Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 Bevrijding

Gearmd neem ik Henriette mee van de lift de hotelkamer in. Twee jaar geleden stierf mijn Annemarie. Wij hadden het goed samen, maar kenden tot mijn verdriet weinig intimiteit. Ik berustte daarin; ik was stapelgek op Annemarie en vreemd gaan kon en wilde ik niet. Door Annemarie’s dood stortte mijn wereld in, ik gleed af en kwam niet meer overeind. Een therapeut voor rouwverwerking liet mij inzien dat er ook een behoorlijke dosis teleurstelling en woede in mij zat. Mijn gevoelsleven had zich nauwelijks kunnen ontplooien. De therapeut stelde voor dat gevoelsleven voorzichtig te gaan verkennen en uitbouwen. Zo schreef ik me, onwennig, in op een datingsite. Daar ontmoette ik Henriette, we bleken allebei zestigers en hadden beiden onze partner verloren. Vanochtend dronken we koffie op een terrasje aan de kust. Daarna maakten we een lange strandwandeling, we praatten allebei honderduit en lachten veel. En gaven de eerste kussen. Eén blik volstond toen we een hotel vlak achter de duinen zagen. In de hotelkamer kussen we elkaar innig. We ontspannen en omhelzen elkaar steviger, worden vrijer. Ik masseer haar rug en billen, mijn lippen verkennen haar gezicht en hals. Voorzichtig betast ik haar borsten, Henriette kreunt goedkeurend. Haar gekreun en mijn strelingen maken ons opgewonden en ongeduldig. We kleden elkaar uit, ik til Henriette in bed en kruip dicht tegen haar aan. Als ik in haar ben, scandeer ik in gedachten op het ritme van mijn stoten “An-ne-ma-rie, An-ne-ma-rie”. Even later lig ik met gesloten ogen naast Henriette, houd mijn tranen binnen. Tranen van mislukking en onmacht. Henriette vleit zich tegen mij aan, streelt me. Fluistert lieve woordjes in mijn oor, knijpt zachtjes in mijn neus, kust me overal. Daardoor ga ik weer in haar. In mijn hoofd klinkt nu “Hen-ri-et-te, Hen-ri-et-te”. Daarna kijken we elkaar diep in de ogen, voldaan en gelukkig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd: Tweede alinea: zo schreef ik ipv zo ik schreef Mijn gevoel zegt me sneller in het verhaal te zitten als na de eerste zin, na de hotelkamer in, de tweede alinea direct begint na een witregel. We kussen tm goedkeurend zouden aan het begin van de vierde alinea een goede show, don't tell zijn. Let wel, dit is slechts mijn mening, Graag gelezen, Connie

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, herkenbaar ook. Ik vraag mij af of de eerste alinea kan worden weggelaten omdat de boodschap van het verhaal, die ontroerend overkomt, misschien daardoor overschaduwd wordt. knap gedaan,Ton.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een intiem verhaal, Ton. Het trouw blijven aan de echtgenote bezorgde verdriet, dat door een nieuwe intimiteit zijn plaats krijgt. Een nieuwe kans krijgen kan zomaar gebeuren. En als je nu eventueel met de tweede alinea begint, met het verleden? Gevolgd door de alinea die eindigt met "Eén blik volstond toen we een hotel vlak achter de duinen zagen." Kan je mss op een of andere manier daarop de eerste alinea laten aansluiten? Idd, "zo schreef ik (me) in op een datingsite" , of "ik schreef (me) in op een datingsite. Mooi!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Connie, Maddy en Marlie, hartelijk dank voor jullie reacties. Ben er blij mee, want je worsteling met een verhaal is geen sinecure (ik begon met ruim 450 woorden!!!) en dan is je blik op enig moment niet meer zo scherp na alle doorhalingen en andere wijzigingen. "Zo ik schreef" is daar een goed voorbeeld van. Ben ook getroffen door jullie positieve reacties, het verhaal raakt je kennelijk. Ik denk inderdaad dat de opbouw zoals Connie die voorstelt het geheel sterker maakt. Anders is de aanloop wel erg lang, en is er al te snel een tipje van de sluier opgelicht voor de lezer. En volgens mij krijg je met de oplossing van Connie een goede binnenkomer; er gaan er 2 een hotelkamer in en de lezer is meteen geprikkeld; hoe gaat dat nu verder? Helaas wordt hij/zij daarin niet meteen bediend, omdat eerst het verleden aan bod komt. Een soort cliffhanger aan het begin, zal ik maar zeggen... Dank jullie wel! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede suggesties heb je gekregen van Connie en de anderen om de volgorde te veranderen van het vertelde. Het thema is denk ik voor veel mensen herkenbaar, zelfs als je nog getrouwd bent - want het raakt aan een angst je partner te verliezen. Je maakt weinig gebruik van suggestie, je vertelt alles. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je duidelijk bent, het nadeel is dat het verhaal weinig mysterieus is, dat er weinig te raden valt. Bij een liefdesscène is een beetje raden soms wel aardig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile Schm: de reactie van u op dit verhaal, over mijn feedback, ervaar ik als groot compliment. @Ton Badhemd: leuke reactie op mijn feedback. Je hebt me goed begrepen. Zelf deze week niet meegedaan. Ik ben druk bezig met de schrijfcursus. Fijne dag, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Ook ik vind het een mooi en intiem verhaal. Ik kan mij wel vinden in de suggestie van schrijfcoach Odille om meer over te laten aan de verbeelding van de lezer en minder te vertellen. Door het vertellende karakter is het voor mij namelijk meer of ik iemands dagboek lees ipv een verhaal, wat uiteraard heel intiem is maar ook wel iets voyeuristisch geeft. Of was dit juist hetgeen je beoogde?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Odile en Marceline, Veel dank voor jullie reacties, ben ik echt blij mee! Vwb de suggestie over raden / verbeelding; ik snap jullie allebei, maar ik aarzel. Want ik had m.i. toch wel enige "expliciete" tekst nodig omdat het scanderen van de namen een wezenlijk onderdeel is van het verhaal. Dan denk ik het nodig te hebben om daar naartoe te werken. Anders is het naar de hotelkamer, huppekee en dan de namen scanderen (bij wijze van spreken). Aan de andere kant; een beetje weergave van het voorspel is toch ook wel aardig voor de lezer? Daar kan nog genoeg bij gefantaseerd worden, denk ik zo. En ik had geen voyeuristische bedoeling, anders was de tekst wel extra expliciet, pikant of zelfs geil geweest. Maar ik vind het erg tof dat jullie zo meedenken; ik heb tenslotte ook nog maar net de eerste schreden op het schrijverspad gezet. Het zet me wel aan het denken en ik wil er nog eens op kauwen. Wil zeker niet vanuit een defensieve houding meteen alle kritiek weg-argumenteren. Zoals gezegd; ik aarzel nog. Nogmaals; hartelijk dank voor jullie reactie en meedenken! Stel ik zeer op prijs! :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel echt niet dat je te expliciet bent hoor, ik gaf slechts een mogelijke schrijfontwikkeling aan. Ik vind het best mooi zoals je het schreef, het leek me een uitdaging om meer met suggestie te werken voor je.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Zeker is een beetje weergave van het voorspel aardig voor de lezer. Ik bedoelde ook niet dat je dat soort zaken weg moest laten maar dat je het anders zou kunnen opschrijven. Nu kies je ervoor de feiten te vertellen, te beschrijven wat ze doen. Je kan er ook voor kiezen om te tonen wat ze ervaren door bijvoorbeeld zintuiglijke werkwoorden (zoals (variaties van) voelen, proeven, ruiken, zien enzo) te gebruiken. Ik hoop dat ik het zo wat beter uitgelegd heb. Het is een les die ik geleerd heb en waarvan ik het leuk vind ze zelf ook toe te passen op mijn verhalen. Maar het is aan jou om met deze suggestie wel of niet iets te doen! Want zoals gezegd: het is ook zo een mooi en intiem verhaal. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Odile en Marceline, Dank jullie wel, wederom! Stof tot nadenken, en opvolgen, ik denk zeker dat daar ontwikkeling in zit. Deze feedback is zeer welkom, vooral Marceline's concrete tips! :thumbsup: :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton Badhemd, een fijnzinnig verhaal over verlies en weer opnieuw beginnen. Ontroerend ook. Je kunt er verder aan sleutelen met bovenstaande tips, maar de esebtie is binnengekomen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Blavatski, blij dat je het mooi vond. Iedereen heeft recht op een (wat mij betreft; ruim bemeten) portie geluk! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd