Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 135 - uitstel

Ik wil niet klinken als mijn zusters die het uitschreeuwen van de pijn wanneer ze hun kinderen baren. Ik wil niet ieder jaar een nieuwe baby aan mijn borst. Ik wil niet onderdanig zijn aan een man. Ik wil vrij zijn. Ik wil geneesvrouw worden. Een paar weken geleden liepen moeder en ik door ons kamp. Ze wees naar een jongen die op zijn duim stond te zuigen. De zoon van een van de beste jagers van onze stam. “Je zult nooit honger hebben, Mare”, zei ze, “zijn vader leert hem nu al met de speer om te gaan. Zodra je je bloedingen krijgt ga je naar zijn vuurplaats." De jongen staarde mij aan. Een dom lachje verscheen op zijn breed gezicht. Ik rilde van afschuw. Heel mijn wezen verzette zich. “Ik wil niet, moeder", schreeuwde ik terwijl ik me van haar losrukte. Ik vluchtte het bos in. Wanhopig en boos. En liet mij op de grond vallen, tussen de hoge varens die mij opvingen en troostten. Ik miste mijn grootmoeder, zij was de geneesvrouw van onze stam geweest. Van haar had ik geleerd om zelfstandig te zijn. Maar grootmoeder was teruggekeerd naar de wereld van de geesten. Ze had me beloofd dat ze mij zou helpen als ik het moeilijk had. “Dan moet je knielen, je handen naar de hemel uitstrekken en heel sterk aan mij denken”, had ze gezegd. Ik knielde, hief mijn handen en riep haar naam. Er kwam geen antwoord. Treurig keek ik in het rond. In de hoop een glimp van grootmoeder op te vangen. Maar niets. Wel rook ik een kruid dat tussen de varens groeide. Met een schok herinnerde ik mij dat grootmoeder mij had geleerd dat dit kruid de maandelijkse bloedingen tegenhield. Ik lachte en danste op de weg terug naar onze vuurplaats. (uittreksel van "Mare", een boek in wording)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal van een krachtige, zelfbewuste jonge vrouw, Blavatski! De band met de grootmoeder en haar ingeloste belofte vind ik een mooi gegeven. De titel is ook raak. Complimenten! NB dit is opdracht #135, niet #134. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski, wat een prachtig verhaal. Heerlijk zo'n grootmoeder. Fijn dat je het kruid vond... Dat bewijst alweer dat we de antwoorden op onze vragen om ons heen moeten zoeken en dat we ze uiteindelijk kunnen vinden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, Mare, een boek in wording, hoe goed van u! Het fragment dat we lezen is veelbelovend. Ik heb een hang naar vuurplaatsen en weet dat ik weleens over de steppen heb gerend. :) Ik blijf zeggen dat u veelzijdig in uw schrijven bent. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ook ik heb met plezier dit prachtige verhaal gelezen. Bijzonder toch dat door de eeuwen heen de worsteling van ons vrouwen dezelfde blijft. Ik ben benieuwd naar het boek. Verder ben ik ook heel benieuwd wat dit bijzondere kruid is. Misschien een idee om het bij de naam te noemen cq om het een naam te geven?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Ton voor je enthousiaste reactie. Het geeft me de moed om het manuscript van "Mare" af te werken. Het is klaar maar ik moet de puntjes nog op de i zetten. :o Ook nog mijn dank om mij te wijzen of het nummer van de opdracht!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, fijn dat je mijn uittreksel uit het verhaal van Mare mooi vond. Dank je wel voor het compliment. Ik zal het begin van het manuscript op proeflezen zetten. :p Kijken hoe de reactie daar is.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, fijn dat je het uittreksel van mijn manuscript "Mare" goed vindt. Ik ga het begin van dit verhaal op proeflezen zetten. Kijken welke reacties het daar oplevert. Ik heb verschillende manuscripten (onafgewerkte) liggen en ze zijn inderdaad allemaal heel verschillend. Heel raar. Je schreef dat je me ooit een vraag stelde over astrologie (daar heb ik ook een manuscript van klaar liggen), maar ik heb die vraag niet gezien. Wil je ze mij opnieuw stellen en me dan vertellen waar ik die kan vinden, want ik zou je heel graag een antwoord willen geven. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, fijn dat je het uittreksel van mijn manuscript "Mare" kunt waarderen. Ik ga er werk van maken. Schrijven gaat als vanzelf, dat is leuk, maar die rompslomp eromheen daar ben ik geloof ik te lui voor. Ik heb het één keer meegemaakt met "De oude man" uitgegeven bij Bookscout, en dat gedoe is niets voor mij. Het heeft me ook meer geld gekost dan dat het opbrengt. Vooral de verzending naar België maakt het boek te duur om hier te verkopen. Het gevoel echter om je geesteskind in handen te krijgen is onbetaalbaar. :p En het heeft een klein nietig plekje in de stedelijke bibliotheek van Antwerpen. :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, dank voor het compliment en ik ga er werk van maken om het uitgegeven te krijgen. Op proeflezen zal ik het eerste hoofdstuk gaan zetten; kijken hoe men daar reageert. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, fijn dat je zo positief reageert op het uittreksel van "Mare". Een goed idee van je om het kruid een naam te geven. Het bestaat echt, hè! Ik ga eens op onderzoek uit in Google. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, # 9. Middels de envelop onder uw foto - een persoonlijk bericht via Sol - heb ik u tweemaal over astrologie geschreven. Wellicht is het in Spam terechtgekomen. Ik probeer het nog een keer als u er alert op wilt zijn.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, prachtig verhaal weer van uw hand. Ik heb iets gemist, u bent schrijfcoach nu? Zeer verdiende eretitel. Ik ga zeker naar proeflezen uw verhaal lezen en wil heel graag uw boek aanschaffen en lekker lezen in mijn vakantie, die weer gaat komen. Heerlijke gedachte al!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, dank je wel voor de mooie woorden. Leuk dat je nu al geïnteresseerd bent in "Mare". Heb je gezien dat er al een (klein) boek van me gepubliceerd is bij Bookscout? De oude man, deels biografie, deels fictie. Mijn familie en vriendenkring vindt het een mooie roman, maar er is te weinig publiciteit rond gemaakt en te duur in aanschaf. De portokosten van Nederland naar België zijn idioot hoog. Ik ben natuurlijk vereerd om als schrijfcoach hier op SOL mijn bijdrage te kunnen leveren. :o

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smaakt idd naar een langer verhaal. Wordt opgevolgd! Het zich bewust worden van haar lichaam, dat ze voorbestemd is om bij de vuurplaats ve nog-steeds-jongen te gaan wonen maakt haar niet blij. Geluk gewenst met de promotie!