Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#127 Familiediner

Geagiteerd loop ik van mijn auto naar de meest overdreven verlichte tuin in de straat. Er staan lelijke, groen met rode lichtbeesten op de stenen. Het moeten vast rendieren voorstellen, maar het lijken eerder beschimmelde, bloedende horrorpaarden. Ik bel aan en verplaats mijn gewicht van de ene voet naar de andere.Mijn moeder doet enthousiast open en merkt gelukkig niet dat mijn hele lichaam onder spanning staat. Ze trekt me naar binnen. “Die vreselijke regen ook, hier is het lekker warm en droog hoor lieverd!” Ik hang mijn druipende jas aan de kapstok en volg mijn moeder de hete, benauwde woonkamer in. Volgens mij is het haar persoonlijke missie om het broeikaseffect te versnellen. De kerstboom bevat zoveel lichtjes, slingers en kerstballen dat ik bang ben dat alle takken zo afbreken en de boom in stukken valt als een glazen vaas die je laat vallen. “Ja, echt, ik had het ook niet verwacht! Oh, kom eens kijken naar het voorgerecht, ik heb een heerlijk recept gevonden!” Ik luister maar half, ik ben in gedachten mijn broer, was hij maar hier, deze kerst is niet wat het moet zijn zonder hem. In de keuken ruikt het bitter, naar te lang doorgekookte spuitjes, maar dat kan toch niet bij een kerstdiner? Ik kijk wantrouwig in de pan met groene soep. Het lijkt wel heksensoep. “Spruitjessoep!” roept mijn moeder dolblij uit. Ik kan er niets aan doen, ik voel mijn gezicht vertrekken van afschuw. Weet ze niet meer dat ik nooit spruitjes gelust heb? “Ja, ik weet het, ik was ook verbaasd toen ik het las, zo’n nieuw, leuk idee, zo lekker!” zegt ze enthousiast, terwijl ze de soep doorroert. Er springen een paar groene druppels uit de pan op het aanrecht. “Ja, apart…” mompel ik, maar ze hoort het niet eens, ze praat druk verder over hoeveel werk ze heeft gestoken in het kerstdiner en hoe heerlijk ik het moet gaan vinden. Hoe ga ik deze kerst overleven zonder mijn broer?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lekker 'vals' en 'schreeuwerig' kerstdiner. Door die groene (heksen)soep, die horrorpaarden in de voortuin, de druipende jas en benauwde woonkamer, goed gevonden, en geeft je verhaal (venijnig) sfeer. Een suggestie om het nog krachtiger te maken; kijk eens wat er gebeurt als je minder bijvoeglijke naamwoorden gebruikt, b.v. 'de benauwde woonkamer' in plaats van 'de hete benauwde woonkamer,' en 'een heerlijk recept,' in plaats van een 'heerlijk, nieuw recept,' De moeder zegt vervolgens dat het een nieuw recept wordt, dus het wordt toch genoemd. Fijne dagen, succes met overleven kerst;-)!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch, Dreaming heeft die moeder haar best gedaan en in spruitjes zit veel vitamine C. Soms als je iemand accepteert hoe zij is dan valt het mee. De overdreven kerstsfeer hoort bij haar. Volgend jaar weer, het jaar erop ook. Mooi verhaal. Hete kamer, niet heette, dat is een werkwoord. Fijne kerst!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Liza: dankjewel, fijn om te lezen dat de sfeer over komt. Ik ga eens kijken naar je tip over de bijvoeglijk naamwoorden. @Maddbrug: jazeker, deze moeder heeft ontzettend haar best gedaan en de hoofdpersoon zou er ook zelf anders in kunnen staan. Het paste niet in het verhaal om die kant ook te belichten, dat zou afbreuk doen aan de sfeer denk ik. Ik hoop niet dat je mij verward met de hoofdpersoon, mijn kerst ziet er gelukkig heel anders uit. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming, @Liza gaf je goed advies. Je zet je hp op een dusdanige manier neer dat ik haar onsympathiek vind. [Ik luister maar half naar het betekenisloze gebabbel.] Je hebt het er naar mijn smaak iets te dik bovenop gelegd; het kan m.i. subtieler.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik spruitjes lees dan is mijn kerst ook al bedorven. Ik eet ze wel als ik gedwongen word. Wat had ze niet verwacht? Is het een kleine kamer? Omdat je heet en benauwd schrijft. Hoe lang is ze niet thuis geweest? Ze herinnert haar moeder er niet dat ze spuitjes afschuwelijk vindt? Het zou best leuk zijn als ze haar moeder laat merken dat ze liever ergens anders gaat eten. Weer een kerstdiner dat voor veel mensen de soep in loopt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, wat een onuitgesproken kerstconflict tussen moeder en dochter. Moeder die haar uiterste best doet, opdat haar dochter inziet hoe gezellig het is en dochter die met vooringenomen gevoelens zich voegt bij het jaarlijkse familiekerstgebeuren. Helaas komt dat nog vaak voor. Fijne jaarwisseling, Connie

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie feedback. @Mili:hmm, het was niet mijn bedoeling om haar alleen maar onsympathiek over te laten komen. Ik hoorde zoiets ook terug op mijn verhaal over het diner van de verpleegkundigen. Toch eens kijken wat maakt dat ik mijn personages soms onsympathiek laat overkomen en hoe ik dat kan omturnen naar sympathieke personages met vervelende, menselijke trekjes. @Tja: dat is inderdaad ook een leuke suggestie. @Connie: dankjewel!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hp die er met hart en hoofd niet bij is, en een moeder die me wel liefdevol lijkt, maar ook wat hyper. Zenuwen, om het dochterlief toch naar de zin te maken? Jammer is dat ze elkaar op dit moment niet aanvoelen, dat de juiste woorden ook niet willen komen en er zo idd 'lege' conversatie overblijft. Hoewel nog nooit spruitensoep gegeten, lust ik wel spruiten, lekker winterse kost. Spruiten zijn tegenwoordig niet meer zo bitter als toen ik kind was. Akkoord met de meerdere bijv nwn. Zelfs de eerste zin was al iets te veel, vergelijk: Snel loop ik van mijn auto naar de meest verlichte tuin in de straat. (of: Geagiteerd loop ik... en zo weten we direct hoe hp zich voelt) 'Ik bel aan en verplaats mijn gewicht van de ene voet naar de andere. Mijn moeder opent enthousiast de deur en merkt niet eens dat mijn poging om eruit te zien als een gezellige dochter gebrekkig overkomt. Ze trekt me naar binnen. 'Die vreselijke regen, hier is het tenminste droog en warm, he lieverd.' (En vermijd je twee maal binnen kort na elkaar?) 'De kerstboom bevat zoveel lichtjes, slingers en kerstballen dat ik bang ben dat alle takken zo afbreken en de boom in stukken valt [als een glazen vaas die je laat vallen >> deze zou ik weglaten, voegt niets toe (volgens mij, mss wel voor anderen)] Heel fijn eindjaar en een gezond nieuw tegemoet, vol schrijfplezier!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag dreaming, met veel plezier je verhaal gelezen. Ik hou wel van spruitjes, maar voor een kerstdiner? Ik zou heel graag een moeder hebben die me zo liefdevol ontving, ondanks de spruitjessoep... Hierbij wens ik je een gelukkig en succesvol 2017 zonder al te veel spruitjes! :o

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie: bedankt voor je uitgebreide feedback, heel leerzaam om te lezen. Je kan inderdaad veel meer informatie en sfeer verwerken in minder woorden, inspirerend om te zien. @Blavatski: dankjewel. Ik heb het verhaal wat aangepast aan de hand van de tips en geprobeerd om de hoofdpersoon wat sympathieker over te laten komen.