Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 - Ik wil niet klinken als...

Ik wil niet klinken als mijn geweten. Mijn geweten geeft geen goed beeld van mij. Ik ben wat ik doe. Als je me wilt leren kennen, moet je kijken naar wat ik doe. Ik heb tachtig man onder me. Ik geef ze eenduidige, vastbesloten bevelen. Elk spoor van twijfel, van empathie, breekt hun moreel. Duidelijkheid, dat ben ik, zo denk ik. Niet dat ik nooit iets voel. Dat opstanden neergeslagen moeten worden, staat buiten kijf. Toch heb ik sympathie voor de opstandelingen: hoezeer misleid ook over de route naar vrijheid, dat is wel hun streven. Terwijl mijn mannen…, ik zou niet weten wat hun dromen zijn, hun loyaliteit is gekocht met geld. En hun vrouwen en kinderen? De keizer was duidelijk in zijn bevelen. Ik heb er een nacht met Antonius over gediscussieerd. Antonius, een centurio, net als ik, een vriend. ‘Een paar jaar geleden hebben we hier ook al een opstand neergeslagen,’ redeneerde hij, ‘als we niet over een paar jaar, en daarna weer, en daarna weer, dezelfde problemen willen krijgen, moeten we nu het zaad van de opstand wegslaan. En dat vind je bij de vrouwen en de kinderen.’ En ik haalde een filosoof aan: ‘Je bent niet alleen schuldig aan de zaken die je in je verleden hebt gedaan, maar ook aan de zaken die je nog gaat doen, zelfs al ben je je daar nog niet van bewust. Die kinderen zijn voorbestemd tot oproer. Ze zijn even schuldig als hun vaders.’ Zo drukten Antonius en ik onze gewetens weg, en stond ons niets in de weg om onze mannen met ferme taal te leiden. Mijn geweten heeft geen invloed op mij. Hoogstens op het aantal glazen wijn dat ik drink. Ik wil niet klinken als mijn geweten. Gewetens bouwen geen wereldrijk. Gewetens brengen geen vrede.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, ik wil niet klinken als ... degene die je altijd complimenteert met je mysterieuze, aantrekkelijke wijze van schrijven. M.i. is het hier een schrijfcommunity waarin je geeft en neemt. Of andersom. ;)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dagboekpagina van een centurio. Dat zijn sympathie voor wat de opstandelingen nastreven de Romeinse keizer maar niet ter ore komt. Deze zin "En hun vrouwen en kinderen?" - staat volgens mij op een verkeerde plaats. Nu lijkt het te verwijzen naar vrouwen en kinderen van de Romeinse soldaten. Vlot en strak geschreven.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Sterke overpeinzing van de HP - wat ik hierbij mis is een letterlijk decor. Waar bevindt HP zich, kijkt hij vanaf een balkon over de stad, is hij op weg naar de kazerne om zijn mannen toe te spreken; zit hij aan de maaltijd met zijn vrouw en overpeinst hij daarom zijn daden terwijl zij de bokalen vult (?)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, ik word meegenomen in je overpeinzing. Je maakt op een bijzondere manier onderscheid tussen hoe HP is en hoe hij handelt. Knap gedaan, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, ... 'het zaad van de opstand wegslaan'. Hoe kom je daar op? Het trof me diep, dat kwam waarschijnlijk doordat ik net begonnen was aan: "De opvolger" - Tiberius en de triomf van het Romeinse Keizerrijk - van Willemijn van Dijk. Hoe wreed toen 17 v.C. en nu nog. Knap verhaal van je.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven en waarschijnlijk zeer waarheidsgetrouw. Als heerser over een rijk was er geen ruimte voor gevoeligheid en sympathie - het rijk moest voortbestaan. Zoals eerder hierboven al eens genoemd, zou een stukje decor wel een prettige aanvulling zijn.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank Het is geen onwil ;) @leeghoofd, dankjewel Met "En hun vrouwen en kinderen?" heb ik wat lopen puzzelen. Maar wellicht niet genoeg. @janp, ik zou het een terugblik willen laten zijn. Maar dat komt er inderdaad niet echt uit. Ik denk dat je een goede suggestie geeft door wat meer aandacht te geven aan de omstandigheden waarin hp zijn verhaal vertelt. @Connie, in wezen ben ik een optimist, die probeert te geloven dat iedereen die 'slecht' doet, daartoe door de omstandigheden gedwongen is. @Riny, mijn inspiratie waren de Romeinse oorlogen tegen Dacië (ongeveer 100 A.D.). De tweede oorlog mondde waarschijnlijk uit in genocide en wordt beschouwd als de enige genocide tijdens de Romeinse heerschappij. @Marije, dankjewel. Ik denk verder na over het decor.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
GS, Alles is wel gezegd. Toch wil ik even kwijt dat ook ik het met plezier gelezen heb. En een stukje decor zou idd wel prettig zijn maar ik begrijp ook dat dat wellicht wat lastig te doen is in combinatie met een overpeinzing. Hoewel...