Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 127 - familieruzie

Even een klein voorwoord. Ik heb geprobeerd "lichtere" woorden te gebruiken voor een "zwaar" thema als familieruzie. Hoop dat dit me niet kwalijk wordt genomen. :o Hoera, onze familie is in een heerlijke ruzie beland. Ik ben nog te jong om mee te mogen spelen en zit op de trap als toeschouwster mee te genieten van het toneelstuk dat wordt opgevoerd. Mijn oren staan wijd open om ieder spetterend woord op te vangen en mijn ogen missen geen enkele flikkerende oogopslag of een fraaie uiting van de gebarentaal. Op de feestelijk gedekte tafel doen de brandende kaarsen hun best om een vredig licht te verspreiden en de dennentakken die mijn moeder als versiering heeft opgehangen dompelen de woonkamer in een harsige kerstgeur. De kristallen glazen spelen een vrolijke melodie wanneer mijn vader, met hoogrood hoofd en vervaarlijk trillende snor, stampend, bijna dansend als de bruine beer van een kermis, door de kamer ijsbeert. Mijn moeder loopt handenwringend en gilletjes slakend achter hem aan.Mijn oudere zus ginnegapt naar mij en knipoogt. Zij weet dat ik op de eerste rij zit om het toneelstuk dat wordt opgevoerd te bewonderen. De hoofdrolspeler is de oudst telg van het gezin. Geheel tegen de zin in van onze ouders heeft hij zijn vriendin mee naar huis gebracht om het kerstmaal te delen. Het meisje is betoverend mooi, haar lang, blond haar glanst als de gouden slingers in de kerstboom en haar ogen flonkeren als sterren wanneer ze naar mijn broer opkijkt. Ons vader loopt al maanden te mopperen over het feit dat zijn zoon door een, volgens hem, sletterig meisje wordt verleid. “Eerst je studie afmaken, een job vinden en dan een gepaste vrouw,” tierde hij toen hij het nieuws van een vrijende zoon hoorde. De vrijende zoon zit aan tafel, hand in hand met zijn geliefde; ze kijken elkaar diep in de ogen en schijnen in het geheel niet op te merken dat het ouder echtpaar een conflict uitvecht terwijl ze rondjes lopen. Dan neemt ons moeder, onze volgzame, altijd naar harmonie-zoekende moeder het heft in handen van het grote zilveren mes, dat op het dressoir ligt, loopt met kordate stappen naar de gebraden kalkoen. “Gelukkig kerstfeest”, zegt ze, en ze legt op ieder bord een stuk gebraad. X X X Hoera, ik sta op de shortlist van het spirituele reisverhaal. Hoop dat jullie voor me duimen!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, een grote glimlach voor uw verhaal en ik stik in de kruitdampen. Hoe en waar, het reisverhaal? :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, dank voor de glimlach, het beste met het ontwijken van de kruitdampen en het reisverhaal lees je op Yogisan nl. schrijfwedstrijd voor het beste spirituele reisverhaal of op facebook onder mijn eigen naam. Ik wens je een spetterend 2017 toe! :nod:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een voorwoord voor je woordkeuze, daar moet ik van glimlachen. En inderdaad, geschreven in lichte woorden, waardoor het een wat dromerige, sprookjesachtige sfeer krijgt. Mooi beeld, die vader die als een bruine beer door de kamer stampt, en het meisje met haren als de slingers in de kerstboom. Dat kan niet anders dan goed aflopen, hoewel ik even dacht dat het toch nog slecht zou eindigen, met dat grote zilveren mes. Mooi gevonden! Een vraag: kom je uit Brabant? Met 'ons vader' en 'ons moeder' ;-) Echt Brabants, of is dit bewust in de kindertaal van je hoofdpersoon? En kijk nog eens naar je lange zinnen, en wat er gebeurt als je ze in stukken opknipt. Ik vind ze enerzijds passen bij de sfeer van je verhaal. Maar het vergt tegelijkertijd veel van je lezer, met name bij de zin over de vader als bruine beer. Daar zet je een aantal 'beelden' in 1 zin, waardoor deze erg overvol is. En dat is jammer, want het zijn mooie beelden. Ik wens je een mooi 2017 toe! En veel succes in het vervolg van de Yogisan schrijfwedstrijd..!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Liza, dank je wel voor je uitgebreide feedback met daarin een mooi compliment. Om je eerste vraag te beantwoorden, ik kom uit Rotterdam, maar woon al heel lang in Antwerpen. Mijn moeder was een Rotterdamse, maar mijn vader was van Antwerpen. Ik weet niet hoe het komt maar ik heb wat moeite met de aanhef "onze vader." Ik zal er aan denken mijn zinnen wat korter te maken; is inderdaad in sommige gevallen beter. Tenslotte het grote nieuws: ik heb de schrijfwedstrijd "het beste spirituele reisverhaal van 2016" gewonnen; ben dus heel blij. :lol:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en beeldend geschreven, Blavatski. Op de een of andere manier weet je me altijd te verrassen met je verhalen. Ook dit heb ik weer met plezier gelezen. En gefeliciteerd met het beste spirituele reisverhaal van 2016. Ik ga het verhaal even opzoeken. Alsnog de beste wensen voor 2017. Groet, Willemina P.S. 'Peur n'existe pas'. Ik heb je fraaie reisverhaal gelezen. Waar gebeurd?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, bedankt voor je bezoekje en het fijne compliment. Het is erg leuk dat je het winnende reisverhaal hebt gelezen en het mooi vond en ja, het is echt zo gebeurd; het was één van de vereisten van de jury dat het ècht gebeurd was. Mijn angsten en vreugden waren heel reëel. Ik vermoed dat het inwijdingsritueel me veel kracht en inzichten heeft gegeven. Ik ben 80 jaar en ben nog steeds geen gerimpeld appelvrouwtje. :o Bijgaande foto is op mijn 80e verjaardag genomen. Dus ik raad je aan: volg mijn voorbeeld indien je daartoe in de mogelijkheid bent. :o

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Blavatski. Ik heb je verhaal ook gelezen. Mooi! Ook de familieruzie heb ik met plezier gelezen. Groet, Imena

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Imena, fijn dat je leesplezier hebt gehad door mijn verhalen en dank je wel voor de felicitatie en de lovende woorden. Ik ben er blij mee. :o