Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 132 Leegte

Hard en pijnlijk was het, nu ik met één haal het hart uit mijn bestaan had gerukt. Die warme, zachte kern die lang verdoken gevoelens had doen ontwaken en mijn lichaam had doen opleven. Weg. Als een weekdier dat met zijn spieren een éénheid vormt met zijn schelp. Snij de spier weg en neem het leven eruit. Wat blijft, is leegte. Voor ik Jason ontmoette, had ik afstanden afgelegd, in mijn wagen en in mijn hart. Het was bekrast en beschadigd. Daar moest ik mee leven. Om te vermijden dat mijn hart helemaal verbrokkelde, had ik het steen voor steen verstevigd. Jason had die muur niet bekogeld maar heel geduldig onder handen genomen. Hij wroette om de specie tussen de stenen vandaan te halen, dan duwde hij de muur net niet helemaal om. En daar was hij in de fout gegaan, want tussen die onderste stenen begon de wildgroei de kop op te steken. Onkruid overwoekerde en verstevigde de stenen. De vrees had zich dieper geworteld, mijn angsten lieten zich niet lieten drukken. Ik was opnieuw gevlucht. De deur naar mijn recente leven was afgesloten, de deur van mijn vorige leven stond op een kier. Ik wilde het niet herbeleven. Ik huilde en zocht vergeefs een leegte, een schelp zonder mossel, een schelp die bereid was om mij zonder vragen en zonder oordelen op te nemen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, indrukwekkend verhaal, waarin ik de eenzaamheid kan voelen. De laatste zin geeft op een goede manier het onderwerp weer:de leegte. Puntje:mijn angsten lieten zich niet lieten drukken Twee keer lieten Ik struikel een beetje over " angsten lieten zich niet drukkem" voor mij zou wegdrukken duidelijker zijn. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Connie, een snelle reactie van je! De verandering wordt doorgevoerd in mijn tekst. Ik wilde weten of het de juiste boodschap meegaf, dan kan ik het gebruiken in mijn proefleesfragment. Over "drukken" wacht ik af.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'leeghoofd' , werkelijk ik sta paf! Het is fijn lezen en herlezen. Kijk jij vaak naar schilderijen; begint er dan iets te wroeten en te borrelen? (Straks bij yoga zal ik beslist denken aan zand, zee en schelpen)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Riny, Ik bezoek minder musea dan ik zou willen. Flarden, dromen in mijn hoofd, noem het maar zo. Ze verschijnen en verdwijnen even snel, dus moet ik ze grijpen als ik kan! De twijfel is hier mijn gebruik van v.v.t. die veel minder vaak gebruikt wordt dan o.v.t. Hier bvb: 'Om te vermijden dat mijn hart helemaal verbrokkelde, had ik het steen voor steen verstevigd.' of is het ... verstevigde ik het steen voor steen? tips welkom

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schaamrood op mijn kaken: ik heb nog niet zo op tijden gelet. Wel is mij verteld: schrijf zoveel mogelijk in de t.t. om de lezer alert te houden. Wat jouw zin betreft, ik denk aan: 'Om te vermijden dat mijn hart helemaal zou verbrokkelen, heb ik het steen voor steen verstevigd'. Misschien klinkt dat 'zou' niet zo mooi. ... verstevigde ik het steen voor steen, klinkt m.i. beter dan: ... had ik het steen voor steen verstevigd. (Ik bevind mij nu in een doolhof) Ik hoop dat je hulp krijgt van iemand die van wanten weet. Succes

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@'leeghoofd', met name je laatste zin heeft mijn hart. Jij kunt schrijven, dat heb ik je, dacht ik, al eerder gezegd. Een ander mooi detail aan je tekst is dat ik niet weet of de hp een man of een vrouw is. Jason brengt me niet verder. Je bent voor mij duidelijk van Belgische origine. Dit uit zich al in 'verdoken gevoelens'. Ik ben het eens met Connie dat het wegdrukken is en niet drukken. Je leest er overheen dat er twee keer het ww lieten staat. Persoonlijk zou ik nog 'Snij de spier door' en niet 'snij de spier weg' zeggen. Recente en vorige leven vind ik verwarrend. Het komt voor mij min of meer op hetzelfde neer. Vraag in # 4 - beide kunnen; ik geef de voorkeur aan je originele versie. Fraaie tekst.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leeghoofd, Een bijzonder kort verhaal met veel onder de oppervlakte. Mooi beeld: de schelp zonder mossel waarin de hp wil worden opgenomen. Je werkt goed met tegenstellingen ( hard -zacht, de stenen muur -weekdier) Je zou een witregel kunnen plaatsen voor: ”Voor ik Jason ontmoette ..." Een sterke passage, waarin beeldend wordt verteld over een relatie die ondanks alle geduld niet kon standhouden. Taaltechnísch: Ben het met mili eens: snijd de spier los drukken > wegdrukken Een aangrijpend verhaal, dat binnenkomt, omdat je helemaal in het hoofd van de hp bent gekropen. De slotzin vind ik het mooist. Groet Nel Goudriaan