zijn. Stil zakt ze opnieuw in het bubbelende water en geeft zich over aan de koesterende stralen die haar ziel masseren. Ze mijmert over haar vermoeide leven terwijl de warmte troostend door haar heen trekt. Haar gezicht is nat, een traan vindt zijn weg door haar bevroren gevoel van niet gehuild verdriet. Nog een dag en dan moet ze weer naar huis, liever dook ze onder. Ze huilt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Crystalmarga, Ik weet niet goed wat te denken. Hp en kinderen zijn samen in deze hel beland, in dat huis. Kinderen reageren het af door ruzies. 'Het liefst zou ze blijven slapen om de gevolgen, die de ijzige realiteit met zich meebrengt, niet te hoeven zien.' Ik zou denken, liefst wil ze zo snel mogelijk het huis uit om de gevolgen niet te zien. Maar welke gevolgen? Ergens is er een verkeerde volgorde van zinnen, eerst brengt ze de kinderen naar bed, daarna geeft ze hen te eten. Ze probeert te relaxen door een bad te nemen. 'Nog een dag en dan moet ze weer naar huis, liever dook ze onder.' Het spijt me, ik vind mijn weg niet doorheen je verhaal. Hopelijk kan jij of anderen me meer verklaren. Het zou om mishandeling vd moeder kunnen gaan, evt ook vd kinderen, maar dan die voorlaatste zin, dat ze naar huis moet, begrijp ik niet.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag CrystalMarga. Ik lees je verhaal als van een gedeprimeerde moeder, die in een nare situatie is beland (scheiding, partner overleden?). Ze probeert zo goed mogelijk voor haar kinderen te zorgen. Morgen is er dan een dag voor haarzelf. Het lijkt of ze daarnaar uitkijkt. Je laatste alinea geeft een ander beeld: Nog een dag en dan moet ze weer naar huis.Liever dook ze onder en dan haar verdriet hierover. Is het een idee om wat minder over de zorgen van de moeder voor de kinderen te schrijven en wat meer over moeders gemoedstoestand en evt hoe dat zo is gekomen? Veel succes met schrijven, blijft heel leuk vind ik zelf.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste ChrystalMarga, ik probeer je verhaal te begrijpen, maar slaag daar niet in. Misschien kun je mij op weg helpen door aan te geven (of meer laten doorschemeren) wat hier de situatie is. Nu heb ik dezelfde vragen als Marlie. Naast de titel vind ik dat enkele passages heel mooi haar gemoedstoestand schetsen, zoals [ Haar lichaam voelt strak gespannen onder een koude wattendeken van gevoelloosheid. Ze trekt een warm vest aan. Haar tranen zijn bevroren, de brok in haar keel doet pijn. ] en [ Stil zakt ze opnieuw in het bubbelende water en geeft zich over aan de koesterende stralen die haar ziel masseren. Ze mijmert over haar vermoeide leven terwijl de warmte troostend door haar heen trekt. ] Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chrystalmarga, Je hebt een kapotte ziel neergezet, ze is geestelijk aan flarden gescheurd, maar hoe nu verder. Zal het morgen weer goedkomen, omdat ze er dan mag zijn; het is wel een beetje verwarrend. Je maakt me nieuwsgierig.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik goed vind aan jouw verhaal is de beklemmende sfeer die je neerzet. Maar het is niet duidelijk waar die vandaan komt. Gaat het om een depressie, om een groot verlies, om een echtscheiding? Daarbij komt dat de chronologische wijze van vertellen plotseling verbroken wordt: eerst de kinderen naar bed, dan koken, waardoor je onnodig verwarring zaait in jouw verhaal. Op het moment dat je schrijft hoef je nog niet de tijdslijn in de gaten te houden, wanneer je herschrijft, let daar dan op als je weet dat je de neiging hebt associatief te schrijven. Soms is een klein zinnetje genoeg om duidelijk te maken hoe de situatie is, dat geeft oriëntatie aan de lezer die niet jouw gedachten raden kan. 'Waar is papa?' of 'Ik wil morgen niet naar papa!' maakt het verschil.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Crystalmarga, Ik weet niet goed wat te denken. Hp en kinderen zijn samen in deze hel beland, in dat huis. Kinderen reageren het af door ruzies. 'Het liefst zou ze blijven slapen om de gevolgen, die de ijzige realiteit met zich meebrengt, niet te hoeven zien.' Ik zou denken, liefst wil ze zo snel mogelijk het huis uit om de gevolgen niet te zien. Maar welke gevolgen? Ergens is er een verkeerde volgorde van zinnen, eerst brengt ze de kinderen naar bed, daarna geeft ze hen te eten. Ze probeert te relaxen door een bad te nemen. 'Nog een dag en dan moet ze weer naar huis, liever dook ze onder.' Het spijt me, ik vind mijn weg niet doorheen je verhaal. Hopelijk kan jij of anderen me meer verklaren. Het zou om mishandeling vd moeder kunnen gaan, evt ook vd kinderen, maar dan die voorlaatste zin, dat ze naar huis moet, begrijp ik niet.
Het is een fragment uit het leven van een vrouw die in haar gezin te maken heeft met huiselijk geweld door een partner met een narcistische persoonlijkheid en daardoor te kampen krijgt met psychische klachten. De gevolgen van dit en de bijkomende scheiding zorgen voor nog meer druk, financiële moeilijkheden en bemoeienis van instanties. Door meerdere dagen te ontspannen in warmwaterbaden gaat ze weer voelen en kan ze het alles iets beter aan. Vanwege de beperking van het aantal woorden heb ik wellicht bepaalde informatie niet gegeven waardoor het een verhaal is geworden dat vragen oproept. De volgorde van zinnen zijn meer algemeen bedoeld en niet perse op die specifieke dag. Ik denk dat dat wel beter is dus heb t aangepast. Dank je wel voor het lezen en reageren!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag CrystalMarga. Ik lees je verhaal als van een gedeprimeerde moeder, die in een nare situatie is beland (scheiding, partner overleden?). Ze probeert zo goed mogelijk voor haar kinderen te zorgen. Morgen is er dan een dag voor haarzelf. Het lijkt of ze daarnaar uitkijkt. Je laatste alinea geeft een ander beeld: Nog een dag en dan moet ze weer naar huis.Liever dook ze onder en dan haar verdriet hierover. Is het een idee om wat minder over de zorgen van de moeder voor de kinderen te schrijven en wat meer over moeders gemoedstoestand en evt hoe dat zo is gekomen? Veel succes met schrijven, blijft heel leuk vind ik zelf.
De beperking van 300 woorden zorgden ervoor dat ik het zo heb geschreven. Het zorgen voor de kinderen maakt deel uit van haar moeizame leven. Iedereen staat onder druk door het huiselijk geweld en moeders gemoedstoestand. Ze zijn in een vicieuze cirkel terecht gekomen waaruit niet te ontsnappen valt door de mentale gezondheid van de moeder. Dank je wel voor het lezen en reageren!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste ChrystalMarga, ik probeer je verhaal te begrijpen, maar slaag daar niet in. Misschien kun je mij op weg helpen door aan te geven (of meer laten doorschemeren) wat hier de situatie is. Nu heb ik dezelfde vragen als Marlie. Naast de titel vind ik dat enkele passages heel mooi haar gemoedstoestand schetsen, zoals [ Haar lichaam voelt strak gespannen onder een koude wattendeken van gevoelloosheid. Ze trekt een warm vest aan. Haar tranen zijn bevroren, de brok in haar keel doet pijn. ] en [ Stil zakt ze opnieuw in het bubbelende water en geeft zich over aan de koesterende stralen die haar ziel masseren. Ze mijmert over haar vermoeide leven terwijl de warmte troostend door haar heen trekt. ] Met vriendelijke groet, Ton Badhemd
Het is een fragment uit het leven van een vrouw die in haar gezin te maken heeft met huiselijk geweld door een partner met een narcistische persoonlijkheid en daardoor te kampen krijgt met psychische klachten. De gevolgen van dit en de bijkomende scheiding zorgen voor nog meer druk, financiële moeilijkheden en bemoeienis van instanties. Door meerdere dagen te ontspannen in warmwaterbaden gaat ze weer voelen en kan ze het alles iets beter aan. Vanwege de beperking van het aantal woorden heb ik wellicht bepaalde informatie niet gegeven waardoor het een verhaal is geworden dat vragen oproept. Dank je wel Ton voor het lezen en reageren!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chrystalmarga, Je hebt een kapotte ziel neergezet, ze is geestelijk aan flarden gescheurd, maar hoe nu verder. Zal het morgen weer goedkomen, omdat ze er dan mag zijn; het is wel een beetje verwarrend. Je maakt me nieuwsgierig.
Het is inderdaad een verwarrende situatie die voorlopig nog niet voorbij is. Moeder en de kinderen zijn niet zonder schade gebleven door het huiselijk geweld, de gevolgen laten zich nog jaren gelden. In de loop van de tijd treedt herstel op maar de littekens gaan niet weg. Schrijfvoer voor een trilogie! Dank je wel voor het lezen en je reactie!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik goed vind aan jouw verhaal is de beklemmende sfeer die je neerzet. Maar het is niet duidelijk waar die vandaan komt. Gaat het om een depressie, om een groot verlies, om een echtscheiding? Daarbij komt dat de chronologische wijze van vertellen plotseling verbroken wordt: eerst de kinderen naar bed, dan koken, waardoor je onnodig verwarring zaait in jouw verhaal. Op het moment dat je schrijft hoef je nog niet de tijdslijn in de gaten te houden, wanneer je herschrijft, let daar dan op als je weet dat je de neiging hebt associatief te schrijven. Soms is een klein zinnetje genoeg om duidelijk te maken hoe de situatie is, dat geeft oriëntatie aan de lezer die niet jouw gedachten raden kan. 'Waar is papa?' of 'Ik wil morgen niet naar papa!' maakt het verschil.
Het gaat om huiselijk geweld, een depressie en een scheiding. Vanwege de beperking van 300 woorden heb ik dat in het midden gelaten. Ik had die zinnen meer algemeen bedoeld, niet perse op die dag. Maar ik vind dat wel beter en heb het inmiddels aangepast, dank je wel! Ik schrijf inderdaad vaak associatief, ik zal je advies ter harte nemen net zoals wat je zegt over oriëntatie geven aan de lezer. Dank je wel voor je reactie en voor het lezen!