Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 86 Strekspin

17 maart 2016 - 19:09
‘Mijn naam is Meta.’ ‘Wat een aparte naam.’ ‘Klopt, en wel hierom; ik ben ook een beetje apart, want…’ ‘Ben je vernoemd?’ ‘Ja, naar mijn…’ ‘Nu weet ik het weer. Meta de Vries. Ken je haar?’ ‘Nee, dat wil zeggen, in zoverre, ze was radio…’ ‘Geen familie van je dus?’ ‘Nee. Eigenlijk is Meta een oude boerennaam.’ ‘Net zoiets als Clara of Bertha?’ ‘Ja, zoiets.’ ‘Dan kun je beter Meta heten. Anders denk ik meteen aan een koe, ha ha.’ ‘Uuuhm…’ ‘Bij wijze van spreken. Niet dat je op een koe lijkt. Ik zie op Google dat je naam, ambitieus, betekent.’ ‘Ach.’ ‘Ben je dat?’ ‘Niet echt. Meer perfectionistisch … hoewel, misschien toch wel.’ ‘Kijk eens aan, een overeenkomst.’ ‘Wat staat er nog meer over mijn naam geschreven?’ ‘Een rivier in Colombia.’ ‘Echt?’ ‘Ja, lekker met de stroom mee naar de zee.’ ‘Nou, ik ben meer het type dat tegen de stroom in…’ ‘Je lijkt me anders meer het meegaande...’ ‘Tot op zekere hoogte…’ ‘Goed. Ik ken je verder ook niet. Wat staat hier? Kegelvormig lichaam, van onder rond en breed, van boven afgeknopt… ha ha.’ ‘Jij bent zeker de leukste thuis.’ ‘Sorry. Je bent meer rechttoe rechtaan...’ ‘Precies. Recht voor zijn raap, beter gezegd.’ ‘Het is een meisjesnaam, staat hier…’ ‘Grapjas. Voor een jongetje ben ik afgekeurd.’ ‘Nu heb ik het. Meta is een spinnengeslacht.’ ‘Getver. Dat méén je niet.’ ‘Kijk. Je valt onder de strekspinnen.’ ‘Jakkes. Zit niet zo zelfvoldaan te grijnzen. En hoe heet jij trouwens?’ ‘Volkert.’ ‘Over aparte namen gesproken.’ ‘Het betekent; de sterke onder het volk.’ ‘Hmmm…’ ‘Ik ben in ieder geval niet bang voor spinnen. Ook niet de gestrekte. Lust je na de les een biertje.’ ‘Ja, lekker.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 maart 2016 - 15:18
Een echte @Meta weer, je was een tijdje weg. Je zet je dialoog goed neer omdat ik de gesprekspartner van Meta eigenlijk wil slaan door de irritante manier van constant onderbreken en vreemde opmerkingen te maken. ;) Wat me verwondert is dat Meta tegen het einde de naam vraagt van de ander. Het is m.i. nogal een vergaand gesprek met een onbekende. Met Volkert roep je associaties op met een in Nederland welbekend figuur. Persoonlijk zou ik deze naam mijden.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 maart 2016 - 17:21
@ Angelieke, dank je voor je leuke reactie. @ Mili, ik was/ben druk met andere dingen op het ogenblik maar deze opdracht vond ik een keer wat anders.Fijn om uit jouw mond te horen dat de dialoog goed neergezet is. Misschien had ik nee moeten zeggen tegen meneer eikel en geen biertje drinken ;) Niet helemaal handig, deze naam, inderdaad. Ik associeerde hem meer met een jeugdvriendje die ook best irritant kon doen. Soms kun je best met een vreemde een vergaand gesprek hebben :) (van het één komt het ander ...) Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 maart 2016 - 20:33
Een sterke dialoog neergezet en net als Mili vind ik Volkert jammer als naam tot slot. Namen als Volkert, Isis en Joran geven een dubbel gevoel.Mooi opgebouwd gesprek, Meta!

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 maart 2016 - 21:00
Hallo Meta Heerlijk om te lezen, deze dialoog, waarbij ik ook lees dat je veel 'tegen jezelf' zegt. Eigenlijk is die hele Volkert niet nodig. Zonder had je ook al kunnen googlen en tegen jezelf kunnen praten als in een monoloog; om achter de betekenis en lading van je naam te komen. AAn het einde kun je dan nog melden waar je jezelf het meest prettig bij voelt :-) Of dat die betekenis je niets kan schelen of zoiets. maar heel top gedaan. (prachtige naam overigens) gr. julia

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 maart 2016 - 23:48
Dag Meta, leuke invulling van de opdracht. Graag gelezen en ja het is soms moeilijk om een of andere associatie uit de weg te gaan. Je kunt niet voor iedereen goed doen! :o

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 maart 2016 - 11:21
@ Tja, leuk dat het grappig vond, ik probeerde het ook het luchtig te houden. @ Maddbrug, bedankt voor je compliment! Ik ben misschien wat naïef in namen en heb er geen minuut bij nagedacht dat het een dubbel gevoel geeft. Isis is voor mij nog steeds een Godin ;) @ Schrijfcoach Julia, een goede tip, het in een monoloog te schrijven. Daar was ik zelf niet op gekomen. Wat leuk dat je mijn naam mooi vindt en mijn verhaaltje top, dank je wel. @ Blavatski, fijn dat je het graag gelezen hebt. Ach ja, die associaties, echt een actie voor mij :o Allemaal bedankt voor het lezen en jullie reactie :)