Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#130 - Mezelf

Mijn zoektocht duurde een leven. Zou ik mezelf kunnen vinden door goed te doen? Dan weer maakte ik me boos over onrecht en ging de barricaden op, dan weer werd ik bewogen door het kleine leed en schonk koffie in het wijkcentrum. Toen ik me helemaal had weggecijferd en voor de ander leefde, dacht ik dat ik mezelf gevonden had. Maar dat was niet zo. Zou ik mezelf kunnen vinden door kennis op te doen? Ik las boeken, volgde colleges, brak mijn hoofd over precondities, formules en syllogistische logica. Toen ik het heelal, de oorsprong en het einde samengebald in mijn hoofd had, dacht ik dat ik mezelf gevonden had. Maar dat was niet zo. Zou ik mezelf kunnen vinden door lief te hebben? Ik verdiepte me in het spel, ging relaties aan, en leerde me te zien vanuit de ander. Toen ik me weerspiegeld zag in de ogen van mijn kinderen en mijn ziel verdeeld had over de mensen die me na stonden, dacht ik dat ik mezelf gevonden had. Maar dat was niet zo. Toen ik dacht dat ik mezelf nooit meer zou vinden en de zoektocht wou staken, vond ik hem toch nog. Mezelf zat aan een tafeltje, gaf me een hand en een flauwe glimlach, en staarde daarna weer voor zich uit. “Wat ik allemaal niet gedaan heb om je te vinden,” zei ik tegen mezelf. En enthousiast: “daar ben je!” Mezelf reageerde niet. “Ik reisde naar de maan, overnachtte in de woestijn, zat vast in het moeras.” Mezelf keek me even aan en haalde toen zijn schouders op.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, een beklemmend en droevig, in- en- in triest verhaal. Mezelf heeft zijn leven lang achter een onzichtbaar masker geleefd.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een heel mooi verhaal en stemt tot nadenken. Het doet er allemaal niet toe, ik vind daar heel veel waarheid in schuilen. Graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, mooi beschreven. Hoeveel mensen zouden hier hun eigen naam kunnen invullen. Ik vind de reactie van Mezelf voortreffelijk. Dank voor je verhaal, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, in een woord prachtig. Je ziel verdelen over mensen die je na staan, de twee mannen aan een tafeltje. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk een heel mooi verhaal, gs. Ben er stil van. Want je raakt precies waar het om draait.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, gs. Ben het roerend eens met de anderen. Van dit soort verhalen houd ik het meest, in wezen roep je filosofische vragen op en bied je een andere manier van kijken naar de werkelijkheid.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties! @Riny, ik denk dat je commentaar goed aangeeft waarom ik wat huiverig ben om dit verhaal aan mijn naasten te laten lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, ik heb dit geloof ik ooit nog eens aan je gevraagd, mag ik je tekst Mezelf op mijn facebookpagina plaatsen, uiteraard met de vermelding dat deze tekst niet van mijn hand is, maar van een mede-solschrijver. :?