Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#127 Uitverkoop

Hallo allemaal, Ik ben hier net nieuw en wilde meteen beginnen met een schrijfopdracht en aangezien er geen nieuwe is, heb ik die van midden december gepakt. Ik ben heel benieuwd naar alle feedback op mijn eerste verhaal :) Nog een gelukkig nieuwjaar! Uitverkoop Uitverkoop. “Uitverkoop” spreek ik zachtjes uit. Het bord hangt aan de overkant, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook boven ons hangt. Uitverkoop. Tuurlijk, omdat het morgen Kerst is. Voor veel mensen tenminste. Ik zal het wel moeten vieren met wat zielige, eenzame sloebers. Zijn we dat trouwens niet allemaal? Ik namelijk wel, terwijl ik met meer verschillende mensen praat dan de rest van de wereld tegenwoordig. Laatst was er zakenman – dacht ik door het pak dat hij aan had- van een jaar of veertig. Was wel leuk, maakte ik nog een praatje mee, zodat ‘ie zich toch op z’n gemak voelde. Hij had een vrouw en een klein dochtertje. Wat zouden die er wel niet van denken. Ach, zielig en eenzaam zei ik toch net? Ik hoor voetstappen. Het is de baas maar. Ziet er feestelijk uit vandaag, gaat vast en zeker naar een vroege kerstbrunch of wat dan ook. “Alles voor de helft deze dagen, Joyce. En combo’s krijgen 75% korting. Dat is dus voor minder dan de helft als je het niet begrijpt.” “Ik had kunnen studeren, ik weet wat 75% is.” “Je had ook met je familie thuis kunnen zitten, had je op je vijftiende maar niet weg moeten lopen.” Au, pijnlijk. De waarheid is het hardst. Toen draaide hij zich om en liet me alleen. Ik had me kunnen verzetten, ik heb nou al niet genoeg geld om rond te komen, maar hij luistert toch niet. Het is buiten vies en mistig. De rode lichten weerspiegelen in de plassen. Om de hoek komt een jongen heen. Jaar of zeventien gok ik. Hij kijkt me aan, maar ik kijk weg, ik heb geen zin om een tiener op kerstavond uit te moeten leggen dat hij het pas moet doen als hij er klaar voor is en verliefd is en niet naar zijn vrienden moet luisteren die willen dat hij dit jaar nog ontmaagd wordt. Hij komt toch binnen. Heel voorzichtig, zoals verwacht. “Alles voor de hal-” “Daar kom ik niet voor.” Hij haalt iets uit zijn jas, een klein pakketje. Vlug geeft hij het aan me en net zo snel is hij weer weg. “Fijne feestdagen” hoor ik nog net. Ik staar verdwaasd naar het pakketje en maak het dan open. “Ik hoop dat je van je leven kunt maken wat jij ervan wilt. Vergeet niet wie je bent. Vrolijk kerstfeest.” Ik tover een mooie spiegel achter de kaart vandaan en zie mezelf, huilend. Er is dus toch nog een stukje hoop voor de wereld. Voor mij. “Vrolijk kerstfeest”.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Het was een beetje worstelen door je tekst. Niet alles was meteen duidelijk qua situatie. Maar dit is dus een verkoper in een winkel, die zich afvraagt of er een uitverkoop bij haar winkel aan de gevel hangt? Ik zal het wel moeten vieren met wat zielige, eenzame sloebers Dit roept bij mij vragen op. Wie zijn dat? En hoezo? vies en mistig Dit zijn woorden die me doen denken aan de opdracht. Misschien kan je er meer in verwerken. ik heb geen zin om een tiener op kerstavond uit te moeten leggen dat hij het pas moet doen als hij er klaar voor is en verliefd is en niet naar zijn vrienden moet luisteren die willen dat hij dit jaar nog ontmaagd wordt. Haha, voor mij niet echt een gangbare gedachte, maar grappig. “Ik hoop dat je van je leven kunt maken wat jij ervan wilt. Vergeet niet wie je bent. Vrolijk kerstfeest." Bijzondere wending, beetje sprookjesachtig. Er blijft wel wat hangen bij mij aan waarom hij, waarom zo etc. Groet, Imena

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Juliavanberkom, welkom op dit schrijversplekje. Ik hoop dat je hier veel zult leren. Talent om te schrijven heb je, (volgens mij,) en een mooie ontroerend inhoudelijke tekst, maar het is inderdaad allemaal nogal rommelig. Al het overbodige schrappen, dat is de eerste les die je hier zult krijgen, niet van mij alleen, maar van iedereen! Succes en volhouden, hè?! Ondanks soms wat pijnlijk commentaar. De maand januari is speciaal; zoek naar het forum van 2 opdrachten in de week (als je mee wil doen! Kwestie om het nieuwe jaar in vorm te komen volgens de coaches. :lol:

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoihoi, Welkom op het schrijversweb, haha. De inhoud van de tekst is leuk, maar voor jezelf hardop voorlezen kan helpen om ´kromme zinnen´ eruit te halen. Af en toe vergeet je een woordje en dat maakt de tekst net niet leesbaar. ´Laatst was er zakenman – dacht ik door het pak dat hij aan had- van een jaar of veertig.´ Het woordje ´een´ is hier vergeten, vlak voor zakenman. Niet erg, maar wel een puntje als je het goed wilt doen ;) ´Au, pijnlijk´ en ´De rode lichten weerspiegelen in de plassen.´ Deze zinnen doen mij als schrijver echt een plezier. Ze zeggen mij dat iemand pijn heeft, een gevoel, maar ze geven ook een sfeer aan. Al is het met een dubbele betekenis. :) Goed gedaan! :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Imena, Ten eerste dank voor je reactie! Het was ook mijn bedoeling dat niet alles meteen duidelijk zou zijn, maar het was blijkbaar dus veel lastiger dan gedacht, daar zal ik de volgende keer op letten, dankjewel! ( Het is een beetje een gecompliceerd verhaal, maar de "rode lichten" verwijzen naar een interessant gebied in Amsterdam, meer verklap ik niet ;) ) @Blavatski, dankjewel voor de verwelkoming en het compliment! Ik heb inderdaad moeite met schrappen, maar ik heb daar wat tips voor gekregen en er mee geoefend wat een speech van mij heel erg heeft geholpen en hopelijk ook mijn volgende verhalen zal helpen! Verder hartelijk bedankt voor het bemoedigende commentaar :o @MCkleuver, oeps... Dat wordt inderdaad beter doorlezen na het schrijven, dankjewel! Wat fijn om te horen dat sommige zinnen echt hun functie aandoen door een gevoel op te roepen. Veel dank voor het lezen en helpen! :nod: