Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 – Water

Er heeft zojuist een meeuw op mijn kop gepoept. Maar ik vind het niet erg. Als je zo lang in het water ligt als ik, vind je niets meer erg. Ik dobber hier al sinds gistermiddag. Hangend aan mijn roze Hello Kitty luchtbed in de Straat van Gibraltar, ergens tussen Marbella en Marokko. Al watertrappelend ga ik zuidwaarts met de stroming mee. Op een rubberboot roeien gehavende mensen de andere kant op. Met holle ogen en open monden kijken ze me na; ik ga de verkeerde kant op, in bikini. Afrika lijkt zo dichtbij, glooiende heuvels in de verte. De Berbers in de Rif. Ik kan de geuren van de tajines met kip- of lamsvlees en onbekende kruiden ruiken en ik hoor de Arabische klankcadans. Als ik aanspoel wil ik met deze zeebenen niet meer opstaan of lopen maar zitten op de rug van een kameel. En meedeinen op zijn ritme door de gortdroge woestijn. Met zand in mijn haar en geen water, nooit meer water. Als ik hier nog langer hang krijg ik schubben. Zeewier prikt tussen mijn benen, mijn tenen met verschrompeld vel als door badwater. Mijn schouders en neus al jeukend verbrand. Dat wordt vervellen. Warm en koud geeft hetzelfde gevoel. Zeewater is natter dan kraanwater. Wat is droog? Ik ben het vergeten. Mijn armen voelen alsof er gewichtjes aan hangen. Het kost mij elke golf meer moeite om het luchtbed vast te houden met mijn onderarmen geplakt aan het roze, warme plastic. Ik laat me langzaam achterover in het water zakken, probeer met mijn voeten de bodem te raken. Een bodem van rotsen of zand. Dat maakt mij niet uit. Een vis raakt mijn kuit, glibberig warm. Met blauwe vingers houd ik het luchtbed nog vast. Rode gellak met briljantjes heeft de zeereis niet overleefd. Ik gooi mijn hoofd achterover in mijn nek. Mijn blonde haren maken een waterwaaier, als een pauwenstaart. Mijn tenen reiken naar de zeebodem. Zout water smaakt zoet. Ik ben zwaar en nat. Ik strek mijn vingers en laat los. Alles is water.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Op een of andere manier maak ik de vermoeidheid mee door de kortere zinnen op het eind. Dat vind ik knap gedaan. Wat mij wel opviel was de waaier van haren. Je beschrijft het goed vanuit de persoon vind ik, maar ze kan onmogelijk zien hoe haar haren uitwaaieren. Je gaat dan als het ware even uit het personage.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, met veel zintuiglijke waarnemingen en details die de belevenis een beeldend geheel maken. Het komt niet altijd even geloofwaardig over, bijvoorbeeld de bootjes die ze tegen komt en dat de mensen haar maar laten. Maar als ik eenmaal in het verhaal en de beleving zit kan ik dat ook wel weer los laten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij wel opviel was de waaier van haren. Je beschrijft het goed vanuit de persoon vind ik, maar ze kan onmogelijk zien hoe haar haren uitwaaieren. Je gaat dan als het ware even uit het personage.[/quote] Hier had ik zelf ook twijfels over... Dank voor de feedback!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
wbt de haren: het is zo'n bekend gezicht en gevoel, dat je dat weldegelijk als zodanig van jezelf kunt ervaren, zonder dat je het kunt zien

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanacuario, Beeldend stuk. Goed gedaan.
De berbers in het Rif.
Ik neem aan dat je niet de kleedjes bedoelt maar het volk - Berbers ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanacuario, Leuk verhaal, maar kun je niet zo hier en daar een witregel toepassen? Het is dan prettiger lezen. De zinnen zijn ook wel erg kort. Het leest dan niet vloeiend en dat nog wel over een luchtbed in het water... Verder heb je het beeldend geschreven.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sanacuario, Je hebt het op zo'n manier geschreven dat ik het verhaal echt mee beleef. Het doet ook wat komisch aan, het hoofdpersonage dat bijna nonchalant met haar roze luchtmatras en nagellak ronddobbert, een groep uitgehongerde vluchtelingen passeert (neem ik aan?) maar uiteindelijk zelf verdrinkt.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi weergegeven, gewaarwordingen van warme lucht en koud water, tajines en kruiden in gedachten. Eerst dacht ik dat je op het luchtbed lag, maar eigenlijk stuw en duw je het met gestrekte armen en watertrappelend verder. Dan kan ik me dit niet inbeelden: "Ik laat me langzaam achterover in het water zakken, probeer met mijn voeten de bodem te raken." Langzaam achterover, maar je zwemt op je buik? En dan zakken? Dan maak je een achterwaartse tuimeling? Je bedoeling om even snel de bodem raken, lijkt me onmogelijk. De Straat is dieper dan twee meter. ;) Even dit: Het is 'de' Rif, het rif heeft een andere betekenis. OverleefD Die eerste zin slaat goed aan! Gelukkig is het een gedachte, kan je "kop" gebruiken i.p.v. hoofd!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve mensen, Dit was de eerste keer dat ik een verhaaltje op dit forum heb geplaatst. Wat een ontzettend leuke, opbouwende reacties, dank daarvoor! Ik ga het een en ander aanpassen en zal zeker vaker gebruik maken van dit forum. Groet, Sandra

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel bijzonder, ik zie je al gaan op je roze luchtbed. Het is wel een heel eind hoor. Mooi de details van nagellak, ik zie het voor me. Leuk om meer van je te gaan lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Sandra, mooi in de belevende ik-vorm geschreven, mooi afgerond geheel dat bij mij een indruk achterlaat, waar ik dan over ga nadenken. Waarom gaat zij juist tegen de vluchtelingenstroom in naar Afrika? Door dit te lezen reis ik mee. Ik ben benieuwd wat je nog meer schrijven gaat.