Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#131 Dierlijk

Een scène waarin ik 24 uur volledig voor een lijsttrekker moet zorgen, Ulysses is er niets bij, dacht ik en nam nog een paar winegums uit de pot op tafel. Marianne kwam de fractiekamer binnen en wees naar de pot. ‘Wat is dat?’ Ik twijfelde of ik de winegums uit mijn mond zou halen of snel zou doorkauwen. Een besluit bleef achterwege, ik hield mijn mond stil. ‘Nou?’ Ik stak mijn hand op en kauwde zo snel mogelijk. Marianne schudde haar hoofd. Eindelijk was mijn mond leeg. ‘Winegums,’ zei ik. ‘Ja, dat zie ik en hoe komen die hier?’ ‘Geen idee, het is mijn eerste dag.’ ‘Winegums zijn gemaakt van gelatine.’ Voor het eerst zag ik de ogen van Marianne in het echt. Die op de verkiezingsposter hadden al indruk gemaakt. ‘Dat is een eiwitproduct, om exact te zijn een collageen dat onderdeel is van bindweefsels zoals botten en kraakbeen, afkomstig uit de bio-industrie.’ ‘Juist,‘ zei ik en keek naar de ogen van Marianne. Ze schoof de pot opzij en ging op de tafel zitten. ‘Dergelijke producten horen hier niet, ik zal er een Kamervraag over stellen. Heb je mijn tekst klaar? ’ Ik gaf haar het papier. ‘Ja, ik heb nog niet veel kunnen veranderen. Het is het partijstandpunt in het algemeen, losjes gebaseerd op je eerdere teksten.’ Ze sloeg haar benen over elkaar en las voor: ‘Voorts zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.’ Ze pauzeerde even en keek me over het papier aan. ‘Sterke quote, heel goed.’ Ik knikte en zei: ‘Wist je dat je irissen de structuur hebben van sneeuwkristallen?’ ‘Zijn die dierlijk?’ ‘Nee, feitelijk is het water.’ ‘Dan is het goed.’ En je lippen zijn zacht en rood als een winegum, dacht ik, want je kunt niet alles hardop zeggen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, Janp. Ik hoop dat je hier vaak weer iets plaatst. Want het zal wel even duren voor je volgende boek verschijnt en ik lees je graag.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De grap is dat ik nu nieuwsgierig ben naar de winegum-etende hp. Wat voor een type had je voor je onder het schrijven? Fijn geschreven, leuk om weer van je te kunnen lezen. Groet, Annemieke

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke Brink, Geen speciaal type, de gemiddelde man: kijken en niet luisteren ;) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer kundig neergezet in de eigen stijl, janp. Maar, het onderstaande kan ik niet volgen.
[...] : ‘Voorts zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.’ Ze pauzeerde even en keek me over het papier aan. ‘Sterke quote, heel goed.’
Naar mijn idee kan die opmerking alleen maar sarcastisch bedoeld zijn, maar dat haal ik er niet uit.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, HP heeft geen tijd gehad iets niets te schrijven en levert de tekst aan die Marianne al jaren gebruikt. Marianne waardeert dat wel. Het gaat haar immers om de boodschap en die is ongewijzigd. dank voor je reactie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janpmeijers, Goed geschreven. Die wineguns vind ik een vondst, heel mooi verweven in het verhaal, zeker in de verrassende slotzin.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel Goudriaan, Meta boonstra, Dank voor de reactie. Winegums zijn idd een dierlijk product plus wat suiker, kleur- en geurstoffen ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, mooi verhaal en ondanks dat ik nu het een en ander te weten ben gekomen van winegums, ga ik door ze te snoepen, mmmm zo lekker en een droge keel heeft er baat mee! :o

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, een goed verhaal, waar de winegum een rol heeft. Origineel is dat zeker, daarom noem ik het een smakelijk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie weergave. Als de hamvraag jaren terugkomt, is de wijze waarop onbelangrijk. Ik struikel erover dat je je eerst verslikt - dan slik je toch iets door? of is het in je speeksel? - en vervolgens kauw je verder. (verslikken: voedsel of vloeistof komen in de luchtpijp terecht)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, maddbrug, leeghoofd, dank voor het lezen en de reactie. En ja, Leeghoofd, je hebt gelijk, dat verslikken is niet juist.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, bij elke winegum die ik voortaan in mijn mond stop zal ik dubbel genieten: van de smaak en de herinnering aan dit verhaal. Was leuk te lezen, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, met plezier gelezen. Winegums zal ik voortaan met andere ogen bekijken, zo ook Marianne Thieme.