Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 135 Ochtendmijmering

“Ik wil niet klinken als een of andere babysitter, maar kom nou verdomme eindelijk eens jullie nest uit, stelletje lapzwansen!” Haar intens blauwe ogen, haar vochtige, volle lippen en haar hese “Oh Paul..” wonden me enorm op. We vreeën hartstochtelijk verder en ik nam nog een papertrip. Met een gele U-boot zouden we de Elbe af zakken richting Noordzee op een magische en mysterieuze tocht. Vanuit de Centenlaan, langs aarbeienvelden en de tuin van de octopus de zon achterna naar de Noorse wouden. We droegen alle vier felgekleurde uniformen en schreden daarna de trap af in een witte smoking met ieder een roos in de revers, drie rode en een zwarte. Blootsvoets liep ik het zebrapad over met de geestelijke, de grafdelver en de begrafenisondernemer terwijl overal onherkenbare muziek klonk, want achterstevoren afgespeeld. “…. nest uit, stelletje lapzwansen!” Ik schrik wakker van Tony’s geschreeuw. Half dronken, half stoned, draai ik me nog eens om. “Hey Tony, relax man” zegt John “laat ons eerst eens wakker worden en fatsoenlijk ontbijten, voordat je …” “Wakker worden? Het is verdomme al twaalf uur en over een uur beginnen de sessies in Studio Rahlstedt!” Ik blijf nog even liggen en denk terug aan het gesprek met Stuart, vorige week. Een aardige gast, maar zijn basprestaties konden beter. Hij wilde liever naar de kunstacademie hier in Hamburg en zou volgende maand niet met ons mee terug gaan naar Engeland. Daarom ben ik gaan bassen. Vandaag duiken we de studio in om de life-opnames met Tony van de afgelopen dagen nog wat bij te schaven en nieuwe nummers op te nemen. Zoals het instrumentale ‘Cry for a shadow’, dat John en George hebben geschreven. Een heerlijk nummer om te bassen! Ja, dit is mijn leven, concludeer ik tevreden; ik wil niets anders meer dan deze band!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee leuk, Ton: Beatles en Paul MacCartney. Af en toe is het verhaal wat wazig, zeker in de tweede alinea maar dat is wel heel passend bij de sfeer die je wil neerzetten. Dus in die zin, geslaagd! Enig verhaal, met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marceline, dank voor je fijne reactie. Blij dat je meteen de Beatles en Paul McCartney eruit haalt. Het wazige komt door de papertrip (zie http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/LSD). Dat bood mij tegelijkertijd de mogelijkheid om allerlei Beatles-dingetjes te laten terugkomen, zoals platenhoezen en songtitels. In het echt gingen ze op 24 juni 1961, 6 dagen na Paul's 19e verjaardag, de opnamestudio in met Tony Sheridan als diens begeleidingsband en had bassist Stuart Sutcliffe de band net verlaten om in Hamburg naar de kunstacademie te gaan, waardoor Paul is gaan bassen. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton Badhemd, verkeerde jij even in een sfeer van-heb-ik-jou-daar! Leuk hoor, om zo mee te kunnen leven. In eerste instantie dacht ik: waar heb je 't over! Maar door het verhaal nog een keer te lezen werd het duidelijker. Heb je het stukje geschreven met muziek van de Beatles in je oren?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, dank voor je leuke reactie. De Beatles zijn mijn jeugdidolen, vandaar. Ik was nog net geen 8 toen deze scene zich in werkelijkheid voltrok, althans de opnamen in Studio Rahlstedt. Het vertrek van Stuart Sutcliffe, hun rol als begeleidingsband van Tony Sheridan in Hamburg en het nummer dat John en George hebben geschreven zijn ook echt. Evenals mijn passie voor de Beatles en muziek ;) Verder is het fictie, gecombineerd met wat research (LSD, het verhaal dat Paul al vroeg dood zou zijn gegaan) en wat ik ooit over de wilde jaren 60 heb opgevangen. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, ik vind de tweede alinea van jouw tekst mooi. poëtisch zelfs. Met een U-boot langs aarbeienvelden. Ik droom hier bij weg. Op blote voeten met de grafdelver. Een kleine opmerking die ik eerder ergens maakte; vermijd richting (op Sol is er over geschreven door Thérèse). Zeg eerder naar de. Er wordt zoveel informatie in de andere alinea's gegeven en ook zoveel namen, dat ik pas. M.i. kun je dit niet in een tekst van maximaal 300 woorden doen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, hartelijk dank voor je reactie. Het mooie poëtische schrijf ik op het conto van enerzijds de LSD en anderzijds de heren Lennon en McCartney, die in de jaren 60 zo veel indruk op mij (en ook op vele anderen) hebben gemaakt, zie #2. Fijn te lezen dat ook jij daarbij wegdroomt. De hoeveelheid informatie; is inderdaad wel een dingetje als je maar 300 woorden mag gebruiken, maar ik moest dit verhaal echt maken; ik was het aan mijn idolen verplicht.... ik hoop dat je het mij vergeeft, na kennisneming van #2 en #4. Het aantal namen vind ik wel meevallen, als je bedenkt dat John, Paul, George en Ringo natuurlijk cultureel-historisch gezien gesneden koek zouden moeten zijn, zodat je alleen Tony en Stuart als niet-Beatles-adept als nieuw zou kunnen ervaren. Maar misschien ben ik, als fan, niet geheel neutraal in dezen... :o V.w.b. "richting" vs. "naar"; ik kende deze discussie nog niet, neem hem mee voor een volgend schrijfsel. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, nee, de tweede alinea schrijf ik op jouw conto. Niet op LSD van indertijd. Ik lees hier nogal vaak dat schrijvers zich beklagen over het aantal toegestane woorden dat zij 'mogen gebruiken'. Het is juist de kunst om binnen de gestelde limiet te blijven en een plausibel verhaal neer te zetten. Ik blijf erbij dat je te veel informatie en namen geeft in 300 woorden. Ongeacht 4 x Beatles en 2 x outsiders.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, eerlijk is eerlijk; ik aanvaard onder dankzegging je complimenten voor de 2e alinea, nuchter en wel. Ook jouw punt mbt het max aantal woorden erken ik. Eerder gaf ik al aan dat ik het een uitdaging vind me aan dat max te houden (zie mijn bijdrage #133 Discussie, reactie #2). Ik ga er in de praktijk meer op letten dat te doen zonder te veel info en namen erin te willen stoppen. Hartelijk dank dat je me deze spiegel voorhoudt. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd